یک شاعر گفت: رویکرد امروزی شعر به اربعین بیشتر جنبه عاطفی و احساسی دارد.

رویکرد امروزی شعر به اربعین جنبه عاطفی دارد
 
به گزارش قدس آنلاین ، هادی منوری ، در خصوص اشعار آیینی اربعین و ویژگی‌های یک اثر هنری خوب برای پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: اگرچه که این نگاه احساسی بودن از قدیم هم در اشعار بوده؛ ولی طی این سال‌ها تاحدودی این نگاه عاطفی و احساسی پررنگ‌تر شده است؛ البته از نگاه معاصرین شاید کمیت اشعار در رابطه با اربعین بیشتر شده باشد.
وی ادامه داد: از آن‌جایی که طی سال‌های اخیر راهپیمایی اربعین توانسته به عنوان یک تجمع بزرگ جهانی، توجه همه دنیا را برانگیزاند، توجه شاعران هم به این موضوع بیشتر شده و البته بحث بیشتر این هست که این تجمع می‌تواند قدرت تشیع را در جهان به نمایش بگذارد و از طرفی رکوردی در گردهمایی‌های آیینی باشد.
این شاعر تصریح کرد: به عقیده من در این چند سال آثار بسیاری در زمینه پیاده‌روی اربعین بوجود آمده است که آثار خوب هم در این میان وجود دارد؛ اما اگر بگوییم که این آثار می‌تواند بازتاب‌دهنده این حرکت عظیم باشد یا توانسته باشد صددرصد حق مطلب را ادا کند، خیر اینطور نیست و هنوز جا دارد که ما در این زمینه کار کنیم و کارهایی بهتر از آنچه که هست را ارائه دهیم.
منوری در خصوص ویژگی‌های یک اثر هنری در زمینه پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: اولین ویژگی یک اثر خوب این است که باید عمق این موضوع را نشان دهد. بیشتر کارهایی که ما انجام می‌دهیم سطح را نشان می‌دهد؛ اربعین یک عمقی دارد که اگر ما این عمق را بتوانیم به جهانیان نشان دهیم، توانستیم عظمت واقعه عاشورا را به جهانیان نشان دهیم؛ پس این‌که ما بتوانیم فلسفه اربعین که زیرمجموعه‌ای از فلسفه خود عاشوراست، را نشان دهیم، آن موقع توانستیم عمق کار را به مردم نشان دهیم.
وی با بیان این‌که ما نمی‌توانیم اربعین را جدا از عاشورا تصور کنیم، افزود: اربعین چهلمین روز یک حادثه عظیم یا یک رستاخیز بزرگ به نام عاشوراست. ما اگر بخواهیم اربعین را درست ترسیم کنیم، باید عاشورا را درست ترسیم کنیم و عاشورا حول سیدالشّهدا و 72 نفر از کسانی که پای اسلام ایستادند تا بتوانند اسلام را محافظت کنند، می‌چرخد. به نظر من ما باید این را خوب درک کنیم که چرا این رستاخیز بزرگ در یک نیم روز اتفاق افتاد و هدف امام حسین (ع) از این رویارویی چه بود و چرا امام حسین (ع) خود، خانواده و یارانشان را به‌خاطر این موضوع به شهادت رساندند.
منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.