همواره پرسش «المان‌های نوروزی؛ ضرورت یا اسراف!؟» که چند سالی است مبلمان پایتخت معنوی ایران اسلامی را آذین می‌کند، مطرح بوده است، اما اکنون با توجه به اوضاع اقتصادی و مسائلی چون تحریم و تورم این پرسش به صورت جدی‌تر میان افکار عمومی مطرح می‌گردد.

نگاه عادلانه، عاقلانه و هنرمندانه به المان‌های نوروزی در مشهد

به همین دلیل روز گذشته میزگردی رادیویی با حضور شماری از کارشناسان و پژوهشگران مسائل شهری مشهد مقدس در پاسخ به این پرسش برگزار شد که اصولاً آیا ضرورتی برای ساخت این المان‌ها وجود دارد یا آنکه اسراف است!؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: استفاده از المان‌های نوروزی در فضای شهری و مبلمان شهر به تنهایی هدف نیست، بلکه ابزاری است تا با استفاده از آن به مجموعه اهدافی برسیم. گسترش طولی و عرضی شهر، رشد جمعیتی و آپارتمان نشینی سبب شد تا ضرورت وجود برخی از ابزارها، نشانه‌ها و... مانند المان‌های نوروزی به منظور تلطیف فضا و ایجاد حس نوستالوژیک احساس گردد؛ بنابراین نمی‌توان به طور مطلق پرسید که المان‌های نوروزی اسراف است یا خیر.

«احسان اصولی» گریزی به عملکرد دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد پیرامون موضوع زد و افزود: در این دوره توجه بخشی انحصاری به المان‌های موقت نوروزی از دستور کار خارج شد و به سمت رویداد بهاری تغییر موضع دادیم. به عبارتی هر اقدام فرهنگی و هنری که بتواند نشاط و امید و سرزندگی را در ایام نوروز به مردم هدیه نماید؛ مورد توجه قرار می‌گیرد و اعتبارات از سمت المان‌های موقت به سمت سایر رویدادها مانند نمایش‌های خیابانی و... تغییر مسیر داده است.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد نیز در ابتدا با تشریح برنامه‌های بهاری نوروز ۹۸ اظهار کرد: از سال گذشته و با تمرکز بیشتر از سال آینده با عنوان جشنواره هنرهای شهری خانه بهار ذیل عنوان کلی جشنواره هنرهای شهری برنامه‌ریزی شده است و رویکرد ما صرفاً المان‌ها نیستند.

صدرا یوسفی افزود: به گونه‌ای نباید در طرح پرسش القا کرد که تمامی رویدادهای نوروزی در انحصار المان‌های نوروزی است. رویدادهای بهاری از سال ۱۳۹۰ در مشهد شروع شده، اما با برجسته نمایی، صرفاً المان‌ها نزد افکار عمومی شناخته می‌شوند.

وی افزود: فراخوان امسال جشنواره آماده شده، و از دیروز در سایت جشنواره و رسانه‌ها انتشار یافته است. هفت بخش پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها یادمان‌های موقت است.

بودجه رویدادهای بهاری نوروز ۹۸ از حاشیه‌های جالب این میزگرد بود که مدیر امور هنری شهرداری با این توجیه که نمی‌توان از حالا برای آن رقم مشخصی مطرح کرد، از پاسخ به آن طفره رفت.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: بودجه کلی قاعدتاً بر اساس عملکرد سال گذشته، ضرایب موجود، وضعیت اقتصادی و... مطرح می‌شود.

مجری برنامه با بیان بودجه ۲ میلیاردی رویداد بهار سال ۹۵ و ذکر این نکته که کلاً نظام بودجه ریزی زیر سؤال رفت، خواستار شفاف سازی بودجه از سوی صدرا یوسفی شد، اما احسان اصولی در این باره به جای وی توضیح داد: در حوزه فرهنگ و هنر شهرداری، اعتبارات سالیانه مشخصی به عنوان آرایه‌های شهری مشخص شده که در طول سال هزینه می‌شود.

