رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در بیانیه‌ای درباره تبعات تشدید تنش در سوریه در صورت حمله ترکیه به کردهای مستقر در شمال سوریه هشدار داد.

هشدار اولاند درباره تبعات درگیری احتمالی ترکیه و کردهای سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه دیروز (یکشنبه) با اشاره به تحولات اخیر در سوریه و احتمال اقدام نظامی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها، گفت درگیری در شمال سوریه می‌تواند به قدرت‌گیری مجدد داعش منجر شود.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند در بیانیه‌ای که درباره دیدار با «خالد عیسی» نماینده کردهای سوریه منتشر کرد، گفت اگر کردها مورد حمله ترکیه قرار گیرند، ممکن است تروریست‌ها بار دیگر قدرت گیرند. وی افزود: «کردهای سوریه با پرداخت بها از طریق فداکاری عظیم انسانی، به مبارزه با تروریسم کمک کرده‌اند.»

اولاند که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش فرمان مشارکت فرانسه در ائتلاف تحت رهبری آمریکا را صادر کرد، تاکید کرد که از تشدید تنش در پی تصمیم یک‌ جانبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج  دو هزار نظامی مستقر در سوریه و امکان مداخله ترکیه در مناطقه تحت کنترل کردها نگران است.

وی افزود: «این تهدیدها اگر پیگیری شود، پیامدهای زیادی برای مردم دارد و متحدی از فرانسه در جنگ علیه داعش را گرفتار می‌کند و  تروریسم را حتی به فراتر از مرزهای سوریه گسترش می‌دهد.»

این موضع‌گیری در حالی است که  «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور کنونی فرانسه هم از تصمیم ترامپ به شدت ابراز تاسف کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش تایید کرد که قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، چراکه به گفته وی با شکست داعش دیگر آمریکا دلیلی برای حضور در سوریه ندارد.

تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه در حالی اعلام شده که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا همین دو ماه پیش گفته بود حضور این کشور در سوریه نامحدود است و تا زمانی که «تهدید ایران» وجود داشته باشد، آمریکا در سوریه حضور خواهد داشت. «جیمز جفری» نماینده ترامپ در امور سوریه هم دو هفته پیش تأکید کرد که این کشور قصد ندارد از سوریه خارج شود.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.