چند هفته گذشته، در حالی ایجاد باغ کتاب در مشهد تصویب شد که هنوز با وجود گذشت 23 سال تازه امسال کتابخانه مرکزی مشهد افتتاح می‌شود، همچنین موزه دفاع مقدس که قرار بود ساخته شود هنوز زمینی برای احداث ندارد و معلوم نیست مصوبه فرهنگی و جدید شورای شهر قرار است به سرنوشت کدام یک از این دو پروژه مهم را دچار شود!؟

سرنوشت باغ کتاب مشهد در هاله‌ای از ابهام
به گزارش قدس آنلاین ، از چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد در حالی می‌گذرد که با وجود آنکه همه چشم‌ها به‌انتخاب شهردار جدید این کلانشهر بود، اعضای شورای شهر مشهد بعد از انتخاب شهردار جدید مصوبه‌ای را مبنی بر ایجاد باغ کتاب در مشهد تصویب کردند.

گرچه به‌دلیل آمارهای غیررسمی بیان شده برخی از سرانه پایین مطالعه کتاب در خراسان رضوی سخن گفته‌اند و برخی دیگر از مسؤولان در مراسم هفته کتاب در مشهد از بالا بودن میانگین سرانه مطالعه کتاب ابراز خرسندی کرده‌اند، ایجاد باغ کتاب در مشهد می‌تواند علاوه بر اینکه به‌ترویج و ارتقای سطح مطالعه کمک کند، سبب ایجاد فضایی مناسب برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب شود.

اما در حالی مصوبه ایجاد باغ کتاب در مشهد تصویب شد که هنوز با وجود گذشت 23 سال تازه امسال کتابخانه مرکزی مشهد افتتاح می‌شود، همچنین موزه دفاع مقدس که قرار بود ساخته شود هنوز زمینی برای احداث ندارد و معلوم نیست مصوبه فرهنگی و جدید شورای شهر قرار است سرنوشت کدام یک از این دو پروژه مهم را دچار شود!؟

مکان فرهنگی که در نیمه ساخته شدن رها شود فرهنگ عمومی را بالا نمی‌برد

یکی از بانوان شاعر در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در مشهد نسبت به حفظ و احیای زبان فارسی تاکید می‌کند و می‌گوید: درست است که ایجاد فضاهایی مانند باغ کتاب می‌تواند این دغدغه را رفع کند، اما در حال حاضر، مشکلات اقتصادی موجود و جذابیت فضای مجازی در جامعه سبب شده تا برخی از کتابفروشی‌ها تعطیل شوند و دیگر فضاهای فرهنگی مرتبط با نشر نیز شرایط خوبی نداشته باشند.

مهناز رضایی با بیان اینکه کتاب در سبد خانوار جایی ندارد و اگر قرار به ایجاد باغ کتاب باشد باید در ساخت آن به جذب مردم به خرید کتاب توجه جدی شود، ادامه داد: متولیان نشر دچار دغدغه‌های غیرفرهنگی شده‌اند، دیدگاه فرهنگی جایش را به‌بازارداری و نگرش صرف تجاری داده است.

این بانوی شاعر با تاکید بر اینکه مکان فرهنگی که در نیمه ساخته شدن رها شود فرهنگ عمومی را بالا نمی‌برد، بلکه تنها چهره شهر را مخدوش می‌کند، متذکر می‌شود:نکته دیگر این است که برخی قدم‌های فرهنگی برداشته می شود اما در جریان کار بی‌پشتوانه می‌ماند یا به علت تغییرات مدیریتی یا عدم تعهد به برنامه مدون به سرانجام نمی‌رسد.

ضرورت اختصاص بودجه‌های مراکز جدید کتابخوانی به‌پروژه‌های نیمه‌کاره فرهنگی

یکی از شاعران پیشسکوت شعر رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در مشهد در اهمیت ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی می‌گوید: هر فعالیتی که برای بالا بردن سطح مطالعه، معلومات و سطح علم و دانش مردم باشد، قابل تقدیراست.

