مهندس یک آراینده، آفریننده و سازنده است. این یکی از ساده ترین و در نوع خود زیباترین تعاریفی است که می توان برای مهندسان در نظر گرفت.

امضا فروشی مهندسان نتیجه برهم خوردن عرضه وتقاضای کاردربازار است/تعرفه ۹۷ خدمات مهندسان به زودی ابلاغ میشود!

قدس آنلاین – وحید اکرمی: پنجم اسفندماه هر سال، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است. تلاش های این دانشمند بزرگ در علم ریاضیات و ستاره شناسی و تاثیر گذاری اش در میان فلاسفه و ریاضدانان باعث شده تا روز پنجم اسفند به منظور بزرگداشت او، روز مهندس نامیده شود. مهندس یک آراینده، آفریننده و سازنده است. این یکی از ساده ترین و در نوع خود زیباترین تعاریفی است که می توان برای مهندسین در نظر گرفت. به مناسبت فرارسیدن این روز با محسن شرکا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت و گویی انجام دادیم تا از آخرین برنامه های این سازمان برای مهندسان عضو مطلع شویم.

امضا فروشی مهندسین، حاصل به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: اکنون، بالغ بر 37هزار مهندس،  عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هستند. این مهندسان در هفت رشته ساختمانی عمران، نقشه برداری، ترافیک، معماری، شهرسازی، تأسیسات مکانیکی و برقی فعالیت میکنند.

مهندس محمد حسین شرکاء ادامه داد: عدم رعایت طرح مصوب تفصیلی شهر، عدم رعایت ضوابط شهرسازی مشتمل بر افزایش تعداد طبقات ساختمان، افزایش زیربنای ساختمان (پیشروی طولی)، تغییر کاربری ساختمان و عدم به کارگیری مهندسان طراح ناظر و مجری که صاحب صلاحیت و ظرفیت و تعداد کار مجاز در بعضی از ساختمان های خاص مثل ساختمان های مشارکتی شهرداری مهمترین تخلفات اتفاق افتاده در یکسال اخیر بوده است.

وی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان ساختمانی گفت: اگر ساختمان فاقد تیم مهندسی مورد تایید سازمان باشد، ابتدا اخطاریه به کارفرمای پروژه و شهرداری برای  رعایت ضوابط ابلاغ می شود. در مرحله بعد از شهرداری درخواست توقف عملیات اجرایی خواهد شد. در صورت عدم تمکین از سوی شهرداری یا کارفرما، مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهرسازی صورت گرفته و گزارش رخداد ارایه شده و درخواست توقف عملیات اجرایی تا اصلاح مشکلات داده خواهد شد. در صورت عدم توفیق مکاتبه، موضوع به مراجع قضایی ارسال شده و پس از ارایه  گزارش ، از مقام قضایی، پلمپ ساختمان تا اصلاح موارد ، درخواست خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که مدل امضا فروشی به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا رخ می‌دهد، ادامه داد: یک سال میزان کار برای مهندسین حدود ۵ میلیون متر مربع است اما میزان ظرفیت موجود در رشته مثلاً عمران حدود ۱۲۰ میلیون مترمربع، یعنی حدود چهار درصد ظرفیت مهندسین کار وجود دارد و به عبارت دیگر به حدود ۴درصد مهندسین کار می‌رسد. ابزار قانونی در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت جلوگیری از صوری گری بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یعنی نظارت بر حسن عملکرد مهندسین است.

شرکاء افزود: به همین دلیل این سازمان از مهندسین خود خواسته است که در هر ماه یکبار گزارش عملکرد پروژه های زیر نظر خود را به نظام مهندسی ساختمان ارائه دهند. این گزارش‌ها بررسی و ارزیابی شده و در صورت عدم ارائه گزارشات به موقع و یا در صورت احراز نواقص، مطابق ماده ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، موارد به شورای انتظامی سازمان ارجاع خواهد شد.

وی بیان داشت: روی آوردن مهندسین دارای پروانه اشتغال بکار و فاصله بسیار زیاد مابین میزان کار موجود و ظرفیت موجود مهندسین ، از چالش های بزرگ پیش روی سازمان نظام مهندسی ساختمان است. همچنین باید به موادر ذکر شده، جذب حداکثری اعضا در اداره امور سازمان، تمرکززدایی از فرآیندها و الکترونیکی کردن انجام امور به منظور به حداقل رسانیدن حضور ارباب رجوع، رعایت اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان و بخشنامه های صادره وزارت راه و شهرسازی به طور کامل را اضافه کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات موجود در خصوص تصویب تعرفه حق الزحمه مهندسین در چند ماه گذشته، با پیگیری های فراوان تعرفه حق الزحمه مهندسین در سال ۱۳۹۷ بزودی ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.