تورج اصلانی گفت:حمال طلا فضایی کاملا واقع گرایانه دارد و هیچ فضای تخیلی ندارد و فضای واقعی این روزهای آدمها در پایتخت را به تصویر می کشد.

فیلم از مشکلات روز وام گرفته شده است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری، مستند ساز و کارگردان ایرانی است او امسال و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «حمال طلا» در بخش نگاه نو حضور دارد.

رضا کیفی حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک میگیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند. به انگیزه نمایش این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که میخوانید:

*کمی در خصوص موضوع فیلم بگویید. چرا به سراغ یک چنین موضوعی رفتید؟

**با توجه به شرایط اقتصادی که در حال حاضر داریم موقعیت زندگی خیلی از آدمها به یک موقعیت دراماتیکی در آمده است وقتی همه چی در تنگنا قرار می‌گیرد مسائل و مشکلاتی که در طبقه کارگر دچار آن می‌شود سخت است و نمی‌تواند دور از نگاه یک فیلمسازی که مدعی فیلم اجتماعی می‌سازد باشد من هم مثل خیلی‌ها نمی‌توانم از معضلات اجتماعی به دور باشم و ساخت این فیلم در واقع وام گرفته شده ازهمین مشکلات و مسائل روز است.

*این فیلم چقدر برای مخاطب ساخته شده است؟

**به عنوان یک فیلمساز اجتماعی همیشه خواسته ام که فیلم با مخاطب ارتباط برقرار کند که مطمئنم این اتفاق برای حمال طلا هم خواهد افتاد.

*کمی از کلیت کار بگویید. این کار چه مشکلاتی همراه بوده است؟

**از آن جایی که حمال طلا یک فیلم تجاری نیست و یک مساله اجتماعی را عنوان می‌کند و مثل خیلی از فیلمهایی از این دست که دغدغه فرهنگی دارند برای جذب سرمایه با مشکلات زیادی مواجه هستند که البته این فیلم هم شامل همین مشکلات شد ولی وجود چالش های جذب سرمایه در طول تولید اصلا باعث فوت زمان نشد.

من این فیلم را با حمایت منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم و با سرمایه کاملا شخصی ساخته‌ام و این فیلم کاملا محصول بخش خصوصی است.

*حمال طلا جز یکی دو نفر از وجود بازیگران چهره بهره‌ای نبرده است. چرا؟

**هر فیلمی که تولید می شود می تواند یک بازیگر جدید را به سینما معرفی کند در حمال طلا با این ذهنیت که چهره های تازه ای به سینما اضافه شود کار کردم و در کنار استفاده از چهره های حرفه ای سینما یکسری نقش ها از جمله نقش اصلی را به چهره های کمتر شناخته شده مثل پیام احمدی نیا که بازیگر تئاتر است واگذار شده است.

و سعی کرده‌ام که چون حمال طلا یک موضوع تازه‌ای دارد خواستم یک چهره تازه‌ای را به سینما معرفی کنم که این خودش از جمله نکات ویژه این فیلم محسوب می‌شود.

*پیام احمدی نیا دو سال قبل در سریال آسپرین که برای شبکه خانگی ساخته شده بود بازی زیبایی داشت در حمال طلا چه بازی متفاوتی از او شاهد خواهیم بود؟

**این فیلم در یک بستر رئال روایت می‌شود و چهره بازیگر خیلی در این کار برایم مهم بود اینکه برای مخاطب باور پذیر باشد و مخاطب هیچ ذهنیتی از آن نداشته باشد. هر چند مطمئنم مخاطب این فیلم تا کنون نه هیچ ذهنیتی در خصوص موضوع فیلم و نه در خصوص راوی اصلی قصه این فیلم دارد چون این موضوع خیلی تازه ای و تا به حال در سینما به آن پرداخته نشده است.

*اسم فیلم شما نشان از یک تلخی مشهودی در موضوع فیلم دارد. آیا سعی نکرده‌اید که اندکی از این تلخی برای تماشاچی این روزهای سینما کم کنید؟

** حمالی طلا واژه تلخی است طلا ثروتی است که حمال فقط آن را حمل می کند و خطرهای حمل این ثروت را به جان می خرد  و کارگرهای طلا سازی همیشه با خطر تهدیدهای سرقت مواجه اند و در این فیلم هم خطرهای اجتماعی حول کاراکتر اصلی می پچرخد که برگرفته از شرایط نابسامان اقتصادی روز است.

*تصورمی کنید مخاطب بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند؟

**من فکر می‌کنم با توجه به اینکه فیلم برای مخاطب ساخته شده است مخاطب خودش را در فیلم پیدا می‌کند چون فیلم کاملا واقع گرایانه است و هیچ فضای تخیلی ندارد و فضای واقعی این روزهای آدمها در پایتخت را به تصویر می کشد که فکر می کنم مخاطب با تماشای این فیلم حال و روز خودش را می بیند و به نوعی با کاراکتر اصلی همذات پنداری خواهد کرد چون کاراکتر اصلی با شرایط بد اقتصادی دست روز پنجه نرم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.