دستیار وزیر خارجه آمریکا طی دیدار با برخی مقامات لبنانی سه پیشنهاد برای حل منازعات مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی ارائه داده است.

سه پیشنهاد مقام آمریکایی برای حل منازعه مرزی بیروت و تل‌آویو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «دیوید سترفیلد» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در لبنان بود.

سترفیلد از یک طرف مقدمات سفر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا را آماده کرده و از سوی دیگر با مقامات مختلف لبنانی درباره وضعیت کنونی داخلی این کشور و وضعیت منطقه به گفت‌وگو نشسته است.

روزنامه «الحیاة» در گزارشی در همین ارتباط نوشت، سترفیلد در دیدار با برخی از مقامات لبنانی تأکید کرده، واشنگتن به فشارهای خود بر ایران برای خروج نیروهای این کشور (ایران) و نیز خروج حزب‌الله از سوریه ادامه خواهد داد. وی همچنین اعلام کرده، آمریکا به صورت کامل سوریه را رها نمی‌کند و ۴۰۰ نظامی در این کشور (سوریه) با مأموریت‌های معین باقی خواهند ماند.

در ادامه این گزارش آمده، سترفیلد بار دیگر به موضوع اختلافات مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی پرداخته و سه پیشنهاد برای حل آن مطرح کرده است:

اول: لبنان خط «هوف» را بپذیرد. اما «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در فوریه سال گذشته (۲۰۱۸) این پیشنهاد سترفیلد (طی سفر قبلی‌ وی به لبنان) را رد کرد.

هوف، خطی  است که میانجی پیشین آمریکا «فردریک هوف» در سال ۲۰۱۲ مطرح کرد و بر اساس آن لبنان می‌تواند از ۵۵ تا ۶۰ درصد مناطق مورد منازعه بهره‌برداری کند و تکلیف بخش باقیمانده زمان ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی مشخص شود.

دوم: شرکت‌های ویژه استخراج نفت و گاز ( از هر دو طرف لبنانی و اسرائیلی) سرمایه‌گذاری مشترک برای تقسیم ثروت‌های نفت و گاز در مناطق مورد منازعه به راه بیندازد.

سوم: ازسرگیری مذاکره بر سر مرزهای دریایی با قبرس؛ اما این گزینه زمان زیادی می‌برد.

سال گذشته (۲۰۱۸) بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره ۹ تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره ۹ به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت ۸۳ هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است .

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.