دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وجود ۶٠ درصد ظرفیت هتل‌های کشور در مشهد گفت: در کنار ظرفیت‌های خوب اقامتی و وجود رستوران‌های با کیفیت غذایی مطلوب، شرایط پروازی به مقصد مشهد هم در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد؛ بنابراین چرا نباید از این ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی استفاده کرد.

 نرخ تورم در خراسان رضوی به ۳۵ درصد رسید

به گزارش خبرنگار ما فیروز ابراهیمی در نشست خبری دومین نمایشگاه گردشگری و صنعت غذا که در سالن جلسات خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی نباید نگران تحریم‌ باشند، افزود: امروز شرایط باثبات‌تری در مقایسه با سال ٩١ داریم؛ چرا که علاوه بر ایجاد اختلاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ها، پیمان‌های پولی دوجانبه نیز با برخی از کشورها در حال انعقاد است که امیدواریم به ثبات هرچه بیشتر حوزه اقتصادی کشور کمک کند. وی اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که قیمت ارز که در سال‌های گذشته به زور در حد پایین نگاه داشته شده بود، هم اکنون به قیمت واقعی خود رسیده و این مسئله سبب به وجود آمدن امکان رقابت برای تولید داخلی شده است.

وی با اشاره به اینکه ما به این جراحی ارزی نیاز داشتیم و واقعی شدن نرخ ارز عمده بازارهای ما را دارای توجیه کرده است، ادامه داد: این وضعیت سبب شده که قیمت تولید داخل ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر شده و به همین علت ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی رشد صادرات هستیم که با همین روند ممکن است تا پایان سال این میزان به ۵۰ درصد هم برسد. دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه صنعت ما هم اکنون چند گروه دارد، خاطرنشان کرد: یک دسته صنایعی هستند که به واردات وابسته نیستند و از بانک نیز برای تأمین مالی خود استفاده نمی‌کنند، این صنایع فعالیت خود را ادامه می‌دهند؛ اما عده‌ای نیز وابسته به واردات هستند که برخی از اخلال‌ها در مورد تأمین مواد اولیه مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه متأسفانه تورم استان به ۳۵ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم به ۵۰ درصد هم برسد، افزود: بین رکود و تورم، تورم گزینه بهتری است؛ چرا که چرخ تولید تاحدودی می‌چرخد، ولی متوقف نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس هم با اشاره به اینکه در عرصه اقتصادی و تولید ثروت ما حلقه‌های متصل به همی داریم که همه آن‌ها دغدغه رفاه و تأمین امنیت اقتصادی مردم را دارند، بیان کرد: اگر بتوانیم در بخش گردشگری توان خود را افزایش دهیم، می‌توان کمک زیادی به توسعه بخش اقتصادی بویژه در شهر مشهد داشت. بنانژاد با بیان اینکه ما دو نوع کاهش ارزش پول داریم، خاطرنشان کرد: نوعی کاهش ارزش پول است که در تمام دنیا به صورت مدیریت شده رخ می‌دهد و اتفاقاً برای اقتصاد بهتر است، اما نوعی کاهش ارزش پول نیز وجود دارد که بدون برنامه‌ریزی بوده و سبب به وجود آمدن مشکل برای حوزه اقتصادی یک کشور می‌شود.

وی عملکرد بخش تنظیم بازار در استان خراسان رضوی را مثبت ارزیابی کرده و افزود: همین حالا نرخ کالاها در استان خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این نظام قیمت‌گذاری دولتی سبب به وجود آمدن برخی از مشکلات در بین کسبه شده و حتی این مسئله به جایی رسیده که افراد برای ادامه فعالیت خود انگیزه ندارند. مشاور مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه اگر هوای اقتصاد ابری است، برای همه این اتفاق افتاده و حوزه گردشگری هم از این قاعده مستثنا نیست، گفت: در حال حاضر عمده گردشگران ما را اتباع حوزه خلیج فارس و اتباع لبنان و عراق تشکل می‌دهند. جواهر زاده افزود: آمارها نشان می‌دهد که حضور پررنگ گردشگران عراقی خلأ گردشگران عربستانی که سال‌های گذشته داشتیم را پر کرده است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات ارزی سبب شد که ما از داشته‌های خودمان بیشتر استفاده کنیم، ادامه داد: بسیاری از هموطنان ما ایرانگردی را جایگزین جهانگردی کرده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.