همدان- ظاهر پور مجاهد از بررسی وضعیت اقتصادی و معیشتی و توسعه ای ۵۰۰ روستای استان در سال های ۹۶ و ۹۷ خبر داد.

بررسی ۵۰۰ روستا به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای در همدان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، ظاهر پور مجاهد مدیر کل امور روستایی استانداری همدان در نشست خبری به مناسبت روز روستا و عشایر(۱۵ مهرماه) با یادآوری اینکه در استان همدان ۱۰۶۷  روستا داریم که از این تعداد ۸۷۰ روستا دهیاری دارد، گفت: مطابق قانون محور توسعه روستا دهیاری است که با کمک سایر دستگاه های فعال در روستا به توسعه و بهبود وضعیت روستا کمک می کند.

 وی بیان کرد: همچنین استان همدان  ۳ هزار نفر به عنوان اعضای شورا در روستا های استان همدان نقش بارز و موثری در کمک به دهیاران دارند و با تعامل این بخش ها در روستا می توان انتظار توسعه روستا را داشت.

 این مقام مسئول در استانداری همدان اظهار داشت: از آغاز نگاه توسعه ای به روستا تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در روستا های استان برای بهبود وضعیت روستا ها هزینه شده است که ۷۵ درصد این اعتبار در دولت تدبیر و امید بوده است.

پور مجاهد با اشاره بر این که ۹۸ درصد روستا های استان همدان گاز دارند اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه ۵ هزار روستا برای  بررسی وضعیت اقتصادی و معیشتی و توسعه ای مشخص شده اند که این بررسی در مدت ۵ سال اجرا خواهد شد و از این تعداد روستا ۵۰۰ روستا سهم استان همدان است که سال گذشته  ۱۶۴روستای آن بررسی توسط مشاور اجرا شده است  و امسال هم بقیه ها روستا ها مطالعه خواهند شد.

مدیر کل امور روستایی استانداری همدان بیان کرد: ۳۷۰ میلیارد تومان هم اعتبار اشتغال زایی پایدار در سال های ۹۶ و ۹۷ به استان اختصاص داده اند که ۱۴۰ میلیارد آن برای نقاط روستایی توزیع شده است. همچنین اتاق فکری برای توسعه روستا سال قبل و امسال تشکلی دادیم که در کنار آن هم شرکت های مشاوری برای اشتغال روستایی مشاوره لازم را به روستاییان ارایه می دهند. ۲۱ روستای هدف گردشگری در استان داریم

وی اظهار داشت: نباید در توسعه روستا ها افرادی که تخصص ندارند  دخالت کند تا مسیر توسعه از مسیر اصلی آن خارج شود این طوری هم روستاییان  و هم جامعه از آن متضرر می شوند. برای توسعه روستا ها هم کمیسیون ماده ۹۹ باید نظر بدهد و به این سادگی نمی توان محدوده روستا را افزایش داد.

پور مجاهد گفت: برای توسعه اشتغال در روستا های استان هم مجوز فعالیت ۲۹ خانه بوم گردی صادر شده است که اکنون از این تعداد ۱۱ خانه فعال است. ۳ هزار نفر عشایر هم به استان کوچ می کنند که تعاونی ها برای رسیدگی به امور آنها در استان تشکیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.