دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی گفت: یکی از کارهایی که باید به صورت متمرکز تئوری سازی شود مسئله وحدت در جهان اسلام است.

وحدت در جهان اسلام باید به صورت متمرکز تئوری سازی شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی در نشست تخصصی دیپلماسی اتحاد اسلامی، ضرورت ها و راهبردها که عصر امروز (چهارشنبه) در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد اظهارداشت: یکی از کارهایی که باید به صورت متمرکز تئوری سازی شود مسئله وحدت در جهان اسلام است.

وی ادامه داد: ما نیازمند برگزاری نشست های مختلف در جهت وحدت در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، حوزه های علمی در سایر کشورهای اسلامی هستیم، اگر به این موضوع توجه شود به اهمیت دیپلماسی اتحاد پی می بریم.

آیت الله اراکی گفت: باید اهداف مشترک را با روش واحد انجام داد که این یک مقوله کلی در جهان و امری عقلی و شرعی است. ما می توانیم با همه کشورها اهداف مشترک را تعریف کنیم که به آن وحدت عام گفته می شود و در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است.

وی افزود: بخشی از دیپلماسی وحدت و تقریب می تواند با کشورهای مختلف، جدا از مسئله دین و مذهب ارتباط برقرار کند. این اهداف می تواند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وحدت و هویت سیاسی را امر بسیار مهمی دانست و افزود: هویت اجتماعی یکی از مهمترین ارزش های مطرح در اسلام است. بر اساس قرآن و روایات تبعیت از فرماندهی سیاسی یکی از عوامل وحدت است.

آیت الله اراکی گفت: شخصیت انسان براساس رفتار او شکل گرفته و بر اساس عمل او ساخته می شود. انسانها سرنوشت و شخصیت خود را با اعمال و رفتار خود می سازند.

وی ادامه داد: زمانی یک جامعه واحد می شود که شخصیت و سرنوشت واحدی داشته باشد و اراده واحد موجب می شود که یک شخصیت واحد و کلان شکل بگیرد و این مهم با پیروی از یک فرمانروای واحد شکل می گیرد که ما به آن ولایت فقیه می گوییم و این امر بر اساس یک نظریه توحیدی است.

آیت الله اراکی گفت: اگر جامعه در کارهای اجتماعی هماهنگ عمل کند، موجب می شود که هدف واحدی پیدا کند و این موضوع میسر نمی شود مگر اینکه رفتارهای آزادی جمعی به فرمان یک فرمانده و رهبر صورت گیرد. این موضوع مبادی بر یک نظریه توحیدی اساسی است.

وی افزود: آیا خدا تنها خالق و آفریننده است یا اینکه فرمانروا نیز هست؟  قطعا خداوند علاوه بر اینکه خالق مطلق است، فرمانروای عالم بشریت است. در حالی که قوم بنی اسرائیل معتقد بودند خداوند مانند پدر بزرگی است که باید به او احترام کرد و هفته‌ای یکبار به عبادت گاه رفته و از او بابت خلق ما تشکر کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: کاری که رسول اکرم انجام داد این بود که فرمانروایی خدا را در جامعه نهادینه کرد. جز خدای متعال کسی نمی تواند حق فرمانروایی داشته باشد چراکه فرمانروایی نیازمند قدرت مطلق و برتری است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: اصل دعوای پیامبران و ائمه با دشمنان خدا این بود که ائمه اطهار تاکید می کردند خداوند علاوه بر اینکه خالق انسانها بوده، فرمانروایی عالم بشریت را نیز برعهده دارد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم دوگانه فرمانبرداری از خدا و از هوای نفس بارها تکرار شده است و قرآن تصریح کرده که فرمانبرداری از به غیر خداوند فرمانبرداری از هوای نفس است.

وی بابیان اینکه هرگاه جامعه از خود خالی شد تبدیل به مجموعه ای می شود که با هر وسیله تاثیر گذاری می توان او را به هر سویی که خواست کشاند افزود: بزرگترین افتخار رسول خدا این است که به او از جانب خداوند به شکل مستقیم امر می‌شد. سیاسی بودن رسول خدا اساس رسالت اوست و ایشان اگر صاحب فرمان خداوند نبود نمی توانست ماموریت خود را به درستی انجام دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه در دیدگاه طرفداران جدایی دین از سیاست تاکید می‌شود که خداوند تنها خالق انسان است ‌و نه فرمانده او، افزود: دوران غیبت دوران انتظار و تمرین برای حضور شخصی است که فرمان الهی را بی واسطه به بشریت منتقل می کند.

اراکی با بیان اینکه هر نوع اختلاف در جامعه نشان دهنده این است که در هویت جامعه شکاف ایجاد شده، تصریح کرد: اینکه ما اسرائیل را برای کل جامعه اسلامی خطرناک میدانیم چون پیدایش اسرائیل در بخشی از پیکر جهان اسلامی یعنی رخنه در هویت مسلمانان و اگر نه بحث اصلی ما این نیست که چرا بخشی از خاک فلسطین در تسخیر صهیونیستها است.

وی گفت: جنگ ما در فلسطین بر سر این است که فرمانروایی به دست آمریکا، نتانیاهو یا بن سلمان باشد یا به دست خداوند. مسئله فلسطین پاره ای از هویت ماست و ما باید از این هویت صیانت کنیم چرا که اگر حیثیت مسلمانان در فلسطین پایمال شود، در دیگر عرصه ها نیز پایمال خواهد شد.

آیت الله اراکی با اشاره به آرمانهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: اسلامی که انقلاب اسلامی ارائه می کند این است که می گوید فرمانروایی خداوند باید بر روی زمین حاکم باشد و دشمنی ما با آمریکا نیز دقیقا بر سر همین موضوع است که آمریکا می گوید اوست که فرمانروای دنیا است و اعتقادی به مفاهیم دینی و توحیدی ندارد.

وی گفت: اگر در عرصه اقتصاد نیز قوانین اسلامی بر مبنای اقتصاد مقاومتی که پایه آن روی پای خود ایستادند است تکیه کنیم قطعا پیروزی و توفیق از آن ما است.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درپایان خاطر نشان کرد: ابزار اصلی تداوم انقلاب اسلامی فرمانبرداری از خداوند و نه ترسیدن از دشمنان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.