استاندار محترم در ابتدای جوابیه معدن طلا در طرقبه گفته‌اند، این مسئله مربوط به‌دهه ۸۰ است، اما طبق اخباری که به‌نقل از سایت صمت وجود دارد، امتیاز این معدن در سال ۹۴ طی مزایده‌ای به‌این شرکت واگذار شده است و مسئله اصلی نیز در توییت منتشر شده واگذاری معدن است، نه زمین!

تناقض‌گویی‌ها درباره یک معدن طلا در طرقبه
به گزارش قدس آنلاین ، ماجرا از عکس و توییت یک خبرنگار شروع شد که نوشته بود: «آقای روحانی وزیر معدن شما جناب شریعتمداری در طلافروشی لاکچری و نمایشگاه جواهرات مالک معدن طلای طرقبه چه می‌کرده؟ خبر داشتید این معدن به‌دلیل تعارضات زیست محیطی و تخریب سنگ‌نگاره‌های باستانی تعطیل شده بود و همین‌جا تصمیم بازگشایی‌اش را گرفته شد؟ هیچ‌کس به‌شما گزارش نداد؟»

استاندار خراسان رضوی در رابطه با این عکس و توییت پاسخی داد، اما همچنان برخی ابهامات در این زمینه باقی است.

وی در ابتدای این جوابیه گفت، این مسئله مربوط به دهه ۸۰ است، اما طبق اخباری که به‌نقل از سایت صمت وجود دارد، امتیاز این معدن در سال ۹۴ طی مزایده‌ای به‌این شرکت واگذار شده است و مسئله اصلی نیز در توییت منتشر شده واگذاری معدن است، نه زمین!

نکته دوم در این جوابیه عدم برداشت از معدن مذبور و نداشتن مجوزهای لازم زیست محیطی این معدن است، اما خبری از خانم علیرضایی مدیرکل سازمان صمت استان در بهمن‌ ماه سال 95 خلاف آن را نشان می‌دهد و بر قانونی بودن واگذاری دو معدن گرانیت و طلا در طرقبه تاکید کرده‌ است.

«رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فعالیت معدنی در دره داغستان طرقبه آسیبی به سنگ‌نگاره‌های باستانی این محل نمی‌زند.

راضیه علیرضایی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح در تعامل است، هیچ تعارضی وجود ندارد و آثار تاریخی این منطقه نیز به‌طور کامل حفظ می‌شود.

به گفته وی مطالعات معدن طلا در این منطقه نیز از سوی دولت انجام شده و با مزایده رسمی واگذار شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز اعلام آمادگی کرده که این طرح را به‌شکل ژئوتوریسم اجرا کند.» (خبرگزاری سنگ ایران به نقل از صمت، ۸ بهمن ۱۳۹۵)

همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا به‌صورت تلویحی به‌فعالیت این معدن و اشتغال‌زایی آن اشاره کرده‌اند.

«علیرضایی افزود: معدن طلای این منطقه یک نعمت خدادادی است و استخراج آن برای ما ایجاد شغل می‌کند.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 900 کیلو گرم طلا از خراسان رضوی صادر شده و بهره‌برداری از این معدن برای تعداد قابل توجهی شغل ایجاد کرده است.» (خبرگزاری ایرنا 10/6/1395)
اما استاندار می‌گوید، این شرکت یک و ماه نیم است که مجوزهای کشوری لازم را دریافت کرده است، با توجه به‌صحبت‌های مدیرکل سازمان صمت استان این مسئله به‌وجود می‌آید که چطور بدون اخذ مجوز محیط زیست و سازمان گردشگری این شرکت از معدن طلای طرقبه بهره‌برداری داشته است؟

از جمله خسارات زیست محیطی که استخراج طلا بر محیط زیست وارد می‌کند، رسوب سم سیانور در آب‌های زیرزمینی است، این سم در استخراج طلا از معدن به‌کار می‌رود که رسوب آن به‌سفره‌های آب زیرزمینی سبب فاجعه زیست محیطی می‌شود و خسارات جبران ناپذیری به‌همراه دارد.

اما مسئله اصلی این است که در سال ۹۴ با چه قیمتی معدن طلای طرقبه به‌شرکت مزبور واگذار شده است؟

استاندار محترم لطفا جزئیاتی از این واگذاری و تعداد شرکت‌کنندگان در این مزایده را شفاف کنند تا ابهامات در این رابطه از بین برود و خدایی ناکرده شائبه زد و بندهای پشت پرده قوت نگیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    شک نکن،زدوبندهای بسیاری پشت این واگذاری بوده!!