چندی پیش جمعی از متخصصان بیهوشی کشور طی نامه‌ای ۵ بندی به وزیر بهداشت خواستار رفع نابرابری‌های حرفه‌ای شدند که در سال‌های اخیر و به دنبال سیاست‌های نادرست درحوزه سلامت روبه فزونی رفته است. البته اواخر سال گذشته نیز نمایندگانی از فعالان این رشته هر چه تلاش کردند که برای حل این مشکل ملاقاتی با وزیر بهداشت وقت داشته باشند متأسفانه میسر نشد.

به دنبال افزایش تعرفه ها نیستیم، عدالت را اجرا کنید

در سال‌های اخیر جدال برسر تعرفه‌ها معضلی است که گروه‌های متعدد درمانی و پزشکی کشور را درگیر کرده است.

دکتر محمد علیپور، دانشیار بیهوشی دانشگاه و عضو انجمن بیهوشی خراسان با اشاره به اینکه ما به دنبال سهم‌خواهی و افزایش تعرفه‌ها نیستیم و تنها هدف ما کاهش تبعیض تاریخی است که به متخصصان این رشته تحمیل شده؛ اظهارمی کند: از زمانی که متخصصان بیهوشی کارخود را درعرصه سلامت کشور آغاز کرده‌اند شاهد نگاه متفاوت مدیران وسیاست گذاران حوزه سلامت به فعالان بیهوشی بوده‌ایم.

این درحالی است که از سال ۹۶ و براساس سیاست‌های غیرمنصفانه تعرفه‌گذاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه این نابرابری‌ها فزونی گرفت که به نظر می‌رسد بخشی از این نگرش به علت عدم آشنایی کافی مدیران و سیاست‌گذاران مربوطه با ارزش و اهمیت این رشته بسیار حساس و حیاتی باشد.

وی ادامه می‌دهد: براساس اطلاعات موجود متخصصان بیهوشی در کشورهای پیشرفته همانند آمریکا، کانادا، اروپا و استرالیا به لحاظ میزان دستمزد درمیان حدود ۳۰‌گروه فعال درحوزه سلامت درجایگاه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند. این ارزش‌گذاری بالای خدمات بیهوشی در کشورهای توسعه‌یافته ناشی از درک اهمیت حفظ سلامت بیمار حین جراحی توسط متخصص بیهوشی می‌باشد. در همین راستا و برای تمرکز بر حفظ سلامتی بیمار نباید تمام هفته و با برنامه کاری فشرده در مراکز درمانی حضور داشته باشند تا بتوانند با فرصت بهتر خدمات بهتری ارائه دهند.

حال آنکه در کشور ما متخصصان بیهوشی ناگزیرند هر روز به حدود ۲۰، ۱۰ بیمار خدمت ارائه بدهند، آن هم به صورتی که گاه میزان خالص دریافتی پزشک متخصص بیهوشی که مسئول حفظ جان وسلامت بیمار در طول عمل جراحی است ما به ازای هر بیمار از ویزیت سرپایی یک متخصص کمتراست. بماند که دیه سر به فلک می‌کشد. به این ترتیب گرچه فعالان این حرفه درآمد واقعی را کسب نمی‌کنند؛ اما ناگزیرند استرس‌های شغلی بسیاری را تجربه کنند که می‌تواند موجب آسیب بیمار و افزایش خطای پزشکی شود.

این فعال حوزه سلامت تصریح می‌کند: ما شرایط امروزه اقتصادی جامعه و مردم را درک می‌کنیم و حتی به دنبال افزایش تعرفه‌ها نیستیم بلکه معتقدیم اگر منابع کشور محدود است همه در این محدودیت‌ها سهیم بوده و عدالت در تعیین تعرفه‌های پزشکی و نحوه پرداخت‌ها رعایت شود. البته این به معنای کاهش تعرفه سایر گروه‌های درمانی نیست. ازهمین رو اصرار داریم متناسب با اوضاع اقتصادی کشور، کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت به نام کالیفرنیا بدون کم و کاست و دستکاری مدیران و رشته‌های صاحب نفوذ اجرا شود چرا که در کشورهای پیشرفته که مفاد این کتاب تدوین شده متناسب با همه شرایط، کلیه خدمات و وضعیت اثرگذاری عناصری همانند نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه‌گذاران سلامت تعریف شده است. این در شرایطی است که بنا بر سیاست‌های سلیقه‌ای در کشور ما تنها گروه‌های درمانی صاحب نفوذ از مزایای مفاد خود ساخته کتاب ارزش‌گذاری نسبی بهره‌مند می‌شوند.

