مسئول دفتر ثبت حرایم آثار تاریخی استان گفت: اکتشاف جدیدی در «بازه‌هور» روی نداده است.

اکتشاف جدیدی در «بازه‌هور» روی نداده است
به گزارش قدس آنلاین، محمود طغرایی اظهار کرد: محوطه تاریخی جدیدی کشف نشده است و محوطه مذکور از قبل وجود داشته است؛ محوطه تاریخی بازه‌هور مشهد در سال ۱۳۰۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و ما اکنون مطالعات باستان شناسی، حفاظتی ومرمتی را پیرامون این محوطه شروع کرده‌ایم.
وی ادامه داد: ما از قبل کارهای مربوط به این محوطه را انجام داده‌ایم و اکنون نیز ادامه می‌دهیم، این اثر تا به حال ده‌ها بار مرمت و حفاظت شده‌است و بنابر این نمی‌توان گفت که این اثر تا کنون پیدا نشده بوده ‌است و ما نیز اکنون در قسمتی از سایت آن به کاوش‌های باستان شناسی مشغول هستیم.
مسئول دفتر ثبت حرایم آثار تاریخی استان تصریح کرد: این محوطه ناپیدا نبوده‌است، این جا را ثبت کرده و شروع به انجام مطالعات آن کرده‌ایم که در راستای کارهایی که سال‌های قبل بوده‌است و امسال نیز این اقدامات را ادامه می‌دهیم، هر سال برای این اثر مصاحبه‌هایی انجام داده‌ و کارهایی که صورت گرفته را منتشر می‌کنیم.
وی در خصوص ویژگی‌ها منحصر به فرد این محوطه خاطر نشان کرد: مسئله‌ای وجود دارد به نام بخش حفاظت که اگر تمام اطلاعات آن‌ منتشر شود تبعات منفی خواهد داشت از آن جهت که امکان دارد حفاری‌های غیر مجاز در این منطقه صورت گیرد نمی‌توانیم آن‌ را بیان کنیم.
محمود طغرایی عنوان کرد: در راستای سازماندهی محوطه تاریخی بازه‌هور کارهایی انجام داده‌ایم که در ادامه و مبتنی بر فعالیت‌های سال‌های پیش بوده و شایان ذکر است چندین سال این اقدامات صورت گرفته و در حال حاضر نیز استمرار دارد.
مسئول دفتر ثبت و حرایم آثار تاریخی استان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی نسبت به اثر تاریخی وظایفی دارد که به شرح زیر است: مستندسازی، ثبت، پژوهش و احیا و مرمت؛ گفتنی است کارهایی که در این محوطه انجام می‌دهیم در راستای مستندسازی، مرمت، حفاظت، معرفی و سامان‌دهی است.
وی اظهار کرد: اکنون درباره این محوطه کارها و بررسی‌های همیشگی در حال انجام است و لازم به ذکر است که اتفاق و پدیده‌ای جدید رخ نداده‌است و هرساله روی آن کار می‌شود تمام این محوطه متعلق به دوران ساسانی است و در این محوطه تاریخی یک بنای چهارطاقی وجود دارد که «چهارطاقی بازه‌هور» نام دارد و در واقع یک بنای اداری دوره ساسانی محسوب می‌شود.
محمود طغرایی گفت: در آن محوطه بخش‌های حفاظتی باید تکمیل شود که بتوانیم خبر آن‌را منتشر کنیم از این جهت که مردم برای بازدید بیایند و ما به طور نامحسوس تمام موارد را کنترل می‌کنیم، با انتشار خبر این محوطه باستانی بسیاری از کسانی‌که علاقه‌مند به بازه‌هور هستند برای دیدن این منطقه گسیل می‌شوند و باید امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی و نیز افرادی که این منطقه را توضیح دهند وجود داشته باشد.
صبح امروز در برخی خبرگزاری‌ها اخباری در خصوص کشف یک بنای باشکوه دوره ساسانی در محوطه تاریخی بازه‌هور مشهد منتشر شده بود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.