جمشید عدالتیان در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: هرگز نمی توان گفت که با برداشتن صفر از پول ملی تورم کاهش می یابد، بلکه برداشتن صفر در زمان تورم بالای کنونی منجر به افزایش چندین باره نرخ تورم می شود، لذا اقتصاد کشور از حذف صفر منفعتی نمی برد.

حذف چهار صفر از پول ملی منجر به افزایش چندین باره نرخ تورم می‌شود

جمشید عدالتیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین با اشاره به اهمیت زمان حذف صفر از پول ملی گفت: مسلما زمانی می توان با خیال راحت چهار صفر از پول ملی را برداشت که تورم کنترل شده است و به حد قابل قبولی در اقتصاد رسیده باشد؛ حذف صفر از پول ملی در زمان تورم مفید به فایده نیست و هزینه زیادی بر اقتصاد کشور وارد می کند.

وی با تاکید بر حذف صفر در زمان پایداری کاهش تورم افزود: در صورتی که دولت و بانک مرکزی نتواند تورم را کنترل کند این سوال مطرح می شود آیا سال آینده مجددا مجبور به حذف صفرهای دیگری از پول ملی خواهیم شد؟ زمانی می‌توان چند صفر را از پول ملی حذف کرد که دولت توانایی لازم را در پایداری کاهش تورم به دست آورد در غیر این صورت اکنون زمان مناسبی برای حذف صفر از پول ملی نیست.

استاد اقتصاد حذف چند صفر از پول ملی را متضاد با سیاست های پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد و دراین باره خاطر نشان کرد: حذف صفر از پول ملی با سیاست های فعلی دولت در کاهش سرعت گردش پول، مسایل مرتبط با چک، ماه‌شمارکردن سود بانکی در تضاد است بنابراین اگر دولت مایل به کاهش سرعت گردش پول ملی باشد، برداشتن چهار صفر از پول ملی منجر به سرعت گردش پول می شود لذا این دو مساله با هم در تضاد بوده و سایر فعالیت های انضباطی مالی را تحت الشعاع قرار می دهد.

جمشید عدالتیان با تشریح شرایط حذف چند صفر از پول ملی گفت: مسلما کاهش تورم نیازمند اصلاح ساختاری اقتصادی و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی با توجه به افزایش تولید و اصلاح بسترهایی است که تاکنون مورد بی توجهی دولت قرار گرفته است؛ هرگز نمی توان گفت با برداشتن صفر از پول ملی تورم کاهش می یابد، بلکه برداشتن صفر در زمان تورم بالای کنونی منجر به افزایش چندین باره نرخ تورم می شود، لذا اقتصاد از حذف صفر منفعتی نمی برد.

وی درخصوص گستردگی پرداختهای اینترنتی و عدم تاثیر گذاری چاپ پول نسبت به گذشته در حذف چهار صفر از پول ملی عنوان نمود: اینکه برخی معتقدند برداشتن صفر از پول ملی به نفع کاهش چاپ اسکناس و ضرب سکه است آنقدر اهمیت ندارد که در دوران رکود تورمی چنین تصمیماتی اتخاذ شود؛ اگر دولت واقعا به نتیجه رسیده که قادر به کاهش تورم است می تواند چندین صفر را از پول ملی حذف کند در غیر این صورت با تورم بالا برداشتن صفر از پول ملی غیر منطقی است؛ چرا که هم اکنون پرداخت ها و معاملات به صورت دیجیتالی و اینترنتی انجام می شود.

این استاد اقتصاد در پایان گفت: امروز پول و چاپ اسکناس و هزینه های مربوط به آن در دنیا محل زیادی از اعراب ندارد چرا که دنیای دیجیتالی و پرداخت‌های اینترنتی منجر به کاهش حجم اسکناس کاغذی و سکه در تبادلات مالی و تجاری شده است؛ چاپ اسکناس‌های پلاستیکی که خراب نمی‌شوند امروز در دنیا متداول شده است؛ بنابراین خرابی اسکناس های کاغذی و کاهش ارزش اسمی آنها در معاملات نمی‌تواند ضرورتی برای حذف چند فکر از پول ملی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.