یکی از مقاصد صادراتی خراسان رضوی کشورهای آسیانه میانه است ؛ این درحالی است که بخش عمده این محصولات با استفاده از ناوگان ریلی راهی این کشورها میشود .

سایه سنگین واگنهای روسی روی صادرات خراسان رضوی /تناقض گویی صادرکنندگان درباره تامین واگن

قدس آنلاین – سعید کوشافر: اما یکی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان خراسان رضوی این است که ریلهای راه آهن این کشورها بر اساس استاندارهای شوروی سابق طراحی شده و با ریلهای کشورمان همخوانی ندارد ، بنابراین باید از واگنهای حمل بار روسی استفاده کرد . به همین دلیل تقریبا همیشه صادرکنندگان  از کمبود ناوگان باری درراه آهن گلایه مندند، حال بعضی اوقات که صادرات کمتر است حجم گلایه ها کمتر میشودو وقتی صادرات بیشتر میشود گلایه ها هم بیشتر میشود.

طی ماههای اخیر کاهش ارزش ریال درمقابل سایر ارزها زمینه را برای صادرات بسیاری از کالاهای تولید کشورمان فراهم کردو صادر کنندگان که عرصه را برای رقابت دربازارهای صادراتی مهیا میدیدند کارشان را بیشتر کردندو به همین دلیل با کمبود ناوگان حمل ونقل ریلی مواجه شده و حجم گلایه ها بیشتر وبیشتر شد.

این گلایه ها با وعده وزیر راه وشهرسازی مبنی بر تامین واگن مورد نیاز صادرکنندگان فروکش کرد اما این روزها دوباره اظهاراتی دراین خصوص مطرح شده که البته بسیار ضد ونقیض است .

درحالی رییس اتحادیه صادرکنندگان ازمشکل تامین واگن برای صادرات سخن میگوید که یک عضو همین اتحادیه از وجود واگن صادراتی به اندازه کافی سخن به میان میاورد.

***مشکل را رفع میکنیم

بیش از یکماه قبل ، اواخر آذرماه ، وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل کمبود واگن مسقف برای صادرات در خراسان رضوی باید طی دو هفته آینده به طور کامل رفع شود.محمد اسلامی ضمن قول مساعد برای رفع مشکل صادر کنندگان، اظهار کرد: تمام ظرفیت راه آهن باید برای رفع مشکل واگن مسقف برای صادرات خراسان رضوی به کارگرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی با استقبال از مشارکت بخش خصوصی برای تامین واگن ادامه داد: درکنار راه آهن بخش خصوصی نیز می تواند در تامین واگن به راه اهن کمک کند.اسلامی خاطرنشان کرد: خانه صنعت٬ معدن و تجارت استان نیز می‌تواند با استفاده از آیین نامه اجرایی تبصره (18) قانون بودجه سال 1396 کل کشور مشکل واگن را در دراز مدت حل کند.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل، وزارت راه و شهرسازی تمام امکانات لازم را دراختیار استان و خانه صنعت ،معدن و تجارت می گذارد.

درهمین حال رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی هشت ماهه سال ۹۷، یک میلیون و ۹۱۹هزار تن کالا به ارزش۱۶۹۷ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده است.

راضیه علیرضایی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 40درصد رشد داشته است تصریح کرد:بخشی از اقلام عمده وارداتی استان طی این دوره واگن های روباز، واگنهای باری سبک و سنگین غیر خودرو،  واگن های مخزنی و همانند غیرخودرو بوده است.

***عقب‌ماندگی صادراتی به دلیل کمبود واگن
درهمین حال، رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: ما باید تا پایان سال 3 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات از استان انجام دهیم، بخشی از صادرات خود را به دلیل کمبود واگن از دست داده‌ایم و بخشی از آن از مرز اینچه برون بارگیری شد.

محمدحسین روشنک در خصوص تامین واگن برای صادرات، بیان کرد: این مشکل قدمتی 18 ساله دارد و در مقاطعی با پیگیری حل شده است.وی تاکید کرد: ما همواره سه فصل صادراتی داریم که شامل یک ماه به آغاز فصل سرما، یک ماه به عید نوروز و یک ماه مانده به کریسمس می‌شود، باید در این سه نوبت تمام توان صادراتی خود را به کار بگیریم.

درحالی این مقام صنفی از دولت درخواست واگن میکند که چندی قبل ابراز کرده بود: ما شاهد زیرساخت‌های خوبی در بخش صادرات هستیم اما به شرط آنکه دولت به ما کاری نداشته باشد. دولت اصلا به ما کاری نداشته باشد بگذارد ما کار خود مان را بکنیم.