دکتر علیپور همچنین تأکید می‌کند: تبعیض‌های ناروای تصمیم‌سازان و مدیران حوزه سلامت موجب شده که شرکت‌های بیمه نیز شرط انصاف وعدالت را در برابر خدمات متخصصان بیهوشی جهت عقد قرارداد مناسب رعایت نکنند.

حتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز در ادامه همین ظلم مضاعف با وجود ارزش‌گذاری یکسان ضریب پرداختی توسط شورای عالی سلامت گاهاً دیده می‌شود. بدون اطلاع و رضایت متخصص بیهوشی این ضریب قانونی را کمتر از میزان تعیین شده توسط شورای عالی سلامت و وزارت بهداشت تعیین می‌کنند. در واقع شاهد یک ظلم و بی‌عدالتی پلکانی و خودساخته از شورای عالی بیمه و وزارتخانه تا سطوح پایین هستیم.

وی تأکید می‌کند: آنچه امروز مورد وثوق قاطبه جامعه پزشکی است اجرای بی‌کم و کاست کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات پزشکی (کالیفرنیا) همانند سایر کشورها است، زیرا این ارزش‌گذاری پس از سال‌ها مطالعه و کار کارشناسی و با حضور کارشناسان متعدد همه رشته‌های حوزه اقتصاد سلامت تعیین شده است و امید آن را داریم که برخلاف گذشته توسط سیاست‌گذاران رشته‌های خاص در وزارتخانه و شورای عالی بیمه از دستکاری در امان باشد.

 تأخیر در پرداخت‌ها

دکتر مجید رضوی، دانشیار بیهوشی و بازرس انجمن بیهوشی خراسان رضوی نیز می‌گوید: ما عدالت بین رشته‌ای را می‌خواهیم چرا که با تداوم این رویه و تفاوت چشمگیر میان تعرفه‌های پرداختی شاهدیم که اقبال به تحصیل و فعالیت در این رشته از سوی دانشجویان و رزیدنت‌ها کاهش یافته است. از همین رو دانشجویان با رتبه‌های بالاتر علاقه‌ای به تحصیل در این رشته نشان نمی‌دهند در حالی که این حرفه با توجه به استرس بالای شغلی نیازمند افراد بسیار توانمند و باسواد بالا است. چرا که روند سلامت بیمار در زمان بیهوشی به ثانیه‌ها و صدم ثانیه وابسته است.

این متخصص بیهوشی می‌افزاید: زمانی که ما از تفاوت تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم، افرادی که تجربه درمان حتی در مراکز بیمارستان دولتی را دارند می‌گویند ما برای بیهوشی ۱۵۰، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم چگونه ممکن است تعرفه شما کم باشد؟ این در حالی است که میزان دریافتی ما پس از کسورات متعدد و بی‌دلیل بیمه‌ها و با گذشت ۱۵ ماه تأخیر؛ در حدود۲۵-۲۰ درصد رقم قید شده است.

همچنین با وجود ارزش‌گذاری یکسان ضریب پرداختی توسط شورای عالی سلامت، گاهی دیده می‌شود که بعضی مراکز درمانی بدون اطلاع و رضایت متخصص بیهوشی این ضرایب قانونی را کمتر از میزان تعیین شده توسط شورای عالی سلامت وزارت بهداشت تعیین می‌کنند.

 کلام آخر

تخصص بیهوشی رشته‌ای است که تقریباً تمام رشته‌های پزشکی بخصوص رشته‌های جراحی بشدت به آن وابسته بوده و مستلزم توجه بیشتری است و می‌طلبد قبل از اینکه تصمیمات غیرکارشناسی موجب افول این رشته و آسیب سلامت مردم گردد فکر اساسی برای آن کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.