۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
کد خبر: 632590

آتش زیر خاکستر شرکت پدیده

عبدالله خدابنده

روز به روز بر مشکلات پدیده افزوده میشودو این درحالی است که هیچ اتفاق خاصی دراین مدت رخ نداده است ومدیرانی که حقوقهای کامل خود و همراهانشان را میگیرند درعمل هیچ کاری برای سهامداران نکرده اند.

آتش زیر خاکستر شرکت پدیده

چند روز قبل پژمانفر،  نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی مطالبی درباره شرکت پدیده بیان کرد که نگارنده چند ماه قبل نسبت به آن هشدار داده بودم . وی گفت که روز به روز بر مشکلات پدیده افزوده میشودو این درحالی است که هیچ اتفاق خاصی دراین مدت رخ نداده است ومدیرانی که حقوقهای کامل خود و همراهانشان را میگیرند درعمل هیچ کاری برای سهامداران نکرده اند.

این همان سخنی بود که از سوی نگارنده  چند ماه قبل با دلیل و برهان بیان شد، ماجرا از این قرار است که برای پروژه ای مقداری سهام با قیمت واقعی فروخته شد،برخی اطرافیان مدیرعامل وقت شرکت پدیده و برخی دیگران که قطعا درپرونده های شرکت _ اگر وجود خارجی داشته باشند_ اسامی وعناوین انها موجود است این سهام را به قیمت واقعی که 100 تومان بود خریدند.

سپس طی مدتی کوتاه و با تبلیغات کاملا اغوا کننده ودرمیان همراهی مدیران ومسوولان استانی وحتی کشوری و برخی نمایندگان مجلس و اصناف و... قیمت این سهام چند برابرشده و به بیش از 2000هزارتومان رسید. دراین زمان بود که برخی اطرافیان و دیگران اقدام به فروش سهام به مردم با 20برابر قیمت خرید کردند. دفاتر فروش پدیده درسطح شهر فعال شد و مردم که دیدند طی کمتر ازچند سال قیمت سهام 20برابر شده است و وعده داده میشود که طی یکسال اینده هم قیمتها 10 برابر یعنی 20هزارتومان خواهد شد اقدام به خرید سهام پدیده کردند. این درحالی بود که طی مدتی کوتاه و درجریان فروش سهام  میلیاردها میلیارد پول مردم راهی حسابهای بانکی اطرافیان مدیرعامل ودیگران شد.

از آنسو پروژه پدیده هنوز نیمه کاره بود واگرچه به ظاهر صدها کارگر و شرکت مشغول بودند تا کاررا تمام کنند اما ناگفته پیدا بود که حتی درصورت به پایان رسیدن پروژه هم نمیشد به مردم برابر پول سهامشان که به 12500تومان رسیده بود پرداخت کرد. دراینجا بود که کار خوابید تا حداقل مردم بیش از این ضرر نکنند اما برخلاف صدا وسیما و برخی رسانه ها که سودهای  میلیاردی از تبلیغات این شرکت پفکی برده بودند حالا بیش از 130هزارنفر از مردم مشهدو سایر نقاط کشور برگه هایی به نام سهام پدیده دردست داشتند که به سوداوری ان امید بسته بودند.

این درحالی بود که مردم تنها مالک بخش اندکی ازسهام یک ونیم میلیونی پدیده بودندو مابقی سهام دراختیار مدیرعامل وچندتن از نزدیکان و دوستانش بود و درهمین زمان سعی داشتند با بخشش سهام به اصطلاح جبرانی یا هدیه کردن سهام به مردم انها را راضی کنند اما دیگر زمان این شیوه شیره مالیدن سرمردم گذشته بودو زمانی که مشخص شد بیش از 12هزار میلیارد تومان سهام برای پدیده فروخته شده و ارزش تمام مایملک پدیده کمتر از 2هزارمیلیاردتومان است مردم مقابل دفاتر فروش سهام پدیده صف کشیدند . دربدو امر برخی سهام خریداری شداما اگرتمام سرمایه شرکتی که کارخریدو فروش سهام را انجام میداد بصورت  نقد درحسابش بود هم فقط قادر به خرید کمتر از نیم درصد سهام دست مردم بود.

درهمان زمان برخی امدند وبه کسانی که طالب فروش سهامشان بودند برگه هایی تحت عنوان حواله با مهلت 7ماهه دادند و برای آنها سود 30درصد تعیین کردند، این هم ترفندی بود ازسوی مدیرعاملی که هنوز دستش کاملا رونشده بودتا مردم را به پروژه ای که شکستش حتمی بود امیدوار کند. به این گروه سهامداران اکنون حواله دار میگویند . برگه هایی با مبلغ نقدی و وعده سود که البته این روزها مانند اصل سهام هیچ ارزشی ندارد. وقتی سهام 12500تومانی را دلالها به 130تا تک تومانی میخرند شما مابقی ماجرارا حساب کنید.

این یکسوی ماجرا بود اما سوی دیگر ماجرا زمانی رخ نمود که دولت دراستانه انتخابات با اعتراضات سهامدارانی مواجه بود که تعدادشان هم کم نبود؛ ایام نوروز ومراسم نوروز درمشهد هم محاسبه شدو اینکه ممکن است معترضان کارهایی کنند که خیلی مناسب زمان ومکان نباشد. پس مدیری دولتی برای پدیده تعیین شد تا شاید این کشتی شکسته را دردریای طوفانی هدایت کرده و حداقل نگذارد غرق شود.همین وعده ها مردم را مدتی آرام کرد.

