۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 633716

اگر چه بعید است معترضان فرانسوی در میان شعارهایشان از ترامپ نامی برده باشند، اما آن‌ها قطعاً ایده ناسیونالیسم افراطی را که این روزها ترامپ از یک سو و پوتین از سوی دیگر آن را نمایندگی می‌کنند، دنبال می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، اعتراضات اخیر در فرانسه به دیگر کشورهای اروپایی از جمله هلند و بلژیک نیز گسترش یافته و احتمال دارد به آلمان هم سرایت کند. حزب چپ آلمان به تازگی همبستگی خود را با جلیقه‌ زردها اعلام کرده است. ظاهراً شعله‌های این «مقاومت اجتماعی» جدید قرار نیست به این زودی‌ها فروکش کند. درباره چرایی شکل گیری جنبش‌های اجتماعی مدرن بویژه جنبش «جلیقه زردها» که با سرعت زیادی در حال گسترش است، نظریات متعددی بیان شده است. در میان همه این اظهار نظرها، واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا به این اعتراضات جالب توجه است. او رسماً در توییتر خود گفته که معترضان فرانسوی خواهان ترامپ هستند .

اظهاراتی که اگرچه در وهله اول به یک شوخی می‌ماند، اما می‌تواند نشانه‌ای برای رسیدن به یک تحلیل عمیق‌تر از ماهیت اعتراضات اخیر اروپا باشد. اگر چه بعید است معترضان فرانسوی در میان شعارهایشان از ترامپ نامی برده باشند، اما آن‌ها قطعاً ایده ناسیونالیسم افراطی را که این روزها ترامپ از یک سو و پوتین از سوی دیگر آن را نمایندگی می‌کنند، دنبال می‌کنند. معترضان اروپایی خواهان خروج از اتحادیه اروپا، مقابله با قوانین حفاظت از محیط زیست، تحول در نظام‌های سیاسی اقتصادی موجود، کاهش هزینه مداخلات خارجی و مقابله با جهانی سازی هستند. نشانه‌های مداخله خارجی به حدی است که سرویس‌های امنیتی فرانسه از رد پای روسیه در اعتراضات اخیر خبر داده‌اند.

آن‌ها مدعی‌اند که روس‌ها از همان مدلی که برای حمایت از ترامپ بهره گرفته‌اند، استفاده کرده و در آتش اعتراضات جلیقه زردها می‌دمند. علاوه بر این حمایت مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه که از قضا دوست نزدیک ترامپ هم هست از معترضان قابل تأمل است. بی جهت نیست که، استیو بنن، استراتژیست سابق دولت دونالد ترامپ، که اخیراً برای تقویت جنبش پوپولیستی اروپا به این قاره رفته است،عنوان داشته: «جلیقه زردها دقیقاً همان کسانی هستند که به نفع رئیس‌جمهور آمریکا و بریگزیت رأی دادند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.