دومین همایش بزرگ سادات که با حضور شخصیت‌های شاخص سادات تسنن و تشیع از سراسر کشور و برخی میهمانان خارجی امروز (پنج‌شنبه دوم اسفند ماه) برگزار و از شهیدنواب صفوی تجلیل شد.

ارارکی: سادات نقش اساسی در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی دارند

به گزارش قدس آنلاین، دومین همایش بزرگ سادات صبح امروز(پنجشنبه ۲ اسفند ماه) با حضور شخصیت‌ها، مقامات و سادات برگزیده اهل تشیع و تسنن از سراسر کشور و با حضور میهمانان خارجی از سادات در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در این همایش آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، زهرا مصطفوی دختر حضرت امام (ره)، مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان و مولوی سربازی امام جمعه چابهار به سخنرانی پرداختند.

ناظمی اردکانی: اهل بیت مهم‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام  هستند

در ابتدای این همایش محمد ناظمی اردکانی معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی وحدت بین شیعه و سنی را بیش از پیش به رخ جهانیان می‌کشاند، ابراز داشت:‌ سادات  هویت خود  را از اهل بیت گرفته‌اند. از سال ۹۵ تا ۹۷ کمیسیون سادات تشکیل شده است و از جمله مصوبه‌های این کمیسیون برگزاری نشست‌هایی بوده تا به روح شیعه و سنی وحدتی جدانشدنی بدمد.

وی ادامه داد: اهل بیت مهم‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام  هستند که با روحیه شهادت‌طلبی خود وحدت همگانی را به مردم مسلمان جهان نشان دادند. با این وجود با تأسیس پژوهشکده انسانی نبوی در شهر مقدس قم و در خصوص علم نسب‌شناسی مطالعات لازم صورت گرفته است.

ناظمی‌اردکانی با ارائه گزارشی درباره فعالیت کمیسیون بین‌المللی نقش صادرات در وحدت جهان اسلام خاطرنشان کرد:‌ از جمله مصوبات این کمیسیون‌ها برگزاری نشست نمایندگان و برگزیدگان صادرات در سطح ملی کشورها بوده است.

وی افزود:‌ جهانی شدن رسالت پیامبر (ص) بخش اعظم آن بر دوش فرزندان بزرگوار حضرت می‌باشد و اهل بیت مهم‌ترین عامل وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در تمام کشورهای اسلامی هستند.

آیت‌الله اراکی: بیش از ۶ میلیون سادات در ایران وجود دارد/ سادات نقش اساسی در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی دارند

آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه اهل بیت (ع) و ذریه حضرت زهرا (س) در منابع دینی ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، اظهار داشت:‌ در منابع دینی وجود پیامبر (ص) و ذریه ایشان محور وحدت جامعه اسلامی هست. فرزندان رسول اکرم (ص) تداوم نعمت وجود خود ایشان هستند، این نعمت پایه وحدت در جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مجمع تقریب در همین راستا برای بازگشت به این نعمت الهی در تلاش است، افزود:‌ سادات می‌توانند نقش اساسی و محوری در ایجاد وحدت حقیقی در جامعه داشته باشند، چرا که ما در کشور خود بیش از شش میلیون سادات از شیعه و سنی داریم.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه از محور سادات برای احیای ارزش‌های امت اسلام و محمدی می‌توان بهره برد، خاطرنشان کرد:‌ همایش سادات، آغاز راه و  چراغ روشنی است تا نهادهای آموزشی و  تبلیغاتی ما به این امر مهم بپردازند.

در پایان این مراسم از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی با حضور خانواده ایشان،‌ خانواده شهید سید مجتبی نواب‌صفوی با حضور همسر ایشان، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب فرزند شهید محراب و تولیت حضرت احمد بن موسی (ع)، حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی‌مقدم قائم‌مقام سازمان صداوسیما، خانواده سیدمحسن موسوی دیپلمات اسیر دربند رژیم صهیونیستی با حضور مجتهدزاده همسر ایشان، همسر شهید سیدامیر میرسیار مدافع حرم تجلیل و قدردانی شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد: سادات و چهار رکن اساسی وحدت امت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد رئیس شورای راهبردی همایش سادات با اشاره به اینکه امت اسلامی حول قرآن، شخصیت پیامبر(ص)، قبله واحد و شخصیت حضرت زهرا وحدت دارند، این موارد را 4 رکن اساسی برای وحدت امت اسلامی برشمرد و گفت: شما ذریه پیامبر(ص) باید دست همدیگر را محکم بفشارید و با وحدت کلمه مسیر وحدت امت اسلام را فراهم کنید و استحکام بخش آن باشید.

