دبیر نشست تخصصی تاب آوری شهری گفت: شهرهای کشور تاب‌آوری کافی را در برابر سیلاب ندارند.

شهرهای کشور تاب‌آوری کافی را در برابر سیلاب ندارند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدرضا حسین‌زاده در نشست تخصصی تاب‌آوری شهری "آسیب‌شناسی مدیریت سیلاب‌های شهری" اظهار داشت: مدیریت بحران در کشور ما، مدیریت آشفته است که در بیشتر شهرهای ایران صدق می‌کند.

وی افزود: بارندگی‌های اخیر در کشور ثابت کرد که شهرهای کشور تاب‌آوری کافی را در برابر سیلاب و وقایع دیگر ندارند و دوم اینکه اطلاعات ما در مورد کشور بسیار ضعیف است.

حسین‌زاده با بیان اینکه اتکای ما به آمار کوتاه مدت است، گفت: همه نقاط کشور ایران جزو حساس‌ترین مناطق کره زمین است و ما با طبیعت نمی‌توانیم مبارزه کنیم و باید هم ساز و همراه طبیعت شویم.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: بارندگی‌های اخیر ثابت کرد که در مجموع هرکدام جزیره‌ای عمل می‌کنیم و واقعیت این است که باید شرایط فعلی تغییر کند نه اینکه هرگاه حادثه رخ داد به فکر راه‌حل باشیم و نگذاریم توسعه پایدار کشور با شکست مواجه شود.

همچنین دکتر ثنایی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه گفت: ما تصور نادرستی از پدیده‌های طبیعی داریم و با علم هواشناسی قادر به پیش بینی مناسب بیشتر از ۱۰ روز نیستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت با انتظار از پیش‌بینی هواشناسی اشتباه است، افزود: باید در خشکسالی و بارش‌ها مدیریت ریسک داشته باشیم.

ثنایی‌نژاد با بیان اینکه یکی از آثار مهم تغییر تشدید شرایط و تغییر جوی است، خاطرنشان کرد: آنچه در کشور اتفاق افتاده بارش‌های سیستماتیک بوده است و سیل‌ها کاملا متفاوت هستند و آثار متفاوتی دارند؛ مدیریت بحران کشور باید بداند با یک نوع بحران دست به گریبان نیست.

وی بیان داشت: برخورد ما با سیل است که یک پدیده زیان بخش می‌سازد و سیل به ذات خود پدیده‌ای مفید است و تردیدی نداریم که بخش عمده‌ای از عامل تشدید کننده سیل در گرگان‌رود، جنگل‌زدایی بوده است.

ثنایی‌نژاد با بیان اینکه مشکل بحران اصلی مشهد در دره‌های ییلاقی اطراف مشهد است، گفت: اتفاقات اخیر درس بسیار بزرگی بود که بدانیم اگر ۵۰ سال سیل نیامده است به معنی این نیست که دیگر سیل نمی‌آید و اگر وضعیت در مشهد ساماندهی نشود در معرض تلفات انسانی فاجعه‌آمیزی خواهیم بود.

منبع: شهرداری مشهد

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.