بحرانی شدن وضعیت آب و خشکسالی‌های پیاپی سبب شده تا همه نگاه‌ها به آینده و شرایطی که در این حوزه حیاتی برای استان اتفاق خواهد افتاد معطوف شود.

چشم امید خراسانی‌ها به روزهای باقی مانده از زمستان است

برنامه‌ها و به قول مسئولان بسته‌های متعدد و متفاوتی برای مقابله با بحران آب از سوی کارشناسان و مسئولان دست اندرکار حوزه آب تدوین و پیشنهاد شده است که از جمله این موارد می‌توان به بازچرخانی آب و استفاده از ظرفیت پساب در مصارف غیر شرب، جداسازی آب آشامیدنی از مصارف صنعتی، کشاورزی و حتی بهداشتی و طرح پر سرو صدای انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد.

با این وجود باید گفت هیچ کدام از این طرح و برنامه‌ها چاره‌ساز کلی نیست و نمی‌تواند مشکل اصلی را برای همیشه برطرف نماید.

آنچه که بیشتر مردم به آن امید دارند نزول رحمت الهی و بارش‌ هایی است که در صورت تداوم می‌تواند معضل آب را رفع سازد. گرچه از ابتدای سال زراعی بارش‌ها به نسبت سال گذشته قابل توجه بوده و طبق اظهارنظر مسئولان ارقام ثبت شده رشدی چند برابری داشته است، اما این بارش‌ها دردی از بحران کم‌آبی و بی‌آبی موجود را دوا نمی‌کند. بارش‌های پاییزی رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، اما توقف آن در زمستان و عملاً به صفر رسیدن بارش برف در بیشتر نقاط استان چندان نمی‌تواند امیدوارکننده باشد. با این شرایط باز هم باید چشم به آسمان دوخت تا شاید اواخر زمستان یا فصل بهار وضعیت بارشی خراسان رضوی بهتر شده و حداقل سدهای تشنه استان سیراب شوند.

  افزایش ۶۶۰ درصدی بارندگی در مشهد

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۷۶ میلیمتر در خراسان رضوی باران باریده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۵۶۰ درصد بیشتر شده است.

محسن عراقی‌زاده افزود: میانگین بارندگی در خراسان رضوی طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه دوره آماری نیز ۴۶ درصد افزایش یافته است. میانگین بارندگی استان در مدت مشابه پارسال ۱۱ میلیمتر بوده است.

وی میانگین بارندگی در شهر مشهد را نیز طی این مدت ۷۴ میلیمتر اعلام و بیان کرد: این میزان نسبت به دوره آماری ۲۵ درصد و نسبت به پارسال ۶۶۰ درصد بیشتر شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: شهرستان‌های قوچان و تایباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را در سطح استان داشته‌اند. در این مدت ۱۱۸ میلیمتر باران در قوچان بارید. این میزان در تایباد ۳۹ میلیمتر بوده است.

عراقی‌زاده گفت: پس از قوچان بیشترین میزان بارش در شهرستان‌های کلات و جغتای به ترتیب با ۱۱۲ و ۱۰۲ میلیمتر ثبت شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.