قیمت میوه در بازار با سرعت عجیبی پیش می‌تازد. اگر این افزایش قیمت‌ها مربوط به میوه‌های وارداتی بود که باید ارز می‌پرداختیم، حرفی نبود؛ چراکه این روزها باوجود روند نزولی قیمت، افزایش قیمت ارز در یک مقطع بهانه بزرگی برای بسیاری از گرانی‌ها بود، اما میوه‌هایی که در بازار به قیمت‌های نفس‌گیر عرضه می‌شوند، همه تولید داخل است.

چوب بی‌تدبیری بر گرانی میوه

این را هم بدانیم که ایران در تولید میوه جایگاه نخست خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. بیش از ۱۸ میلیون تن میوه در کشور تولید می‌شود. تنوع آب و هوایی هم این امکان را داده از هر نوع میوه و سبزی و حتی موز که اشتیاق زیادی برای واردات آن است، در داخل تولید شود.

سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم، اما در کشور ما ۲۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی حدود سه برابر. ایران جایگاه هشتم تولید میوه در دنیا را دارد و در تولید چندین میوه از جمله خرما و انار جایگاه نخست دنیا را دارد، اما سؤال این است که چرا قیمت‌ها همچنان افزایشی است و مردم هم توان خرید آن را ندارند.

 صادرات خوشمزه میوه

برای رسیدن به پاسخ این سؤال به میان مردم در فروشگاه‌های میوه می‌روم یکی از شهروندان که در حال بررسی قیمت‌هاست و خود را محمدزاده معرفی می‌کند در این باره می‌گوید: نظارت بر بازار تعطیل است و مغازه دار حق خودش می‌داند که هر قیمتی را که اراده کند روی میوه‌ها برچسب بزند و خریدار است که مجبور است، خودش را با شرایط سازگار کند. بخرد یا نخرد!

وی دلیل دوم گرانی میوه را افزایش صادرات با بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌های اخیر عنوان می‌کند و می‌افزاید: ظاهراً صادرات برای صادرکنندگان مزه کرده و آن‌ها بدون اینکه نیاز داخل را بسنجند، اقدام به صادرات می‌کنند، چون چند برابر شدن نرخ ارز سود سرشاری را نصیب آن‌ها می‌کند ولی مسئولانی که مجوز چنین صادراتی را می‌دهند، نباید به فکر مردم باشند؟

مردی میانسال که خود را میرشفیعی معرفی می‌کند با اشاره به اینکه افزایش قیمت میوه غیرطبیعی است، می‌گوید: من تقریباً درهفته دو تا سه بار برای خرید میوه و سبزی و برخی لوازم مورد نیاز به این بازار می‌آیم اما امسال حتی یک بار هم ندیدم که مأموران سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا اتحادیه میوه و تره‌بار در این بازار بر روند عرضه کالاها نظارت داشته باشند و هر مغازه‌ای هر جور که می‌خواهد میوه‌ها را قیمت گذاری می‌کند و به نظرم عمده‌ترین دلیل گرانی قیمت میوه و دیگر محصولات کشاورزی فقدان نظارت و کنترل قیمت است.

  عرضه میوه بی‌کیفیت

توسلی که کارمند یکی از ادارات است نیز می‌گوید: متأسفانه امسال قیمت میوه خیلی افزایش یافته بنابراین، با این حقوق کارمندی عملاً نمی‌توانم برخی میوه‌ها را برای فرزندانم تهیه کنم.

وی ادامه می‌دهد: کیفیت برخی میوه‌ها هم بسیار پایین است و در واقع با خرید آن‌ها پولمان را دور می‌ریزیم، من تعجب می‌کنم چه طور دولت اجازه می‌دهد که این میوه‌های بی‌کیفیت در بازار با این قیمت‌های بالا عرضه شود.

