۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 638227

تلویزیون ملی هلند اعلام کرده در سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد قابل توجهی از آکادمیسین‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه٬ از هلند درخواست پناهندگی کردند.

هلند٬ مقصد فرار مغزهای ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین٬ طی سالیان اخیر و به دنبال افزایش دوقطبی‌های سیاسی و اجتماعی بین محافظه‌کاران و طبقات لائیک و چپ‌ها٬ تعداد زیادی از آکادمیسین‌ها٬ فعالان رسانه‌ای و فرهنگی و هنرمندان٬ از دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه فاصله گرفته و به مهاجرت روی آورده‌اند.

شبکه تلویزیونی NOS هلند در یک برنامه تحلیلی اعلام کرد، تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی و در طول ۱۱ ماه٬ هزار و ۲۰ نفر از چهره‌های دانشگاهی و جوانان فارغ التحصیل در هلند از اداره مهاجرت این کشور درخواست پناهندگی کرده و مهم‌ترین دلیل خود را برای ترک کشورشان را محدود شدن حوزه آزادی‌های فردی و سیاسی خوانده‌اند.

در حالی که این تعداد در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۴۰ نفر و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۸۰ نفر بوده است.

 یکی از چهره‌های دانشگاهی ترکیه‌ که به هلند رفته و در آنجا به عنوان مهاجر زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ملی هلند اطلاعاتی در این مورد در اختیار تحلیلگران گذاشته است.

این فرد که به نام احمد حلاج الی در یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ترکیه مدرک لیسانس شیمی دریافت کرده، در مورد وضعیت زندگی چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی و فارغ التحصیلان جوان در ترکیه می‌گوید: آرزوی من این است که یک دانشمند شوم، اما در ترکیه چنین چیزی میسر نیست. چرا که لازمه تبدیل شدن به یک دانشمند این است که پیش از هر چیز٬ از آزادی بیان برخوردار باشید و بتوانید نظرات خود را بر زبان بیاورید، اما چنین چیزی در ترکیه امکان دارد. در حال حاضر بسیاری از آکادمیسین‌ها و استادان٬ یا برکنار شده‌اند و یا این که به آنها میدان عمل داده نمی‌شود.

وی همچنین گفته که تعدادی از استادان دانشگاه در ترکیه به جرایم مختلف به اتهامات مختلف روانه زندان شده‌اند.

در مورد همین موضوع٬ گلنور آیبت از مقامات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است: آن دسته از استادان دانشگاه و آکادمیسین‌هایی که زندانی شده‌اند٬ اتهام سیاسی دارند. آنها به طور واضح و آشکار از گروه‌های تروریستی مختلف حمایت کردند و به همین خاطر قوه قضاییه ترکیه آنها را زندانی کرده است.

 شولن آیدین از دیگر جوانان ترکیه که دارای مدرک فوق لیسانس بوده و به هلند مهاجرت کرده است، در مورد وضعیت زندگی خود می‌گوید: اگر در ترکیه با یک مدرک دانشگاهی وارد بازار کار شوید٬ به خاطر فشارهای اقتصادی و پیدا نکردن کار با مشکل مواجه می‌شوید. به همین خاطر من به هلند آمده‌ام و ظرف مدت کوتاهی توانستم با یک شرکت٬ قرارداد ۵ ساله ببندم و همسرم را هم به هلند بیاورم.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که در این برنامه تحلیل تلویزیون هلند منتشر شده، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۹ هزار و ۳۲۶ نفر است از ترکیه مهاجرت کردند، اما این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۵۳ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

از دیگر سو رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که بسیاری از سران و چهره‌های عضو شبکه فتح الله گولن به هلند رفته و از این کشور درخواست پناهندگی کردند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.