مدیر امور هنری شهرداری در ادامه گفت: آثار باید بیاید، کیفیت سنجی شود و تعداد آثار راه یافته توسط داوران مشخص گردد، سپس اعتبار تخصیص یابد؛ بنابراین بودجه مشخصی ندارم که مطرح نمایم.

 بودجه ۳ میلیارد تومانی المان‌های نوروز ۹۶

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد در واکنش به اصرار مجری برنامه و عدم پاسخگویی مدیر امور هنری خاطرنشان کرد: بودجه رویدادهای نوروزی سال ۹۶ بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) نیز در این میز گرد اظهار کرد: هر نوع هزینه کرد با رعایت سه اصل عاقلانه، عادلانه و هنرمندانه جهت ایجاد شور و نشاط شهری لازم است. در موضوع المان‌ها، تئاتر و ویدیوآرت‌ها و... نه تنها اشکالی ندارد، بلکه از وظایف مدیریت شهری است.

  موافقت مردم با هزینه‌کرد در موضوعات نشاط آفرین

دکترسعید شعرباف تبریزی با اشتباه خواندن این نگاه که چون در حوزه زیرساخت‌های شهری دچار کمبودهایی هستیم، بنابراین نباید به نشاط آفرینی بپردازیم؛ خاطرنشان کرد: ناملایمات اقتصادی، تورم، کودکان کار و زباله گردها و سایر کمبودهای زیرساختی اقتصادی، اجتماعی و شهری و... نباید مانع نشاط آفرینی و ایجاد شور اجتماعی شود. اینکه ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود را باید در برابر ۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری ارزیابی کرد. مهم این است که این اعتبار چگونه هزینه و خرج می‌گردد.

وی افزود: بر اساس پژوهش و مطالعات صورت گرفته توسط دفتر مطالعات شهرداری مشهد که نتایج آن موجود است و طی نظرسنجی از سال ۹۲ تا اواخر سال ۹۷ به طور کلی شهروندان موافق هزینه کرد در این موضوعات هستند، اما همین مردم هر جا که از این سه اصل عاقلانه، عادلانه و هنرمندانه فاصله گرفته‌ایم آنان نیز فاصله گرفته‌اند.

این پژوهشگر مدیریت شهری با بیان تاریخچه المان سازی‌ها در مشهد مقدس گفت: در سال ۹۳ شاهد تغییر نگاه افکار عمومی به مقوله المان سازی بوده‌ایم و کمترین حد نمره را مردم داده‌اند. یعنی در پایان دوره طلایی که المان‌سازی توسط مدیریت شهری وقت راه‌اندازی شد؛ مردم و هنرمندان کمترین نمره را داده‌اند که قابل تأمل و واکاوی است.

در ادامه عضو شورای اسلامی شهر در بیان اولویت‌ها تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در جای خود و توسط نهادهای متولی و مسئول باید بررسی و مدیریت شوند. نمی‌توان مثلاً گفت که صدا و سیما فلان تولید رسانه‌ای را نداشته باشد و هزینه آن را صرف پلشتی‌ها و نازیبایی‌های شهر مانند زباله گردها و کودکان کار و غیره کرد.

احسان اصولی از سهم دهی به مردم و سازمان‌های مردم نهاد در رویداد بهاری ۹۸ خبر داد و گفت: امسال رویدادهای بهاری با محوریت و مشارکت فعالانه مردم، شهروندان، محلات و سازمان‌های مردم نهاد در تمامی حوزه‌های هنری صورت می‌پذیرد تا کمترین هزینه و بار مالی را بر روی نظام مالی شهر داشته باشد.

سعید شعرباف تبریزی نیز در بحث اولویت‌ها خاطرنشان کرد: عدالت باید در تمامی سطوح برقرار شود. در توزیع خدمات، شادی و فرصت‌ها باید عدالت برقرار شود. علت نارضایتی مردم در توزیع نامتوازن و ناعادلانه المان‌ها است؛ در اینکه المان‌ها در مناطق متوسط رو به بالا یا مرفه شهر توزیع می‌گردد. آیا اهالی شهرک مهرگان یا شهید رجایی نیاز به شادی یا نقاشی دیواری و غیره ندارند؟ عدالت در توزیع نشاط باید مدنظر مدیران شهری قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.