از جملــه دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها به‌شــمار م‌یرود. تأخیر در ســن ازدواج با کاهش فرصت‌های تشکیل خانواده برای جوانان همراه اســت؛ بنابراین افزایش ســن ازدواج، تبعات و آسیب‌های اجتماعی چشم‌گیری به‌ دنبال دارد.

مونا خلیلی/

از جملــه دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها به‌شــمار م‌یرود. تأخیر در ســن ازدواج با کاهش فرصت‌های تشکیل خانواده برای جوانان همراه اســت؛ بنابراین افزایش ســن ازدواج، تبعات و آسیب‌های اجتماعی چشم‌گیری به‌ دنبال دارد.

 امروزه سن ازدواج افزایش مشهودی را نشان می‌دهد، به طوری که بر اســاس ســالنامه آماری سال ۱۳۹۶ میانگین ســن ازدواج در دختــران به ۲/۲۴ و در پســران به رقم ۱/۲۹رسیده است.

سن ازدواج و تشــکیل خانواده از عوامل مختلفی تأثیــر می‌پذیرد کــه از مهمترین دلایل آن میتوان به شــرایط اقتصادی، تغییر سبک زندگی و اقتضائات دنیای جدید اشاره کرد و در زمان حاضر بخش زیادی از جوانان کشور به دلیل مشکلات اقتصادی، ناتوانی در تأمین هزینه‌های ازدواج و تأمین مسکن نمی‌توانند براحتــی ازدواج کننــد.

در همین راســتا، رضا فکوری، جامعه شــناس و آسیب‌شناس اجتماعی با اشــاره به ضرورت اتخاذ تدابیر مؤثر برای تســهیل امــر ازدواج عنوان کرد: »بــدون تردید هر آنچه بــر پیچیدگی‌ها و دشــواری امر ازدواج افزوده شــود به همان میزان شــاهد بروز تردیدهــا و هراس‌هایی جدی در حصول این سنت حسنه خواهیم بود.

یکــی از مصادیق عدم وجود هماهنگی میان دستگاههای متولی و مربوط در تحقق ازدواج آســان را میتــوان در روند پرداخت وام‌ها و تســهیلات مرتبط با ازدواج مشاهده کرد».

تســهیل هر چه بیشتر تأمین مسکن برای جوانان، اشتغال‌زایی و تقویت بنیه مالی زوجین و جوانان متقاضــی ازدواج در قالب اجرای طرح‌ها و تمهیدات هدفمند و اصولی از ضروریاتی اســت که با حصول آن، بخش قابل توجهی از موانع ازدواج مرتفع خواهد شد؛ بنابراین سیاستگذاران و قانونگذاران باید با تصویب طرح‌های تشویقی، جوانان را نسبت به ازدواج در سنین مناسب ترغیب کنند.

 در همین زمینه با وجــود مغفول ماندن قانون تســهیل ازدواج جوانان که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد؛ در سال‌های اخیر در کمیسیون فرهنگــی مجلــس، طرح‌های تشــویقی و حمایتی برای جوانانی که در ســن مناسب ازدواج میکنند، در نظر گرفته شــده است.

 مثلا کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای حمایت از ازدواج دختران و پســران جوان، طرح جمعیــت و تعالی خانــواده را تنظیم کرده اســت.

به موجب تصویب ماده ۱۲ این طرح، دولت مکلف است سربازان متأهل را از کمک هزینه مسکن متأهلی در حین خدمت برخــوردار کند که مســئولیت آن بر عهده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

 همچنین به استناد ماده ۲۹ این طرح، دولت مکلف شــد به دخترانی که زیر ۲۰ سال و پسرانی که زیر ۲۴ ســال ازدواج می‌کنند، هدیه ازدواج پرداخت کند و بر اســاس ماده  ۳۰ وزارت بهداشــت موظف شــد برنامه‌ها و اقدامــات لازم را برای برخــورداری همه زوج‌های فاقد فرزند و نابــارور از برنامه‌های غربالگری ناباروری حداکثر تا دو ســال پس از ازدواج انجام دهد.

 پیش از این نیز در مورخه  ۸ اسفند ۹۷ در راســتای حمایت از ازدواج جوانان، مجلس ضمن موافقت با اختصاص وام ازدواج بــه مبلغ ۳۰ میلیــون تومان در سال ۹۸ به زوج‌های جوان، بانکها را مکلف کرد پرداخت آن را در اولویت نخســت قرار دهند.

 درحالی کــه به گمان کارشناســان مســائل اجتماعی، تصویب و اجرای قوانین حمایتی توأم با فرهنگ‌ســازی برای ازدواج ساده میتواند بخش زیادی از معضلات حوزه ازدواج جوانان را حل کند؛ برخی از حامیان کودک‌انگاری با سنگ‌اندازی و اظهارنظرهای غیر کارشناســی پیرامون طرح تشــویقی کمیسیون فرهنگی (هدیه ازدواج به دخترانی که زیر ۲۰ ســال ازدواج میکنند) و مصوبه مجلس برای اختصاص وام ازدواج به جوانان، قصد دارند مانع تســهیل ازدواج دختران و پسران ایرانی شوند.

 در همیــن زمینه، اخیراً یکــی از حامیان کــودک انــگاری جوانــان در گفت وگو با روزنامــه رســالت ضمن انتقــاد به طرح کمیســیون فرهنگــی با بیــان اینکه این طــرح در زمــان مناســبی ارائه نشــده، گفت: حال که طرح افزایش حداقل ســن ازدواج نیمه کاره رهاشــده، در مقابل طرح اهدای پاداش بــرای دخترانی که زیر ۲۰ ســال ازدواج می‌کنند، در نظر گرفته‌اند.

 همچنین، محمدمهدی تندگویان، معاون امــور جوانــان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان، گفــت: «افزایش بیــش از این وام ازدواج ممکن اســت باعث معامله دختران زیر ۱۸ ســال شــود» با توجه به مطالب مطرح شده، باید از حامیان کودک انگاری جوانان پرســید که هدف آنها از مقابله با تســهیل ازدواج جوانان و کودک انگاشتن دختران بالغ چیســت؟ چراکه این مسئله زمانی مطرح میشود که جامعه با افزایش سن ازدواج رو به رو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.