فعالان در هنر تراش سنگ فیروزه در نیشابور برای دریافت تسهیلات فراخوان شدند.

اعلام ارائه تسهیلات به فیروزه تراشان نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: بیش از چهار هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی نیشابور فعال هستند که نیمی از این تعداد به تراش سنگ فیروزه اشتغال دارند.

محمد اسماعیل اعتمادی افزود: فعالان این حوزه می توانند برای دریافت تسهیلات چهار تا ۶ درصدی از بانکهای عامل اقدام کنند. وی گفت: از ابتدای امسال  ۶  میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان در این شهرستان پرداخت شد که  در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵  درصد افزایش دارد. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: این تسهیلات به ۲۹ طرح شامل ۲۲ طرح مستقل و هفت طرح پشتیبان تخصیص یافته که موجب اشتغالزایی  ۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است.

اعتمادی با بیان این که صنعت فیروزه تراشی نیازمند توجه و سرمایه گذاری بیشتر است افزود: هنرمندان فیروزه تراش برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی داخلی و خارجی از حمایت کامل اداره میراث فرهنگی برخوردار هستند تا این صنعت به جهانیان معرفی شود. وی همچنین گفت: احیای سفال نیشابور که قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی گردد و فرت بافی و گیوه بافی نیشابور در دستور کار قرار دارد. معدن فیروزه نیشابور از کهن‌ترین معادن فیروزه جهان است که از دو هزار  سال پیش از آن سنگ فیروزه استخراج می‌شود. نمونه‌های طبیعی-تاریخی فیروزهٔ نیشابور در موزه‌های لندن، زمین‌شناسی تهران نگهداری می‌شود. نیشابور در غرب خراسان رضوی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه تاریخی دارد.

منبع : صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.