دی‌ماه که به آخر می‌رسد سر و کله روز هوای پاک هم پیدا می‌شود. روزی که از سال ۷۴ به بعد در تقویم روزشمار سالانه ما ایرانیان گنجانده شد تا حداقل در طول سال یادمان بماند که نیاز به هوای پاک و بدون آلودگی هم داریم. گرچه قدمت روز هوای پاک در تقویم ایرانیان حتی بیشتر از برخی از کشورهای اروپایی است اما به جرئت می‌توان گفت هنوز با هدفی که از این نام‌گذاری به دنبال آن بودیم فرسنگ‌ها فاصله داریم.

هوای پاک؛ نعمتی که نقمت می شود

اگر جز این بود آمار روزهای پاک و بدون آلودگی در کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک‌تر کشورمان هر سال نگران کننده‌تر از سال‌های قبل از آن نمی‌شد. مشهد نیز در زمره شهرهایی قرار دارد که آمار آلوده بودن هوایش حتی در برخی از روزهای سال بالاترین شاخص را به خود اختصاص داده که این هشداری سخت و نگران کننده است.

از ابتدای پاییز هر سال که فشردگی روزهای آلوده و در خطر هشدار معمولاً در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول آن است توجه همه به سمت و سوی این جریان معطوف می‌شود که بایستی برای رهایی از آلودگی هوا کاری کرد و چاره‌ای اندیشید و متأسفانه باید گفت همه چیز به همین جا ختم می‌شود و تاکنون اقدامی اساسی که بتواند درمان این مشکل نماید نه از سوی دولت و نه مردم صورت نپذیرفته است!

موضوع هوای پاک امسال حتی رنگ و بوی هرسال را هم نداشت چرا که با توجه به شرایط جوی قدری آلودگی هوا کمتر از سال‌های گذشته بوده و تعداد روزهای پاک و سالمی که نصیب مشهدی‌ها شده بیشتر از میانگین مشابه سال‌های قبل بوده است.

 به همین دلیل است که امسال و تاکنون کمتر به سوژه هوای پاک پرداخته شده و جای آن حتی در بین موضوعات مطرح شده رسانه‌ها نیز خالی مانده است! باید عنوان کرد تاکنون برای برطرف شدن موضوع آلودگی اقدامی جدی و تأثیر گذاری را شاهد نبودیم. کافی است چند روزی شرایط جوی یار و همراه ما برای نفس کشیدن نباشد تا بعد مشکل را جدی‌تر از گذشته حس کنیم.

برای اینکه به مشکل هوای آلوده برخورد نکنیم چند اقدام اساسی در مشهد لازم است که توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی یکی از این موارد است تا مردم به استفاده از این وسایل  تشویق شوند و کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمایند که به نظر می‌رسد مشهد با بهبود این شاخص فاصله زیادی داشته باشد.

 ضمن اینکه در کنار توسعه ناوگان، نوسازی بخش فرسوده آن نیز باید مورد توجه باشد که این شاخصه نیز نمود چندانی برای داشتن هوایی پاک‌تر در مشهد نداشته است.

تردد دائمی هواپیماها از آسمان مشهد نیز یکی از موارد مطرح شده در این خصوص بوده که مسئولان دست اندرکار بارها و بارها به آن اشاره کرده‌اند اما عملیاتی شدن باند سوم فرودگاه مشهد که می‌تواند به این موضوع کمک شایانی داشته باشد هنوز که هنوز است روی کاغذ باقی مانده و اجرایی شدن آن زمان زیادی خواهد برد.

 ساخت و سازهای بی‌رویه

ساخت و سازهای بی‌رویه در ارتفاعات مشرف به شهر مشهد که به عنوان ریه‌های شهر در ایجاد جریان‌های هوایی تأثیر به سزایی دارند یکی از مواردی است که داشتن هوای پاک برای مشهدی‌ها را با مشکل مواجه ساخته است، اما متأسفانه از ساخت و سازهای این چنینی جلوگیری نشده که هیچ، اخباری نگران کننده از رشد قارچ گونه آن‌ها نیز به گوش می‌رسد. این‌ها نمونه‌هایی از چندین و چند مواردی بود که می‌تواند بر طرف کردنش برایمان هوای پاک به ارمغان بیاورد و یا اینکه با ادامه رویه فعلی شرایط را برایمان سخت‌تر و سخت‌تر نماید.

 سهم ٧٠ درصدی خودروهادر آلودگی هوای مشهد

پذیرا، مدیر محیط زیست شهرداری مشهد در این باره گفت: بیش از یک میلیون خودرو در مشهد تردد می‌کند و روزانه حدود ٢۵٠ خودرو هم به این تعداد اضافه می‌شود که با این حساب روزانه نیم هکتار از خیابان‌های مشهد با خودروهای جدید اشغال می‌شود و باید عنوان کرد خودروها سهم ٧٠درصدی در آلودگی هوای این روزهای مشهد دارند.

وی اظهار داشت: تست تنظیم موتور در سطح شهر به همت شهرداری در حال اجراست، این طرح ضمن کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف سوخت، به کیفیت و بهبود هوا کمک خواهد کرد که حدود ده تعمیر گاه و سه نمایندگی مجاز با نصب بنر اطلاع رسانی در سطح شهر، برای ارائه خدمات در مشهد وجود دارد.

 

مسئولیت احداث باند سوم با فرودگاه مشهد نیست

به دنبال گلایه مخاطبان ساکن در منطقه ۷ شهری در خصوص مشکل قدیمی صدا و آلودگی هواپیما، مدیر کل فرودگاه‌های استان گفت: به منظور کمتر شدن صدای مهیب هواپیماها ساخت باند مورب پیش‌بینی شده است اما احداث این باند دست ما نیست و باید در ستاد شرکت فرودگاه‌های کشور در تهران مورد بررسی قرار گیرد. محمد قاسم‌زاده اظهار داشت: حدود ۴۰۰ هکتار زمین برای این منظور در نظر گرفته شده است که درصورت انجام مقدمات، پروژه را از سال آینده آغاز خواهیم کرد.

 معاینه فنی رایگان تاکسی‌های مشهد

مدیرروابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز گفت: به مناسبت روز هوای پاک طرح ویژه‌ای برای معاینه فنی رایگان تاکسی‌ها در مشهد آغاز شده است.

همایون محمدیان افزود: با توجه به سهم بالای خودروها در تولید آلاینده‌ها، انجام سالانه معاینه فنی می‌تواند در سلامت خودروها تأثیر داشته و موجب کاهش آلودگی هوا شود. وی ادامه داد: بر همین اساس وبه دلیل وجود تعداد قابل توجهی تاکسی در شهر مشهد که روزانه تردد زیادی هم دارند و هرچند بر طبق قانون هرساله مالکان خودروها نسبت به انجام معاینه فنی اقدام می‌کنند اما سازمان تاکسیرانی به منظور تشویق تاکسیرانان طرح ویژه‌ای را از روز گذشته (شنبه هفته جاری) آغاز کرده که بر اساس آن تاکسی‌های مشهد می‌توانند با مراجعه به مرکز معاینه فنی حافظ، به صورت رایگان از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

 ٣١ روز هوای پاک سهم مشهدی‌ها

در این مدت از سال ٩٧ مشهدی‌ها ٣١ روز هوای پاک، ٢٣۴ روزهوای سالم و ٣٩ روزهوای ناسالم تنفس کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته، تعداد روزهای پاک و سالم شهرمان افزایش یافته است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.