روشنک با اشاره به اینکه چند سالی است که می‌خواهیم مشکلات واگن حمل کالاهای صادراتی را حل کنیم، اما تاکنون موفق نشده‌ایم، اضافه کرد: در حال حاضر واگن ایرانی امکان سیر در آسیای میانه را ندارد و این امر نیز به صورت بالعکس نیز کاملا مشهود است.

 روشنک با بیان اینکه هیچکس در راه آهن جمهوری اسلامی ایران نتواسنته این مشکل را حل کند، خاطرنشان کرد:  اگر 2 میلیارد دلار واگن به ما می رسید صادرات ما بیشتر از آنچه که در حال حاضر شاهد هستیم افزایش می‌یافت، باید برای رفع مشکلات خود از قبل چاره‌جویی می کردیم.

همچنین این مقام مسوول بخش خصوصی میگوید: بعد از آنکه راه آهن مشهد و سرخس ساخته شد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن کشورهای آسیای میانه تبدیل شد، باید در همان ابتدای سال‌های اول یک قراردادی را با کشورهای شوروی سابق امضا می‌کرد، تا واگن‌های ریلی بتوانند در ریل راه آهن آسیای میانه سیر کنند.

روشنک خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت راه و ترابری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران این اقدام را انجام نداد و تاکنون نیز این اقدام نیز صورت نگرفته است.وی با بیان اینکه  در ۱۸ سالی که این موضوع را پیگیری کردیم، متاسفانه راه آهن هیچ همکاری انجام نداده، بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است واگن‌های راه آهن جمهوری اسلامی به راه آهن کشورهای آسیای میانی نمی‌توانند سیر کنند در حالی که این اقدام به صورت عکس در کشور ما رخ می‌دهد.

وی با اینکه یکی دیگر از مشکلات ما این بوده که راه آهن جمهوری اسلامی با راه آهن ترکمنستان حساب مالی دارد که تسویه نشده، اضافه کرد: این امر بهانه‌ای به دست راه آهن ترکمنستان داده که اشکال بزرگی را در تجارت ما به‌ وجود آورده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مسأله خصوصی سازی در کشورهای آسیای میانه و در ایران برای ما دردسر شده، یعنی در آن کشورها برخی واگن‌های خود را به بخش خصوصی فروخته‌اند و این افراد با راه آهن جمهوری اسلامی همکاری نمی‌کنند، از طرفی کارمندان بازنشسته راه آهن جمهوری اسلامی شرکت حمل و نقل تشکیل داده‌اند که این امر مشکل ساز نشده است.

***فقط 200 واگن کمبود داریم

همچنین دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم واگن استان 55 درصد از کل کشور است در حالی که تنها 30 درصد از آن واگن‌ها به استان تعلق می‌گیرد، این اختلاف 20 درصدی موجب شده که امروز به 200 واگن برای صادرات کالاهای در انبارها باقی مانده نیاز داشته باشیم.

فیروز ابراهیمی، با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صادرات استان توسط حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد و ۱.۵ درصد از صادرات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: با توجه به اهمیت بسیار زیاد صادرات از طریق حمل و نقل ریلی، کمبود واگن سال‌هاست که در صادرات استان مساله‌ساز شده است. 

ابراهیمی ادامه داد: با توجه کم‌کاری‌های برخی و کمبود واگن مستف روسی، سه ماهه طلایی صادرات خود را از دست داده‌ایم و این درحالیست که حقوق دولتمران حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز کاسته نمی‌شود  و این فعالان بخش خصوصی هستند که با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

***مشکلی برای تامین واگن صادراتی نداریم
اظهارات رییس اتحادیه صادر کنندگان درحالی بیان میشود که یک عضو این اتحادیه اظهار میکند: در حال حاضر وضعیت واگن برای صادرات در حالت نرمالی قرار دارد و مشکل حادی وجود ندارد.

کاظم شیردل اظهار کرد: ما همواره نیاز به واردات واگن‌های روسی داریم و واگن‌های ما در مسیر کشورهای سی. آی. اس نمی‌توانند سیر کنند.وی خاطرنشان کرد: در راه‌آهن کمیته‌ای تشکیل شده که در خصوص واگن بیشترین تصمیمات در همین کمیته اتخاذ می‌شود.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر مدیرعامل راه‌آهن اعلام کردند که این سیر واگن ایرانی به کشورهای سی. آی. اس حل شده و ما جز این کنوانسیون شدیم.شیردل با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما این بوده که باید واگن‌های خود را باید با استاندارد این کشورها تجیهز کنیم، تاکید کرد: باید به این امکانات تجهیز شویم تا بتوانیم به راحتی سیر کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت واگن برای صادرات در حالت نرمالی قرار دارد و مشکل حادی وجود ندارد.

 مشکل موقتا حل شده اما با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، امکان دارد بار دیگر دچار مشکل شویم و اعلام کرده‌ایم به راه‌آهن که واگن لازم را فراهم کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.