جدا از بحث استفاده مردم مشهد از نزدیک‌ترین تفرجگاه‌های این شهر یعنی طرقبه و شاندیز شاید اکثر مسافرانی که مشهد را برای مقصد خود انتخاب می‌کنند، حداقل برای یک بار در زمان اقامتشان در مشهد راهی طرقبه یا شاندیز می‌شوند.

تعریض جاده طرقبه در گرو  بودجه

در این بین آنچه خیلی زود آن هم در روزهای شلوغ به چشم می‌آید راه دسترسی و آسان بویژه در حوزه شهر طرقبه است که به نوعی این معضل برای شهر شاندیز رفع شده و با تعریض جاده مواصلاتی مشهد به شاندیز مشکلات مسافران این راه کمتر از مسافرانی است که قصد عزیمت به طرقبه را دارند.

پس از عبور از پل پرتویی به سمت طرقبه که بخواهی بروی با حجم بالایی از خودروهایی مواجه می‌شوی که شهر طرقبه یا سایر ییلاقات این مسیر مقصدشان است. این حجم زیاد ترافیکی در این محور یک دلیل بزرگ دارد و آن هم اینکه جاده فعلی توان و کشش سرویس‌دهی به این بار ترافیکی را ندارد. ابتدایی‌ترین راهی که برای حل این معضل به نظر می‌رسد، تعریض محور فعلی است. اما با وجود فضاهای تجاری، فروشگاه‌های مختلف و... که حتی در برخی نقاط تا لب این جاده قرار دارند، گزینه تعریض با مشکلی بزرگ مواجه می‌شود. گرچه از سال ۸۲ بحث تعریض این جاده در دستور کار شهرداری طرقبه قرار گرفته است، اما معضلی به نام نبود بودجه کافی این اجازه را نداده تا مشکل تعریض راه مواصلاتی مشهد به طرقبه به این راحتی رفع شود.

  پیش‌بینی عرض ۱۲۰ متری

رئیس اداره شهرسازی شهرداری طرقبه در خصوص این موضوع و تشریح شرایط فعلی به خبرنگار ما گفت: آنچه که برای محور طرقبه به مشهد تعریف و در برنامه گنجانده شده است؛ این است که باید تا ۱۲۰ متر تعریض انجام شود که ۱۰۰ متر از آن پوسته راه است و از هر طرف ۱۰ متر نیز برای فضای سبز دیده شده که در اختیار مالکان حاشیه قرار می‌گیرد. در حالی که این ۱۲۰ متری که مد نظر است در گذشته فقط ۱۰ متر بوده که با اقداماتی که شده در بعضی نقاط به ۳۰ تا ۴۵ متر رسیده است.

محمد محمودی در ادامه افزود: با توجه به شرایطی که در گذشته وجود داشته و آنچه که برای تعریض این جاده در نظر گرفته شده است، باید از هر طرف ۵۰ تا ۶۰ متر به راه اضافه شود که برای تحقق این موضوع بخش زیادی از فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، زمین‌های حاشیه جاده و حتی زمین‌های پلاک‌های پشتی باید در تملک شهرداری طرقبه قرار بگیرد که این کار با توجه به شرایط فعلی و اینکه هر متر از زمین حاشیه چیزی در حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان برآورد ارزش می‌شود، کاری بس دشوار و سنگین است؛ چرا که در این بین شهرداری طرقبه تنهاست و همه بار سنگین بودجه این موضوع روی دوش شهرداری قرار گرفته است و هیچ حامی و همراهی ندارد.

  همکاری نهادها و سازمان‌ها

وی خاطرنشان کرد: شهرداری طرقبه باید یک تنه همه این هزینه‌ها و بودجه‌ها را تأمین کند که باید گفت در توانش نیست و این است که طرح تعریض جاده مشهد به طرقبه از سال ۸۲ تاکنون چندان تحولی نداشته و به کندی پیش می‌رود.

محمودی همچنین اظهار داشت: برای اینکه این طرح به ثمر بنشیند، قطعاً باید همراهی و همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط را هم داشته باشد و به نوعی بودجه‌ای استانی و حتی ملی برای آن در نظر گرفته شود؛ چرا که به جز هم استانی‌ها از تمام نقاط کشور و مسافران خارجی به طرقبه سفر می‌کنند و این می‌تواند نقطه عطفی در ساماندهی بحث گردشگری و رفاه مسافران باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.