رئیس اتحادیه صنف حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد گفت: در حال حاضر بخش خصوصی حمل‌ونقل درون‌شهری نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

بخش خصوصی حمل‌ونقل درون‌شهری نفس‌های آخر خود را می‌کشد
به گزارش قدس آنلاین، خلیل دانش‌عدالت در خصوص موضع شورای شهر و نحوه تعامل آن با بخش خصوصی، اظهار کرد: خوش‌بختانه در این دوره رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک فردی با سابقه در این حوزه و حمل‌ونقلی است. ایشان با اصول خصوصی‌سازی نیز آشنا هستند و درد شرکت‌های خصوصی حوزه حمل‌و نقل را نیز بهتر می‌فهمند.
وی ادامه داد: با این وجود، انتقادی که همواره به شوراها داریم این است که تنها شهرداری را در کنار خود می‌بینند و توجهی به مطالبات و خواسته‌های بخش خصوصی ندارند. شهرداری یک نهاد نیمه‌دولتی است و از بودجه و امکانات دولتی استفاده می‌کند، در حالی که بخش خصوصی از جیب خود هزینه می‌کند و مدیریت آن خصوصی است.
دانش‌عدالت تصریح کرد: متأسفانه رویکرد شورا، از شورای اول تا کنون این بوده که در کنار شهرداری هستند و بسیاری از مصوبات آن‌ها به نفع شهرداری است. در این زمینه تقاضای اتحادیه حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد از شورای شهر این است که نگاهی هم بخش خصوصی و ۶۰۰۰ هزار عضو  اتحادیه داشته باشند.  
وی با اشاره به مطالبات و مشکلات بخش خصوصی حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد، بیان کرد: مشکلات و دردهای ما بسیار زیاد است. برای نمونه موضوع تردد داخل شهری یکی از این موارد است. متأسفانه مجوز تردد درون‌شهری توسط شهرداری صادر می‌شود و آن‌ها از جنبه مادی و کسب درآمد به آن نگاه می‌کنند، یعنی این‌که به خودروها مجوز می‌دهند که وسیله نقلیه هر جا می‌خواهد رفت‌وآمد کند.
رئیس اتحادیه صنف حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد با بیان این‌که «ما مخالف این روش هستیم»، افزود: حرف ما این است که اگر قرار است با وجود دودزایی خوردوها و وضعیت زیست‌محیطی شهر خودرویی به داخل شهر و هسته مرکزی شهر بیاید، کار مفیدی انجام داده و به مردم و زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی کند و تنها برای دور زدن به شهر نیاید.
وی با اشاره به این‌که «در زمینه نحوه ورود خودروهای حمل‌ونقلی نیازمند طرح جامع خوب در مشهد هستیم»، تصریح کرد: متأسفانه شهرداری تنها در ازای دریافت پول اجازه می‌دهد هر خوردویی وارد شهر شده و هرجا که می‌خواهد برود. با توجه به اینکه بسیاری از خودروهایی که وارد شهر می‌شوند دودزا و فرسوده هستند و به محیط زیست آسیب می‌زنند.
دانش‌عدالت ادامه داد: در این خصوص خواسته ما این است که نظمی به این موضوع داده شود و اختیاری  به اتحادیه حمل‌ونقل درون‌شهری داده شود که در این کار دخالت کرده و برنامه‌ریزی انجام شود که این خودروها داخل شهر نچرخند و هوا را آلوده کنند.
وی در خصوص میزان همکاری مدیریت شهری با اتحادیه حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه همکاری مدیریت شهری با ما بسیار ضعیف است.
رئیس اتحادیه صنف حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در خصوص مشکلات نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل درون‌شهری، گفت: در بسیاری از کشورها برای دو موضوع حمل‌ونقل و بهداشت از سوی دولت یارانه پرداخت می‌شود، اما متأسفانه دولت ما یارانه‌ای به حمل‌ونقل پرداخت نمی‌کند.
وی ادامه داد: برای نمونه نزدیک یک سال است ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس از یک کارخانه خریداری شده است و هنوز در پارکینگ‌ها خوابیده‌اند و از مدل افتاده‌اند. آقایان باید برای واگذاری آن یارانه بدهند که ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس نوسازی شود با وجود این‌که خودروها خریداری شده و همه کارهای آن انجام شده است.
