مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: رویکرد جدید این اداره کل مدیریت زیست بومی به ویژه در مناطق حساس و شکننده است.

رویکرد جدید محیط زیست خراسان رضوی مدیریت زیست بومی است

به گزارش قدس آنلاین ، تورج همتی روز یکشنبه در همایش یک روزه 'زیست شناسی و طبیعت' در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در 41 منطقه تحت حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی 500 روستا با 30 هزار نفر جمعیت قرار دارند که گاه با زیستگاهها و مناطق حفاظت شده در تعارض قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: تقویت سطح اکوتوریسم و بومگردی از برنامه های ما برای تقویت دوستی جوامع محلی با محیط زیست است و پارک ملی تندوره هم در این راستا تقویت می شود.
وی گفت: پارک ملی تندوره آیینه محیط زیست ایران و بهشت پلنگ ایرانی است همان گونه که پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور هم بهشت قوچ ایران است لذا در خراسان رضوی قسمتهایی وجود دارد که می تواند آزمایشگاه جانورشناسی باشد.
همتی افزود: گرچه زیستگاه کلیدی پلنگ خراسان پارک ملی تندوره است اما در 75 درصد شهرستانها یا عرصه های استان نیز پلنگ مشاهده شده است و می توان گفت در تمام نقاط استان خراسان رضوی این گونه جانوری وجود دارد.
وی اظهار داشت: به جز شیر و ببر که نسلشان در ایران منقرض شده است هشت گربه سان دیگر در استان خراسان رضوی به حیات بیولوژیک فعال خود ادامه می دهد.
وی گفت: خراسان رضوی از استانهای یوزخیز کشور نیز هست که به این مهم خیلی توجه نشده و دانشگاه فردوسی مشهد و محیط زیست خراسان رضوی در این بخش فعال نشده اند.
همتی افزود: در استان سمنان از برنامه های پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP برای احیای یوزپلنگ استفاده می شود و دانشگاهها هم با این مساله درگیر هستند اما در خراسان رضوی چنین اقداماتی صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: روند انقراض گونه ها زنگ خطری برای همه ماست اما هنوز در محیط زیست خراسان رضوی ناشناخته هایی داریم که نتوانسته ایم آنها را شناسایی کنیم.
وی گفت: بخش اجرایی محیط زیست خراسان رضوی به کمک حوزه آکادمیک و دانشگاهی نیاز دارد و ما باید از تجاربی که در این حوزه وجود دارد بهره ببریم.
همتی افزود: سازمان محیط زیست هم یک سازمان پژوهشی است که یکی از وظایف اصلی آن فعالیتهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی می باشد.
وی اظهار داشت: نیاز است که پژوهشکده محیط زیست در دانشگاه فردوسی مشهد راه اندازی شود و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مطالعات و پژوهشهایش در این حوزه را به کمک دانشگاه انجام دهد.
وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی یک بانک ژن و یک هرباریوم فعال دارد که با استانهای همجوار خدمات علمی و پژوهشی انجام می دهد.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: این استان دارای 41 منطقه تحت حفاظت است و مقام نخست کشور را از نظر تعداد مناطق حفاظت شده دارد.
همتی اظهار داشت: حوزه عمل محیط زیست در 21.2 درصد از عرصه های طبیعی خراسان رضوی و معادل 2.5 میلیون هکتار است.
وی گفت: 11 درصد صنعت کشور، هشت درصد معادن کشور و 13 درصد تولیدات کشاورزی کشور در خراسان رضوی است.
وی افزود: با توجه به اینکه ایران مقام اول فرسایش خاک، مقام ششم تخریب جنگل، مقام دوم بیابان زائی و مقام سوم را در زمینه از دست دادن تنوع زیستی جهان دارد، این وضعیت وظیفه ما را در حفاظت از محیط زیست بیشتر می کند.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.