امروز روز جهانی معلولان است و زمانی که خواه ناخواه نگاه خیلی‌ها به سمت این قشر از جامعه معطوف می‌شود که به قطع یقین می‌توان گفت تاکنون آن طور که باید و شاید برای آن‌ها کاری انجام نشده است.

۷۰ درصد ادارات مشهد برای توان‌یابان قابل تردد نیست

گذشته از مسائلی از جمله ازدواج و شغل حتی برای تردد در کوچه، خیابان و مراکز عمومی برای معلولان فکری اساسی برداشته نشده است که این دغدغه همیشگی یکبار برای همیشه ریشه‌کن شود.

  تغییر نگاه مسئولان

امیرحسین که بر اثر سانحه رانندگی قطع نخاع شده در مورد شرایطی که این روزها برای تردد در خیابان‌های شهر مشهد دارد، گفت: راستش من که ویلچری هستم خیلی برای رفت و آمد مشکل دارم، بخصوص وقتی که قرار است تنها جایی بروم. قبل از معلولیتم کمتر این مسائل به چشمم می‌آمد، اما از زمانی که معلولیت برایم پیش آمده، خیلی از کم و کاستی‌هایی که وجود دارد برایم مشهود است. شاید مسئولان هم باید برایشان خدای نکرده مشکل معلولیت پیش بیاید مثل من که نگاهشان عوض شود و خیلی گذرا از کنار این موارد نگذرند!

من و دوستانی که این مشکلات را داریم، حتی در ترددهای عادی سطح شهر مشکل داریم چه برسد که برنامه ریزی برای تفریح و مسائل دیگر داشته باشیم. نمونه آن همین یکی دو روز گذشته برای کاری قرار بود به یکی از مراکز عمومی برویم، اگر برادرم همراهم نبود نمی‌دانستم چگونه باید به آنجا می‌رفتم و وارد آنجا شوم.

وی ادامه داد: گرچه نباید از حق گذشت و برخی اقداماتی که انجام شده را نادیده گرفت، اما کارهایی که انجام شده اصلاً با میزان مشکلاتی که وجود دارد، همخوانی ندارد.

  مناسب سازی ۳۰ درصد ادارات خراسان رضوی

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۰ درصد ادارات این استان برای تردد افراد معلول و ناتوان مناسب سازی شده‌اند. مسعود فیروزی افزود: این مناسب سازی شامل نصب رمپ، آسانسور، سرویس بهداشتی مناسب و درب آسان بازشو می‌باشد.

وی اظهار داشت: وضعیت مراکز عمومی و خصوصی از نظر مناسب سازی برای تردد افراد ناتوان و معلول نامناسب است و هنوز در واحدهای آموزشی، اماکن مذهبی و بانک‌ها در این زمینه دچار مشکلات جدی هستیم. وی با بیان اینکه همه افراد حق استفاده از اماکن و فضاهای شهری را دارند، گفت: این در حالی است که درصد اندکی از اماکن عمومی آمادگی و شرایط میزبانی از افراد ناتوان را دارد.

فیروزی افزود: شهر بدون مانع حقی است که باید برای معلولان محقق شود و در این مسیر همه دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و نهادها نقش دارند. وی اظهار داشت: براساس آمارها پیش‌بینی می‌شود حدود چهار درصد جمعیت استان دارای معلولیت و ۱۵ درصد جمعیت نیز به علت بارداری، سالمندی و وقوع حوادث مختلف دچار ناتوانی باشند. وی گفت: اماکن و ساختمان‌های مختلف عمومی و خصوصی و ادارات دولتی باید امکان و شرایط خدمات رسانی به معلولان را داشته باشند.

 بهسازی یک میلیون مترمربع از پیاده‌روها در ۹ سال

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: بیش از یک میلیون مترمربع از پیاده‌روهای سطح شهر برای معلولان و کم توانان جسمی و حرکتی در ۹ سال گذشته بهسازی و مناسب‌سازی شد.

محمدرضا حسین‌نژاد با بیان این مطلب افزود: به منظور رفاه حال شهروندان و با هدف مناسب سازی محیط برای تردد مناسب شهروندان معلول و کم توان جسمی و حرکتی یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۳۶ مترمربع از پیاده‌روهای سطح شهر از سال ۸۸ تاکنون بهسازی شده است که بهسازی ۱۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع پیاده رو برای معلولان نیز در دست اجرا قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت در ارتباط با مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان و سایر کم‌توانان جسمی حرکتی را تشریح کرد و گفت: تاکنون ۱۸۸ هزار و ۸۱۴ مترطول نوار بساوایی در پیاده‌روهای شهر اجرایی شده که شامل پیاده‌روی لمسی مخصوص نابینایان و کم‌بینایان است. همچنین ۱۸۰۰ متر نوار بساوایی دیگر نیز در سطح معابر شهر در حال اجرا قرار دارد.

 نظارت بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان

حسین‌نژاد به عقد قرارداد با مشاور به منظور پایش ساختمان‌های اداری شهرداری و فرهنگسراها اشاره کرد و ادامه داد: فراهم کردن مقدمات رفع نواقص مناسب‌سازی در آن‌ها و برنامه‌ریزی جهت آموزش ضوابط و مقررات مناسب‌سازی محیط شهری به تمامی مهندسان ناظر با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ساز و کار نظارت بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان در مرحله طراحی پروژه‌های شهری برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی به اختصاص ردیف بودجه خاص برای رفع نواقص مناسب‌سازی محیط شهری اشاره کرد و گفت: همچنین با معاونت بقاع متبرکه آستان قدس رضوی تعامل صورت گرفت تا در ارتباط با مناسب‌سازی محوطه ورودی‌های حرم‌مطهر برای معلولان و سایر کم‌توانان جسمی حرکتی اقدامات مناسب صورت گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.