سایه آلودگی بر سر هوای کلانشهر مشهد با شروع روزهای سرد سال سنگین‌تر می‌شود.

مشهد تاب نفس کشیدن ندارد

روزهایی که هرچه از پاییز بگذرد، آلودگی هوا از مرز هشدار خواهد گذشت و تنفس در این هوا نفسگیرتر خواهد شد. این واقعیت غیر قابل انکار هر سال از همین پاییز شروع می‌شود.

جریان هم از این قرار است که وقتی ابرهای بارش ‌زا آسمان را ترک می‌کنند و چند روزی هم از باد خبری نمی‌شود، شاخص آلودگی هوا روی «ناسالم» و «هشدار» و «اضطرار» قرار می‌گیرد و داستانی تکراری را برای کلانشهر مشهد رقم می‌زند. البته ناگفته نماند که به دنبال این وضعیت، یکی دو روزی هم هشدارهای متخصصان تبدیل به تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌شود.

 هزار و یک بلا

هشدارهایی که مثل همیشه اول به بیماران قلبی و تنفسی داده می‌شود تا از تردد در هوای آزاد خودداری کنند، بعد هم نوبت به کودکان وبقیه می‌رسد. در این هیاهو تعدادی از کارشناسان هم با اشاره به آمار مرگ و میر پا را فراتر می‌گذارند و به صراحت اعتراف می‌کنند که تنفس در این هوای آلوده ممکن است شما را به هزار و یک بلا از ایست قلبی گرفته تا سرطان مبتلا کند.

هشدارها به اینجا که می‌رسد در قالب سناریویی تکراری کم کم جلسات و کارگروه‌هایی تشکیل می‌شود که هیچ چیزی از آن‌ها هم در نمی‌آید.

 داستان تکراری

نهادهای رسمی و متولیان امر دور هم جمع می‌شوند و بدون هیچ گونه بازخواستی از تعلل‌های صورت گرفته دستگاه‌های مسئول، آمارهای تکراری را ارائه می‌دهند. بخش تأسف بار این داستان تکراری هم عادت ماست که دلمان را به یکسری گلایه‌های تکراری مسئولان از یکدیگر، متهم کردن دیگران به کم‌کاری و رعایت نکردن مصوبه‌ها و البته مقداری مصوبه جدید که فقط به درد تیترهای روزنامه‌ها می‌خورند، خوش می‌کنیم.

غافل از اینکه بر اساس آمار اعلام شده در سال گذشته شهروندان مشهدی ۸۳ روز را در هوایی با کیفیت هشدار تنفس کرده‌اند.

 ۲۷ روز هوای پاک طی ۷ ماه

برای پی بردن به این واقعیت تلخ در روزهای پیش روی باقیمانده از سال جاری به سراغ مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد می‌رویم. دکتر اسماعیلی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: از ابتدای سال جاری فقط ۲۷ روز هوای کلانشهر مشهد پاک بوده است. وی با اشاره به سپری شدن ۲۲۸ روز از اول سال جاری تا به امروز می‌افزاید: از این تعداد تنها در ۱۷۲ روز کیفیت هوا سالم بوده است.

به گفته وی در این مدت ۲۶ روز کیفیت هوا برای گروه‌های حساس و سه روز هم برای تمام افراد ناسالم بوده است. این مقام مسئول در مقایسه وضعیت امسال با مدت مشابه سال گذشته هم می‌گوید: در سال گذشته نیز از ابتدای سال تا ۱۲ آبان ماه ۹ روز هوا پاک و ۱۸۰ روز هم کیفیت هوا سالم بوده است. وی در ادامه اظهار می‌دارد: از ابتدای مهر امسال تا روز گذشته تنها ۹ روز هوای مشهد پاک بوده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در این مدت ۲۹ روز کیفیت هوا سالم و چهار روز هم ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است، می‌گوید: اما در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ روز کیفیت هوا سالم و ۲۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

 شدت آلودگی‌ها در مشهد

مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد با اعتراف به وقوع ۷۰ درصد روزهای آلوده در نیمه دوم سال می‌گوید: بنابراین باید منتظر روزهایی با کیفیت هوای ناسالم باشیم. اسماعیلی با بیان اینکه برای روزهای آینده در سطح شهر مشهد افزایش غلظت آلاینده‌های زیست محیطی پیش‌بینی شده است و بر شدت آلودگی‌ها افزوده خواهد شد، می‌افزاید: همچنین بروز پدیده وارونگی هوا نیز در روزهای آینده تشدید خواهد یافت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.