دانش‌عدالت بیان کرد: می‌گویند قیمت ماشین آن‌قدر است و شما باید آن را بپردازید، در حالی که در گذشته این‌گونه نبود. هنگامی که ما بخش خصوصی را در دست گرفتیم، ۱۸ درصد قیمت خودرو را ما دادیم و ۸۲ درصد را دولت پرداخت کرد که توانستیم اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را وارد کنیم، اما متأسفانه امروز چنین کاری انجام نمی‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای واگذاری خودروها مزایده‌ای برگزار کردند و پس از آن برگه‌های مزایده را جمع‌آوری کردند که نامه‌ای به ما رسیده است که باید ماشین را به قیمت روز واگذار کنیم. در حال حاضر قیمت خودروها ۲ برابر شده است و اتوبوسی را که می‌خواستند ۱۵۰ میلین تومان بفروشند، هم‌اکنون ۲۵۰ میلیون تومان است. پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان با وجود کرایه‌های ناچیز با هم نمی‌خواند.
رئیس اتحادیه صنف حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد با بیان اینکه «دولت از موضع خود کوتاه نمی‌آید و حاضر نیست هزینه کند»، یادآور شد: متأسفانه فقط شعار داده می‌شود که دولت می‌خواهد نوسازی ناوگان انجام دهد. برای نوسازی ناوگان دولت باید یارانه داده و امکاناتی دهد که عده‌ای بیایند و در این کار وارد شوند. متأسفانه هیچ همکاری انجام نمی‌شود و سالهاست با مشکلات بسیاری درگیر هستیم.
وی با اشاره به دیگر مشکلات اتوبوس‌رانان بخش خصوصی، گفت: اصلی‌ترین مشکل این شرکت‌ها این است که با وجود گرانی لوازم یدکی و وسایل خودرو و لاستیک که حتی تا ۴ برابر نیز افزایش قیمت داشته است، قیمت بلیت اتوبوس و دریافتی شرکت‌ها تغییری نکرده است. در حال حاضر هزینه جابه‌جایی هر مسافر ۲۰۰۰ تومان است، در حالی که از مسافران ۵۰۰ تومان دریافت می‌شود.
دانش‌عدالت با اشاره به این‌که «ماه‌هاست داد می‌زنیم و کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد»، تصریح کرد: در حال حاضر همه شرکت‌ها بخش خصوصی اتوبوس‌رانی ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان ضرر می‌کنند، اما گوش شنوایی نیست. فقط شعار داده می‌شود و عملی در کار نیست.  
وی همچنین در خصوص واگذاری لاستیک و تجهیزات خودرو به رانندگان با نرخ دولتی در مشهد، بیان کرد: نه چنین اقدامی در مشهد انجام نمی‌شود. با وجود این‌که در روزهای گذشته اتحادیه تهران حواله لاستیک را برای خودروهای خود گرفت، اما در مشهد بیش از دو ماه است برای دریافت لاستیک با نرخ دولتی مکاتبه می‌کنیم، اما می‌گویند ما به بخش درون‌شهری لاستیک نمی‌دهیم. آیا خودرویی که داخل شهر خدمات می‌دهد نیاز به لاستیک ندارد؟  
رئیس اتحادیه صنف حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد گفت: بیمه پیک‌های موتوری و رانندگان بار و حتی رانندگان تاکسی که پیش از این بیمه تأمین اجتماعی داشتند و از طرف دولت برای بیمه یارانه داده می‌شد نیز حدود چهار سال است سامانه بسته شده است و برای بیمه تأمین اجتماعی هم که مبلغ ناچیزی است خدمتی داده نمی‌شودو کارگران نه بیمه‌ای دارند و نه سرو سامانی دارند.
وی با تأکید بر این‌که «در حال حاضر بخش خصوصی نفس‌های آخر خود را می‌کشد»، تصریح کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند فکر نمی‌کنم بخش خصوصی بتواند تا بعد از عید به فعالیت خود ادامه دهد. حتی اگر ۲۰ درصد افزایش حقوقی که گفته شده است نیز در سال آینده اضافه شود، بخش خصوصی در این حوزه  قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود؛ در واقع بخش خصوصی در مشهد له شده است.
دانش‌عدالت اضافه کرد: دستگاه‌ها برای حل مشکلات بخش خصوصی هیچ همکاری انجام نمی‌دهند و هیچ خدماتی به هیچ راننده‌ای داده نمی‌شود همه دستگاه‌ها و نهادها تنها ادعا دارند.  
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.