مجتبی جهانگیری مخترع مشهدی گفت: وجود پارکهای علم و فناوری بسیار مناسب و ضروری است.

مقالات علمی در طول این سالها رشد بسیار خوبی داشته است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: امروز جوانان خلاق و با استعداد این مرز و بوم همواره با نوردیدن پله‌های افتخار برای اقتدار ایران اسلامی در جهان در حال تلاش و تکاپو هستند جویندگان علم و دانشی که همواره در صفوف کسب علم و دانش از هم پیشی می گیرند

یکی از این جوانان مجتبی جهانگیری ۲۸ ساله، دانشجوی دکتری مهندسی برق الکترونیک دانشگاه تهران است. گفتگوی ما با او را شما بخوانید:

قدس آنلاین: کمی بیشتر از خودتان بگویید. تا کنون چند اختراع داشته اید

جهانگیری: من دارنده دو مدال المپیاد و عضو سابق تیم ملی ایران در مسابقات جهانی World Skill International بوده ام، همچنین دارای چند مقاله ISI و علمی-پژوهشی هستم. و هم اکنون دانشجو دکتری و پژوهشگر در حوزه مهندسی الکترونیک در تخصص ساخت حسگرهای پزشکی در حوزه تشخیص و درمان سرطان مشغول مطالعه و فعالیت هستم و زمینه تخصصی ام نانو بیو الکترونیک است.

قدس آنلاین: از چه زمان با فعالیت های پارک علم و فناوری آشنا شدید و همکاریتان را شروع کردید؟

جهانگیری: پیرو اختراعی که اخیرا با پارک علم و فناوری خراسان ارتباط و همکاری داشتم مربوط به یکی از نتایج جالب بدست آمده از پایان نامه کارشناسی ارشدم بود که پیگیر ثبت اختراع ان بودم با عنوان حسگر فشار برپایه ساختار HOPG/ZnO/HOPG با تشخیص در بازه ای وسیع ۱۰ تا ۱۲۰ کیلوپاسکال بوده است.

قدس آنلاین:این حسگر فشار دقیقا چکار می کند؟

جهانگیری: این حسگر فشار در واقع یک نیروسنج یا فشار سنج است که میتواند فشارها و نیروهای مختلف را در بازه ای وسیع اندازه گیری نماید. نواوری ان در نحوه ساخت ان و ساختار ان و بازه وسیع اندازه گیری ان است

قدس آنلاین: این بازه که میگویید چیست؟

جهانگیری: یعنی محدوده ای از فشارها یا نیرو ها که حسگر بدون مشکل و یا اسیب دیدن میتواند اندازه گیری نماید

قدس آنلاین: مثل؟

جهانگیری: مثلا این که شما صفحه گوشی لمسی تان را لمس میکنید تا چه میزان به ان فشار وارد کنید آسیب نمی بیند و البته بتواند بین مقادیر مختلف فشار انگشت شما تمایز قائل شود.

قدس آنلاین: جایی مثل پارکهای علم و فناوری تا چه میزان میتواند با پیشرفت شما کمک کند و از اثرتان حمایت کند؟

جهانگیری: وجود پارکهای علم و فناوری بسیار مناسب و ضروری است و هرچه توسعه یابد بهتر خواهد بود به شرط اینکه۳ مشکل درآنها حل شود:

۱. بودجه اختصاص داده شده یا بسیار کم است یا اصلا به درستی توزیع نمیگردد و این برای نواور دردسر ساز است.

۲. فرایند های اداری سخت و ایجاد مراحل طولانی و سخت نواور را دلسرد میکند و خیلی وقت گیر است ... آن هم در دنیای مدرن و پرسرعت امروز

۳. اعتماد به افراد و بها دادن نه فقط با حرف و وعده ...

قدس آنلاین: آیا چاپ مقاله های علمی مخترعان جوان ما در مجلات علمی مطرح دنیا نسبت به گذشته رشدی هم داشته و اینکه چاپ این مقالات چقدر میتونه به اونها کمک کند؟

جهانگیری: بله خوشبختانه مقالات علمی در طول این سالها رشد بسیار خوبی داشته و در دانشگاه های بزرگ و قوی کشور مثل دانشگاه تهران مقالات بسیار ارزشمند و مهم به چاپ میرسد! هم اکنون ما در حال کار بر روی مقاله ای بسیار ارزشمند و البته محصولی جهت بهبود تشخیص سرطان هستیم که بزودی تجاری خواهد شد!

قدس آنلاین: به عنوان یک مخترع چه توقعی از مسولان دارید وایا تا کنون مورد حمایت واقع شدید؟

جهانگیری: در پاسخ به این سئوال باید بگویم که واقعیت با ایده ال مدنظر فاصله زیادی دارد، و خوب میتوانم این مورد را مطرح کنم که اگر به علت محدودیت های مالی نمیتوانند مخترعان و نواوران را حمایت نمایند حداقل به عنوان مشاوران و نظردهندگان از نظر قشر جوان بهره مندی ببرند و به نظراتشان اعتماد نمایند.

قدس آنلاین: درباره این محصول تشخیص سرطان میتونید توضیح بیشتری بدهید

جهانگیری: نه به دلیل اینکه هنوز در مرحله پژوهش است پس نمی توانم بیشتر از این درباره اش صحبت کنم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.