البناء نوشت: آمریکا با استفاده از کارت شرق فرات و بالا بردن تنش در منطقه شرق سوریه به دنبال تلافی شکستهای خود در برابر جبهه مقاومت است.

 البناء: آمریکا با کارت "شرق فرات" بازی باخته در سوریه را نخواهد برد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی به قلم وفیق ابراهیم با عنوان «تلاش های جدی آمریکایی در شرق فرات برای چیست؟» بالا رفتن سطح تنش در شرق سوریه را با تقلای آمریکا برای تلافی شکست در برابر جبهه مقاومت مرتبط خواند.

بر اساس این یادداشت، آمریکایی‌ها تلاش‌های خاص و فوق العاده‌ای را برای به چنگ انداختن منطقه‌ای در سوریه بکار بسته‌اند که از جنوب این کشور تا مرزهای شمالی آن در امتداد مناطق شرق فرات کشیده شده است.

به عقیده نویسنده، از همین روست که شرق فرات با طرح و نقشه آمریکا به اردوگاه شبه نظامیان سوریه دموکراتیک و عشایر عرب همان منطقه که تحت حمایت عربستان هستند و همچنین عناصر تروریستی داعش مبدل شده که به مناطق نزدیک دیر الزور در نزدیکی پایگاه‌های آمریکا و چندین فرودگاه پراکنده در مکان‌های مختلف این منطقه بازگشته اند.
البناء با تاکید بر اینکه این گروه‌ها در قالب طرح جدیدی از سوی عربستان و امارات حمایت مالی می‌شوند، افزود: سعودی‌ها و اماراتی‌ها بلافاصله پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که نظامیانش را از سوریه خارج می‌کند، در یک نوبت 150 میلیون دلار به آمریکایی‌ها کمک کردند.

به نوشته این روزنامه، اردو زدن گروه‌های شبه نظامی در شرق فرات، این منطقه را در تقابل با ترکیه در شمال و شمال غرب و با دولت سوریه، روسیه و حزب الله و متحدان آن در طول مرزهای غربی فرات قرار می‌دهد.

نویسنده آورده است: حضور و دوام گروه‌های شبه نظامی در شرق فرات متکی به  پایگاه آمریکایی التنف در نقطه مرزی مشترک بین سه کشور سوریه، عراق و اردن و همچنین اردوگاه الرکبان در همان نزدیکی است که هزاران آواره و تروریست را در خود جای داده است و همه این گروه‌ها تحت حمایت  مستقیم آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

وی افزود:  به نظر می‌رسد آمریکا تقریبا در جنگ سوریه بازنده بوده از همین رو تلاش می‌کند با احیای باقیمانده کارت‌های خود مانع ایجاد راه حل نهایی برای بحران سوریه شود.

ابراهیم تاکید کرد: تلاش برای سیطره بر بخش شرقی فرات و ممانعت از ادغام آن با بخش غربی به وضوح در راستای مخالفت با یکپارچگی مجدد این منطقه در زیر سایه دولت سوریه و ممانعت از راه حل سیاسی است و برای ثابت کردن این امر، نیازی به ادله‌ای قوی نیست.

البناء با بیان ایکه روس‌ها نیز تحت تاثیر این بازی جدید آمریکا قرار گرفته اند، آورده است: آنها صاحب پروژه های ژئوپلیتیکتی هستند که می خواهند از سوریه تا خاورمیانه راه اندازی کنند از همین رو اکنون درخواست‌هایی برای خرید سلاح از روسیه توسط کشورهای قطر، عربستان، مصر، ترکیه، هند و آمریکای جنوبی داشته اند، بنابراین آیا این نشانه‌هایی از بازگشت روس‌ها به دنیا نیست؟

این روزنامه افزود: اما حزب الله و متحدانش نیز  از جنگ تازه آمریکا متاثر می‌شوند، آنها متحدان اصلی دولت سوریه هستند، آنها نخستین حامیان دمشق بوده و برای روس‌ها فرصت ورود قوی به عرصه سوریه فراهم کردند از همین رو آماده اند جنگ خود علیه نفوذ آمریکا در شرق فرات را از سر گیرند؛ چون سوریه برای آنها در مناقشه با آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و متحدان  عرب آنها در منطقه خلیج فارس از جایگاه راهبردی برخوردار است.

به عقیده نویسنده، اگر آنچه گفته شد درست نباشد، در غیر این صورت تحریم تحمیلی آمریکا علیه ایران که از سوی عربستان،امارات، بحرین و اسرائیل مورد حمایت قرارگرفته چه معنایی دارد؟ و قرار گرفتن نام حزب الله در فهرست تروریسم از سوی واشنگتن، تل آویو، ریاض و ابوظبی را چگونه میتوان تفسیر کرد؟

در ادامه این یادداشت آمده است: اما چیزی که جای تعجب دارد،حمله آمریکا به ترکیه است که از همین رو می توان ترکیه را هم متاثر از وضعیت کنونی سوریه دانست، آن هم در حالی که ترکیه عضو واقعی پیمان ناتو است و از شصت سال پیش به اهداف آمریکا متعهد بوده است؛ بنابراین آیا این موضوع را عرب‌های آمریکایی نباید متوجه بشوند که واشنگتن تنها در راستای منافع خود از هر چیزی دست می‌کشد و از آنجایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در دایره اهداف اقتصادی آمریکا هستند، هنوز آمریکا هوای آنها را دارد و چه بسا با فرسایش نفت آمریکا آنها را هم رها کند.

