وزیر خارجه ترکیه در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا تأکید کرد که اگر واشنگتن حاضر به فروش سامانه »پاتریوت» نشود، آنکارا یک قرارداد جدید با روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» امضا می‌کند.

چاووش‌اوغلو: واشنگتن پاتریوت نفروشد، یک "اس ۴۰۰" دیگر می‌خریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «ان تی‌ وی» در واکنش‌ به تهدیدهای اخیر واشنگتن مبنی بر قطع فروش سامانه‌های دفاع هوایی «پاتریوت» به ترکیه، تأکید کرد که در چنین وضعیتی آنکارا احتمالاً قرارداد دیگری با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس ۴۰۰» به امضا درمی‌آورد.

چاووش اوغلو تصریح کرد: «اگر آمریکا نخواهد به ما پاتریوت بفروشد، ما احتمالاً یک سامانه اس ۴۰۰ دیگر خریداری می‌کنیم و همچنین می‌توانیم دیگر سامانه‌های دفاع هوایی خریداری کنیم».

این مقام ترکیه، تلاش‌ برخی کشورها برای به چالش کشیدن عضویت ترکیه در ناتو به دلیل خرید سامانه اس ۴۰۰ را بی‌معنا دانست. 

وزیر خارجه ترکیه مجدداً پیشنهادی را مطرح کرد که اخیراً در سفر آمریکا مبنی بر «راه‌اندازی یک کارگروه فنی برای برطرف کردن اختلافات مربوط به اس ۴۰۰ مطرح کرده بود.

چاووش‌اوغلو تأکید کرد که ترکیه تاکنون هیچ‌گونه پاسخ مثبتی درباره تشکیل این کارگروه فنی دریافت نکرده است.

پیش از این، «اریک فانون» سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» اعلام کرده بود که وزارت دفاع آمریکا طرح‌ها درباره ایجاد چنین کارگروهی با ترکیه را مورد بررسی قرار نمی دهد.

چاووش‌اوغلو هشدار داد که اگر آمریکا حاضر به فروش جنگنده‌های «اف ۳۵» به ترکیه نشود، با کشورهای دیگر برای خرید جنگنده وارد تعامل می‌شوند.

وی اینگونه گفت: «اگر نتوانیم جت‌های اف ۳۵ داشته باشیم، مجبور می‌شویم نیازهای خود در زمینه جنگنده را از مکان‌های دیگر برآورده سازیم».

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح شده است که آمریکا به آنکارا هشدار داده است که ادامه اصرار این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ادامه حضور آنها در برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ و تمامی قراردادهای تسلیحاتی آتی با آمریکا را تهدید می‌کند.

در دسامبر ۲۰۱۷، ترکیه با روسیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را امضا کرد و پس از آن فشارهای آمریکا بر آنکارا برای لغو این قرارداد آغاز شد.

منبع: فارس

نتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.