اما این آرامش خیلی دوام نداشت ، مردم پولشان را میخواستند این درحالی بود که مدیر جدید فقط برای چند تن ازاطرافیانش شغل ایجادکردو حقوق مدیریت برقرار و جز این کاری از دستش بر نیامد. مدیرانی که با حقوقهای بالا به پدیده رفتند به جزدریافت حقوق و برخی امور اداری که عموما هم درستاد تدابیر اقتصادی تصویب شده بود کاری انجام ندادند. نه اینکه کاری نکردند اما برای سهامداران اتفاقی رخ نداد.

مدیرقبلی رفت وجایش را به مدیربعدی داد. دراین مدت چند بانک و موسسه اعتباری که به پدیده وامهای کلان پرداخت کرده بودند هم سراغ طلبشان امدند و هرچه سندو مدرک از اراضی واملاک متعلق به پدیده بود را به ازای طلبشان وسودش که حتی یک روز هم تعطیل بردار نبود ضبط کردند تا برخلاف سهامداران که دستشان به هیچ جا بند نیست انها دستشان به املاک بند باشدو اصل و فرع پولشان را تمام وکمال دریافت کنند.

سخنان پژمانفر نماینده مردم مشهد در این خصوص هم شنیدنی است . او میگوید مدیران پدیده به پیمانکاران ، طلبکارها و حتی کارگران پدیده میگویند بجای پول بیایید سهام تقدیمتان کنیم . اما معلوم نیست چرا به بانکها و موسسات اعتباری طلبکار بجای پول سهام نمیدهند که هرروز بر بدهکاری پدیده اضافه نشود.

و اما آخرین هشدار به مدیران پدیده ، درنظر بگیرید شرکتی مانند پدیده  که به بهره برداری نرسیده و پولی هم برای پایان کار دربساط ندارد.با وامی که از بانک گرفته شده هم  باید هزینه های جاری را بدهد. حقوق مدیران ومشاوران و کارمندانی که همراه مدیرعامل به پدیده امده اند باید هرماه پرداخت شود. حقوق برخی پرسنل پدیده هم هست که احتمالا هرچند ماه یکبار بخشی به صورت پول وبخش بیشتری به صورت سهام پرداخت میشود. سود پول بانکها هم هست که هرروز میزانش بیشتر میشود . دراین صورت واقعا امیدی برای حل مشکل سهامدارن پدیده وجود  دارد.

اگر واقع بین باشید درخواهید یافت که بزودی تمام املاک و اموال پدیده به تصرف بانکها وموسسات طلبکار درمیاید که میتوانند با مدیرعامل رابطه گرفته و مدیران هم خیلی درمقابل آنها از خود مقاومتی نشان نمیدهند. وامهای دریافتی هم طی این مدت تبدیل به حقوق شده و به حساب مدیران منتقل میشود. تنها سهامداران میمانندو سری که قطعا بیکلاه میماند و سهامی که شاید دیگر کسی همان 130 تومان هم نخرد.

اما این یک روی ماجراست ، روی دیگر ماجرا 130هزار مالباخته ای هستند که مدیران پدیده حتی حاضر نشدند برای موارد بسیار ضروری مقداری از پول سهام انها را بدهند . درنظر بگیرید سهامداری که برای درمان همسریا فرزندش طلب 10میلیون کرده که شاید کمتر از نصف ارزش سهامش بوده و مدیران حاضر به پرداخت نشدند . آنوقت طی چند ماه آینده به او بگویند سهامت ارزشی ندارد و او بفهمد که مدیران پدیده دراین مدت هرماه چند ده میلیون حقوق میگرفته اند. ماموریت میرفتند و ... گمان میکنید میشود اعتراض این سهامداران را به راحتی کنترل کرد؟

شاید زمان آن رسیده باشد که مدیران دولتی پدیده عوام فریبی را کنار بگذارندو با سهامداران صادق باشند. دیگر نگویند" شب را دررستوران پدیده کیش خوابیدم"، درحالیکه این رستوران صاحب یکی از مجلل ترین مهمانسراهاست که دراختیار وی بوده یا نگویند "هیچ ماموریت خارجی نرفته ام " درحالیکه باید بگوید هرماه چند روز ماموریت داخل کشور یا کیش درفیش حقوقش ثبت میشود.

سهامداران پدیده اکنون درحکم آتش زیر خاکستر هستند ؛ وعده درمانی برای آنها دیگر خیلی جواب نخواهد داد،وعده ورود به بورس برای شرکتی که تمام امولش درگروی بانکهاست ، چه ارزشی دارد، گمان میکنید بورس _ درصورت ورود به بورس یا فرابورس که بنده بعید میدانم صورت بگیرد_ چگونه قیمت سهام را تعیین یا به عبارتی کشف میکند؟ فکر میکنید از 130تومان الان بیشتر شود؟

همین امروز به مدیران پدیده درباره آینده سهامداران این شرکت هشدار میدهم . اگر به فکر میز وحقوق مدیریت خود هستید توصیه میکنم اندکی هم به شرایط حساس شهر مشهدو استان خراسان رضوی فکر کنید . آیا گمان میکنید ساخت هتل و تکمیل سازه های پدیده _به فرض محال که به پایان برسد_بتواند ارزشی به سهام بدهد؟ سهامدارن وحواله دارن پدیده سالهاست که منتظرند واندک اندک صبرشان رو به اتمام است . کاری باید کرد اگر نمیتوانید کاررا به کاردان یا خود سهامداران بسپارید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.