مرد میانسالی هم که به قول خودش کارگر مستمری بگیر است با اشاره به گرانی میوه خاطرنشان می‌کند: درآمد من اجازه نمی‌دهد تا بتوانم میوه مرغوب بخرم؛ بنابراین، در ساعات پایانی شب خودم را به فروشگاه‌ها می‌رسانم تا از میوه فروشانی که در این ساعات میوه‌های خود را حراج می‌کنند میوه بخرم که البته اکثر اوقات کیفیت خوبی هم ندارند، اما ناچارم خرید کنم چون حداقل از میزان شرمندگی‌ام جلوی بچه‌هایم می‌کاهد.

 دست دلالان بر آتش گرانی

یکی از فروشندگان میوه، دلالی در بخش کشاورزی از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده را دلیل گرانی می‌داند و می‌گوید: از مزرعه تا میادین تره‌بار، داخل میادین تره‌بار، از میادین تا مغازه‌ها و همچنین در بخش تأمین نهاده‌های کشاورزی دلالی همواره وجود دارد.

وی می‌افزاید: برخی محصولات از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده ۳۰۰ درصد، یعنی سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند. موزهای وارداتی هم در داخل میادین میوه و تره‌بار از نیمه شب تا صبح برخی مواقع تا پنج دست بین دلال‌ها می‌چرخد و همه این‌ها قیمت را بالا می‌برد.

یکی دیگر از فروشندگان هم می‌گوید: دولت آنجایی که باید دخالت کند و با نظارت بر بازار جلوی گرانی‌ها را بگیرد این کار را انجام نمی‌دهد، ولی با جمع کردن پرتقال و سیب از بازار برای شب عید به گرانی‌ها دامن می‌زند.

وی می‌افزاید: بی‌تدبیری‌های دولت سبب شده همه ساله با کمبود، بعضی میوه‌ها به شدت گران شوند و برخی میوه‌ها هم به دلیل کشت بالاتر از نیاز مردم، به شدت ارزان و حتی خراب شوند، در صورتی که جهاد کشاورزی باید مشخص کند هر کشاورز براساس نیاز مردم چه محصولی را به عمل آورد تا این مشکلات به وجود نیاید.

 عوامل گرانی؛ بی‌تدبیری و خشکسالی

رئیس اتحادیه و تره بار مشهد اما درباره گرانی میوه و اختلاف قیمت مغازه‌ها می‌گوید: علت گرانی میوه بی تدبیری سازمان‌های مسئول دولتی و خشکسالی و کمبود برخی میوه‌هاست و اختلاف قیمت‌ها از سطح عمده فروشی‌ها نشأت می‌گیرد.

در بخش مرفه شهر میوه‌های مرغوب و ممتاز با قیمت بالاتر عرضه می‌شود و میوه‌های ضعیف‌تر را با قیمت کمتر مغازه‌های بخش کم برخوردار شهر عرضه می‌کنند.

حسین مصدق درباره تفاوت قیمت‌ها در مغازه‌هایی که در یک خیابان قرار دارند، اظهار می‌دارد: این اختلاف قیمت‌ها جنبه رقابتی دارد و روی لج و لجبازی میوه فروشان با هم متفاوت است که خوشبختانه به نفع مردم می‌شود البته کیفیت میوه‌ها نیز متفاوت است و تشخیص آن خیلی پیچیده است و بنده که ۳۰ سال است در این کار هستم هم نمی‌توانم به آسانی تشخیص دهم و گاهی وقت‌ها دچار اشتباه می‌شوم.

 چتر نظارتی اتحادیه بر سر بازار میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۰۰ واحد پروانه‌دار در حال عرضه میوه در سطح شهر فعال هستند، تصریح می‌کند: سه گروه بازرسی از طرف اتحادیه هر روز در حال نظارت و بازرسی هستند و با واحدهای متخلف که فاقد پروانه هستند و یا گران فروشی و دیگر تخلفات را انجام می‌دهند، برخورد کرده و به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: برچسب‌هایی را هم در واحدهای صنفی نصب کرده‌ایم که مردم می‌توانند شکایات خود را به اتحادیه با شماره‌های ۳۷۱۲۵۴۰۳ و ۳۷۱۲۵۴۴۸ اعلام کنند تا اگر مشکلی باشد و به مردم اجحافی شده باشد با متخلفین به شدت برخورد کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.