معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد مسئول اسکان زائرین نیست؛ اما از آن جایی می خواهد مدیریت شهری را ساماندهی کند از ظرفیت هایی که در اختیار دارد در این مسیر استفاده می‌کند.

شهرداری برای ساماندهی مدیریت شهری از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند
به گزارش قدس آنلاین ، نرگس شالچیان  در مورد خدمات شهرداری در دهه‌ آخر صفر اظهار کرد: شهرداری مشهد در ایستگاه‌های ورودی، پایگاه‌های بزرگ و فاخری را نصب کرده که به صورت مشارکتی با هیئت‌های مختلف این پایگاه‌ها شکل گرفته است، همچنین 18 پایگاه دیگر در سطح شهر داریم که پایگاه‌های مردمی هستند، علاوه بر این در هر منطقه برای تقریبا 20 پایگاه مجوز صادر شده است؛ به این شکل که در 13 منطقه‌ شهری تعداد زیادی ایستگاه‌های صلواتی برپا خواهد شد.
وی افزود: نوع فعالیتی که توسط نیروهای داوطلب و مردمی در هر ایستگاه ارائه می‌شود متناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه است، برای مثال منطقه‌ هفت که در محور نیشابور است برای زائرین پیاده خدمات مختلفی علاوه بر مشاوره‌ها، واکس، و... ارائه می‌کند به دلیل مسافت‌های طولانی که زائرین در راه بوده‌اند خدمات ماساژ هم برای آن‌ها تدارک دیده شده است؛ اما بعد از موادی ورودی به طرف داخل شهر بخشی از این خدمات ضرورتی ندارد و مدیریت می‌شود مانند ماساژ، که درایستگاه‌های داخل شهر نیازی به این مورد نیست.
معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد عنوان کرد: امسال سعی کرده‌ایم در ایستگاه‌های ورودی شهر از فعالیت سمن‌ها و ام‌جی‌اوها بیشتر استفاده کنیم و افراد مختلفی با عناوین متفاوت احترام به قانون، محیط زیست، کمک و یاری به یک‌دیگر و مواردی از این دست را از طریق قشرهای مختلف در سطح جامعه نهادینه کنیم.
شالچیان ادامه داد: فضاهایی را برای سمن‌ها و ام‌جی‌اوها در ایستگاه‌های اصلی قرار داده‌ایم، از جمله در میدان شهدا که جزء یکی از ایستگاه‌های کلیدی و در900 متری حرم امام‌رضا(ع) است سعی کرده‌ایم علاوه بر خدماتی مانند واکس و مواردی از این قبیل که آراستگی که افراد باید در زیارت داشته باشند را به زائر ارائه می‌کند برنامه‌ها و مشاوره‌های دیگری را هم داشته باشیم.
وی ابراز کرد: امسال جمعیت زنان مسلمان هم آموزش‌هایی به شهروندان ارائه خواهند داد؛ نقش زنان و تاثیرگزاری آن‌ها و مواردی که زنان چگونه از خودشان مراقبت کنند و چگونه به خودشان احترام بگذارند و را به خانم ها آموزش خواهند داد.
معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد متذکرشد: سایتی که خدمات داوطلبانه را ثبت‌نام می‌کند سایت «شهروندان مهمان‌نواز» با شعار «مهمان داریم مهربان باشیم» کار خود را آغاز کرده است، فعالیت‌های داوطلبانه‌ مردم از طریق این سایت ثبت می‌شود و افراد در مناطق مختلف به کارگیری می‌شوند و فعالیت‌های داوطلبانه‌ای را ارائه می‌کنند.
نرگس شالچیان خاطرنشان کرد: اما چرا نام این سایت را «شهروند مهمان‌نواز» گذاشته‌ایم؟ زمانی که اسم شهروند مطرح می‌شود به افراد یک جامعه حقوق مدنی و سیاسی داده می‌شود؛ اعضای یک جامعه که همان شهروندان هم هستند با یک دیگر مشارکت می‌کنند و هرکدام بخشی از کارها را به عهده می‌گیرند.
وی افزود: حتی در دین اسلام هم به این شهروندی توجه زیادی شده است و مواردی که در دین اسلام به آن‌ها توجه شده بحث کرامت انسان و حقوق انسان‌ها است؛ انسان‌ها با هم برابر هستند و جنسیت، سن، نژاد، رنگ پوست و سطح تحصیلات هیچ تفاوت و تمایزی نمی‌تواند داشته باشد و دهه‌ آخر سفر بهترین زمان برای نشان داد این حس و انتقال این پیام شهروندی است.
معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد بیان کرد: در سایت «شهروند مهمان‌نواز» کلیه‌ خدماتی که مردم و شهروندان می‌توانند به صورت داوطلبانه به زائرین ارائه کنند بدون نگاه به سن و جنس ساماندهی می‌شوند و در کنار هم این خدمات را به میهمانان ارائه می‌کنند، بنابراین دست‌ورزی خوبی است که بتوانیم شهروندان خوبی باشیم و به شهرمان کمک کنیم و باعث ارتقاء شهرمان شویم.
شالچیان ادامه داد: یکی دیگر از اهداف در نام گذاری «شهروند مهمان‌نواز» این بود که می‌خواهیم افراد داوطلب را بیشتر به بدنه اضافه کنیم و برای آن ها دوره‌های میزبانی را برگزار کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم که به چه صورت می‌توانند میزبانان بهتری باشند، بعد از دهه‌ آخر صفر در سایر مناسبت‌ها بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. بنابراین همه‌ اعضای جامعه باید آمادگی میزبانی را داشته باشند و صرفا معطوف به دهه‌ آخر صفر نباشد.
وی خاطرنشان کرد: تعدا زیادی وسیله‌ حمل‌ونقل عمومی به ناوگان اضافه شده است تا خدمت‌رسانی به شکل قبل و قوی‌تر از قبل ادامه پیدا کند و این امر در حوزه‌ تاکسیرانی هم به همین شکل صورت گرفته است.
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: سوله‌های بحران در صورت سرریز جمعیت برای اسکان در مواقع
 ضروری آماده و تجهیز هستند، تعداد زیادی از سالن‌های ورزشی را برای اسکان زائرین به صورت موقت برای  استراحت آن‌ها تجهیز و آماده کرده‌ایم.

منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.