وی خطاب به سادات افزود: استحکام بخش امت اسلام در سایه محورهای وحدت باشید و در مسیر خلق تمدن اسلام و فریاد زدن آموزه های دین با هم حرکت کرده و راه را برای ظهور امام زمان (عج) هموار کنید.

چرایی تاکید امام خمینی بر وحدت شیعه و سنی به روایت دخترش

زهرا مصطفوی دختر امام خمینی (ره) در این همایش ابراز داشت: امام خمینی همواره بر وحدت بین شیعه و سنی تاکید داشت و این دلیلی مهم برای تبیین اهمیت وحدت در مقابله با توطئه دشمنان است.


مولوی ساداتی: افتخار می کنم که رهبر انقلاب فرزند حضرت زهرا(س) است

مولوی عبدالصمد ساداتی عالم اهل سنت با اشاره به یک حدیث نبوی که فاطمه پاره تن پیامبر (ص) است اظهار داشت: طبق روایات حضرت زهرا(س) بر تمام زنان آدم برتری دارد. تبعیت از اهل بیت جزیی مهمی از ایمان و احکام شریعت اسلامی است و این در عقاید اهل سنت و شیعه مدون است.

وی با بیان اینکه در کتب اهل سنت سفارش پیامبر درباره احترام و محبت به اهل بیت ذکر شده است، افزود: تبعیت از اهل بیت جزئی از ایمان و جز مهمی از احکام شریعت اسلام است.

این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: امروز افتخار می‌کنیم که رهبری  انقلاب فرزند زهرای مرضیه هستند؛ مسلمانان باید در چنین شرایطی که با آن مواجه هستیم با وحدت حول محور سادات جهان، این خیر کثیر که میلیونها نفر هستند با توطئه‌ها مقابله کنند.

وی ادامه داد: امروز افتخار می‌کنیم که در نظام جمهوری اسلامی می‌توانیم با تمام توان برای ایجاد عدل و انصاف در جهان تلاش کنیم.
 

ماموستا خسروی: اهل بیت نزد اهل سنت جایگاه رفیعی دارند

ماموستا سید جمال خسروی عالم اهل سنت با اشاره به آیه تطهیر بیان داشت: اهل بیت رسول خدا در میان اهل سنت، مقام بلندی دارند و اهل سنت نسبت به این بزرگواران احترام بسیار قائل هستند و اهل سنت حقوق اهل بیت پیامبر را آنگونه که خداوند در شریعت قرار داده رعایت می کنند.

وی درباره حدیث ثقلین گفت: این روایت از جمله روایات متواتر و در کتاب های معتبر شیعه و سنی با همان مضمون بیان شده است. مراد از عترت، اهل بیت پیامبر (ص) هستند و تمسک به عترت موجب هدایت و رستگاری و سبب منحرف نشدن از راه حق و نلغزیدن همیشگی است.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: محبت و دوستی اهل بیت پیامبر (ص) از مسایل مهمی است که به اتفاق علمای اسلام از نشانه های ایمان شناخته شده، چنان که بغض و کینه نسبت به آنان از نشانه های نفاق شمرده شده است.

وی ادامه داد: اهل سنت جهان به ویژه اهل سنت ایران اخلاص، عشق خود را به  اهل بیت و حضرت زهرا اعلام می دارند و از دشمنان اهل بیت اعلام بیزاری می کنیم و  همچنین افتخار میکنم در کشوری زندگی می‌کنم  رهبر آن مقام معظم رهبری از ذریه ایشان است.

حجت الاسلام شاهرودی: حضرت زهرا هدیه خدا بر روی زمین است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده مجلس خبرگان رهبری و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ایران با بیان اینکه حضرت زهرا (س) عنصری بهشتی و هدیه خداوند بر روی زمین است، ابراز داشت: امام خمینی  فرزند حضرت زهرا (س) انقلاب اسلامی ایران را رقم زد.

وی افزود: پیامبر فرموده است که فاطمه پاره تن من است و هر که او را دوست داشته باشد من را دوست دارد که این مطلب در صحیح بخاری و کتب دیگر اهل سنت هم آمده است.

حجت الاسلام شاهرودی با اشاره به منابع تفسیری اهل سنت و اذعان روایت ها در این کتب به جایگاه اهل بیت به خصوص حضرت زهرا (س) بیان داشت: امیدواریم ما سادات بتوانیم این رسالت بزرگی را که خداوند بر دوش ما گذاشته است را به بهترین نحو انجام دهیم.

به گزارش فارس، دومین همایش سراسری سادات با حضور ذریه پیامبر گرامی اسلام (ص) از سراسر کشور برگزار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.