یزد -محمدصادق کوچک‌زاده گفت: خدمات و تلاش‌های ارزنده ابوالفضل زرویی نصرآباد هرگز از یاد و خاطره هنرمندان و هنردوستان پاک نخواهد شد و بی‌شک بخش عظیمی از بالندگی طنز امروز کشور مرهون خدمات ایشان است.

بخش عظیمی از بالندگی طنز کشور مرهون خدمات "ابوالفضل زرویی نصرآباد "است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه هنری استان یزد ، محمدصادق کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد در پیامی ضمن تسلیت درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز یزدی و پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور اظهار داشت : درخت سترگ و خوش‌ثمر عرصه طنز کشور، زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در فصل خزان از میان ما رفت و سایه پرمهر معلمی دلسوز و هنرمندی متعهد و توانا از پهنه طنز ایران رخت بر بست.

بی‌تردید ضایعه فقدان ایشان خلاء جبران ناپذیری برای شعر و ادب پارسی به ویژه حوزه طنز خواهد بود. آن ادیب توانا از چهره‌های سرشناس و هنرمند پروری بود که سه دهه از عمر پر برکت خویش را صرف پژوهش، تربیت و آموزش شاعران و طنزپردازان جوان کرد و با نگارش متون ادبی طنز، گل لبخند بر لب انبوه مخاطبانش در نشریات و مطبوعات نشاند و همواره در مسیر اعتلای فرهنگ و ادب ایران زمین گام برداشت.

بی‌شک بخش عظیمی از بالندگی طنز امروز کشور مرهون خدمات اوست و تلاش‌های دلسوزانه و خستگی‌ناپذیر این هنرمند فقید هرگز از یاد و خاطره شاعران، طنزپردازان، هنرمندان و هنردوستان پاک نخواهد شد.

اینجانب فقدان این سرمایه عظیم ملی را به خانواده محترم ایشان به ویژه برادر گرامیشان و همچنین به شاگردان و دوستان آن مرحوم و جامعه فرهنگی، هنری و ادبی کشور و استان یزد تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

مروری بر آثار این هنرمند فقید

ابوالفضل زرویی نصرآباد اصالتا یزدی است. وی متولد ۱۵ اردیبهشت‌ ۱۳۴۸ در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بود. این طنزپرداز مشهور از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدل شناخته می‌شود و پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» بود..

این طنزپرداز سرشناس و مشهور کشورمان که اصالتا یزدی است ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بود و از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد.

زرویی نصرآباد با نشریاتی چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو، عروس، تماشاگران و ... همکاری داشته و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدل شناخته می‌شود.

از جمله کتاب‌های او می‌توان به؛ «تذکرة المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویای طنز)، «رفوزه‌ها» (مجموعه شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز)، «ماه به روایت آه»، «خاطرات سر پروفسور حسنعلی‌خان مستوفی»، «یک بغل کاکتوس: صد شعر طنز»، «اصل مطلب: مجموعه شعر طنز»، «اندر حکایت شیرین بیمه» و «این مرد مشکوک» اشاره کرد.

«معاون سردبیر و عضو هیئت تحریریه هفته نامهٔ گل آقا از بدو انتشار(۱۳۶۹) ، سردبیر ماهنامهٔ گل آقا از بدو انتشار به مدت یک سال (۷۱–۱۳۷۰)، داوری جشنواره‌های مختلف، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه طنز، برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای متعدد در دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوعات گوناگون و مرتبط با طنز و طراحی و نگارش برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی (از سال ۱۳۷۷) از جمله فعالیت‌های این طنزپرداز است.

وی برندهٔ لوح افتخار و سرو بلورین نخستین جشنواره شعر فجر به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب اسلامی بوده و همچنین لوح تقدیر و سرو بلورین سومین جشنواره شعر فجر (سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب) در رشته شعر طنز را در کارنامه هنری خود دارد.

کارکنان، طنزپردازان و هنرمندان حوزه هنری استان یزد این ضایعه را به خانواده آن هنرمند فقید و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گویند.

ابوالفضل زرویی نصرآباد سرانجام ۱۰ آذر ۱۳۹۷ بر اثر عارضه قلبی در احمد آباد مستوفی تهران دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع پیکر آن مرحوم دوشنبه ۱۲ آذرماه، در حوزه هنری برگزار می‌شود .

انتهای پیام /    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.