البناء ادامه داد: بنابراین، آنکارا متوجه شده که استقرار نقاط نظامی آمریکا در مرز خود با سوریه، اعلامیه‌ای صریح مبنی بر رد هر گونه حمله ترکیه به کُردهای متعلق به قسد است؛ (بخش نظامی پروژه کردها با هدف ایجاد یک دولت در شرق سوریه که تا شرق ترکیه، گسترش پیدا می‌کند جایی که بیشترین جمعیت کُردهای منطقه را به خود اختصاص داده است و بیست میلیون کُرد ترکیه ای در آنجا سکونت دارند).

به نوشته این روزنامه لبنانی، رئیس جمهور ترکیه این اقدام آمریکا را پروژه جنگی با هدف تجزیه ترکیه می‌خواند، آمریکا با یک سنگ کُردی دو گنجشک را می‌زند؛ یکی سوریه را بین شرق و غرب تقسیم می‌کند و دیگری ترکیه را به سه بخش کردی،ترکی و چه بسا علوی تقسیم می کند که علوی‌ها پانزده میلیون نفر هستند و این اتفاق، مقدمه ای برای تجزیه عراق از طریق جدا کردن کردستان عراق و کردستان ایران است، آن هم پس از اینکه حدود پنج میلیون کُرد ایرانی را برای پیاده کردن نقشه خود تحریک کنند.

البناء افزود: اما در سوریه آمریکا به دنبال ایجاد اختلال در راه حل سیاسی،  بازسازی سوریه و ممانعت از بازگشت آوارگان است و از همین رو منتظر تشکیل کمیته قانون اساسی با تعداد زیادی از اعضای طرفدار آمریکاست که خواهان برگزاری انتخاباتی هستند که آینده سیاسی سوریه را مشخص می‌کند.

نویسنده آورده است: اینجاست که بازی شروع می‌شود،  آمریکا با محکم چسبیدن به منطقه شرق فرات، بخش قابل توجهی از آرای کردها و عشایر را تسخیر می‌کند، علاوه بر آرای آوارگان سوری در ترکیه، اردن و لبنان است که شمار آنها به بالغ بر پنج میلیون نفر می‌رسد، این موضوعی است که بی درنگ دلایل مخالفت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و حتی ترکیه را با بازگشت آوارگان به مناطقشان تفسیر می‌کند، آمریکا کاملا با بازگشت آوارگان به سوریه مخالف است، حتی اگر این قضیه به قیمت به راه انداختن جنگ تازه‌ای باشد.

البناء نوشت: اینجا هم این سوال مطرح می‌شود که آیا چنین رویکردی از سوی آمریکا نشانه مخالفت این کشور با بازسازی کشوری سوریه حتی با توسل به زور نیست؟ علاوه بر اینکه، این اقدام آمریکا به نوبه خود موجب بی ثباتی در کشورهای همجوار سوریه یعنی عراق، اردن و لبنان می‌شود.

این روزنامه در ادامه پرسید چرا واشنگتن مجددا بحران سازی کرده است؟ و در پاسخ به آن گفت: اینکه آمریکا منافع ملت ها برایش اهمیتی داشته باشد بعید است، بنابراین، معلوم می شود که اهداف آمریکا این بار بیشتر از اینکه بخواهد از دست دادن جنگی تاکتیکی و قابل جبران باشد منعکس کننده این است که آمریکا  احساس می‌کند در حال از دست دادن جایگاه ژئوپلیتیک خود است از همین  رو تلاش می‌کند روند کاهش چشمگیر هژمونی خود بر خاورمیانه در برابر دو قدرت بزرگ یعنی ایران و روسیه را متوقف کند.

البناء نوشت: درباره مسکو آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اعلام آشکار موافقت خود با باقیماندن روس‌ها در سوریه پس از جنگ مشروط به اینکه ایران و حزب الله این کشور را ترک کنند، آن را فریب دهند؛ چون ایران و حزب الله دو دشمن راهبردی رژیم غاصب اسرائیل هستند اما مسکو از روابطی عادی با اسرائیل برخوردار است؛ این ظاهر امر است اما باطن آن این است که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد اختلاف بین دو متحد ایرانی و روسی هستند.
این روزنامه در ادامه نوشت: اما سوریه به کجا می‌رود؟کردها مرتکب اشتباهات تاریخی بیشتری شدهاند چون آنها در منطقه ای هستند که قابلیت تبدیل شدن به یک کشور را ندارد این منطقه به روی دریا، خشکی و هوا قفل است اما ترکیه نیز از حیث اختلافی که با آمریکا در پروژه هایشان دارند با یکدیگر مناقشه بیشتری خواهند داشت.

البناء آورده است: اما دولت سوریه که در هفت سال گذشته تاکنون پیروز بوده است ،تنها طرف قادر به ناکام گذاشتن پروژه شرق فرات است که از حیث اهمیت به پای پروژه اصلی که سرکوب تروریسم مورد حمایت هفتاد کشور بوده است نمی‌رسد، بنابراین سوریه به سمت یک پیروزی بزرگ پیش می‌رود، آن هم با افول امپراطوری آمریکا که در سایه نظام چند قطبی احتمال فروپاشی آن هم بسیار است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.