محمد نیک با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما در سطح پایینی نسبت به‌کشورهای دیگر جهان به‌ویژه کشورهای توسعه یافته قرار دارد، می‌افزاید: گرایش مردم ما به‌کتاب‌خوانی کم بوده، باید مسؤولان از هر طریقی و به سرعت به فکر رفع این مشکل باشند.

وی ادامه داد: اگر قرار به‌ساخت مکان جدیدی فرهنگی و کتابخوانی است، بودجه آن به‌تکمیل پروژه‌های نیمه کاره باید اختصاص یابد.

تصویب مصوبه امسال؛ توجه به اعتبارات آن سال آینده

با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد که گفت‌وگویی انجام دادیم، او به‌این موضوع اشاره داشت که عنوان باغ کتاب عنوان مصوبی نیست.

احسان اصولی در گفت‌وگو باخبرنگار فارس درخصوص جزئیات این طرح می‌گوید: یکی از نیازهای مشهد ایجاد یک مجموعه بزرگ که بتواند اوقات فراغت کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها را پر کند، هدف ما این است که این اتفاق با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی باشد.

وی می‌افزاید: این طرح را در کمیسیون فرهنگی آماده کرده‌ایم، پژوهش‌ها و بررسی‌های لازم درطول چند ماه انجام شده، مطالعات و تحقیقات لازم و مجموعه‌ای از نشست‌ها را با زیربطان این حوزه داشتیم نظیر کتاب‌فروشان، ناشران، صاحب‌نظران مختلف درحوزه‌های گوناگون جامعه‌شناسی، جامعه‌شناختی، حوزه‌های مختلف فرهنگی و موضوعات دیگر نظیر بحث‌های عمرانی، بحث‌های شهرسازی، بحث‌های طرح جامع و در پایان این تحقیقات و نشست‌ها به‌این نتیجه رسیدیم که این کمبود را در قالب یک مجموعه‌ای که بتواند یک مجموعه فرهنگی- فراغتی باشد و مبنا و محور آن گذراندن اوقات فراغت با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی باشد، برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد اضافه می‌کند: خواستار پیشنهاد لایحه‌ای ازسوی شهرداری شدیم که در آن لایحه جزئیات این موضوع و کم وکیف آن بررسی و محل احداث تعیین  که البته محل مدنظر درحوزه شهرسازی، بوستان چهل بازه است، باتوجه به‌وسعت مکانی و شرایط مناسبی که این بوستان دارد، به‌طور مقدماتی دوستان شهرسازی این مکان را پیشنهاد داده‌اند، اما قرار بر این است  که مطالعات دقیق‌تر انجام شود و لایحه را به‌شکل دقیق‌تر، جزئی‌تر و کامل‌تر، برای احداث این مجموعه به‌شورا بیاورند، تا اعتبارات لازم را تا سال 98 ببینیم و در سال آینده کارهای مربوط به‌آن آغاز شود.

پروژه باغ کتاب را معطل حضور بخش خصوصی نمی‌کنیم

اصولی درپاسخ به‌این سوال که چه نهاد و ارگانی ازاین طرح حمایت مالی ومعنوی می‌کند؟ متذکر می‌شود: رویکرد شورای شهر این است که یک بخش از تخصیص بودجه واعتبارات مالی را مانند پروانه ساخت، تامین زمین و مکان مناسب و ساخت مجموعه را مستقیما شهرداری تقبل کرده، بخش دیگر را با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد، یعنی  بخش خصوصی که ذی‌نفع باشد مانند کتابفروشی‌ها، فعالان حوزه نشر و افراد فعال در این حوزه.

وی با بیان اینکه ما در آن لایحه خواسته‌ایم که شهرداری سازوکارهای ما را تعریف کند و به‌نحوی فراخوانی داده شود که در آن فراخوان ما بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم، ادامه می‌دهد: اما اجرای این پروژه را معطل بخش خصوصی نمی‌کنیم، ما کار را پیش خواهیم برد، ولی در هر کجای این کار بخش خصوصی بتواند به‌ما بپیوندد و مسؤولیت هر بخش از کار را بپذیرد و حضورداشته باشد، قطعا استقبال می‌کنیم.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.