مدیر امور منابع آب مشهد گفت:در دو ماهه اول سال جاری، ۵۴ حلقه چاه آب غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد که ۲.۵ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب را در پی داشت.

مسدود کردن ۵۴ حلقه چاه غیرمجاز آب در مشهد
به گزارش قدس آنلاین، محمد برزویی مدیر امور منابع آب مشهد با بیان اینکه محدوده زیرپوشش امور آب مشهد شامل شهرستان‌های مشهد، چناران، فریمان، طرقبه و شاندیز می‌شود، گفت: در محدوده مزبور ۲ هزار و ۶۸۱ حلقه چاه آب غیرمجاز با حجم بهره‌برداری ۸۶ میلیون متر مکعب در سال، تا ابتدای سال ۹۷ شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند، با توجه به افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و در راستای صیانت و حفاظت از منابع آبی و جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز آب از چاه‌های غیرمجاز، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پر و مسلوب المنفعه کردن و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیر امور منابع آب مشهد با بیان اینکه ۷۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در سال ۹۸ پر و مسلوب المنفعه و مسدود می‌شود، گفت: در سال گذشته ۶۲۹ حلقه چاه غیرمجاز توسط گروه اجرائیات امور منابع آب مشهد با همکاری نیروی انتظامی واخذ دستور دادستانی پرومسلوب المنفعه شده که این موضوع سبب جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز آب به میزان ۲۷ میلیون متر مکعب در سال شده است.

بزرویی افزود: در سال ۹۸، برنامه‌ریزی شده تا در محدوده زیرپوشش امور ۷۰۰ چاه غیر مجاز با همکاری نیروی انتظامی و اخذ دستور دادستانی پر مسلوب المنفعه و مسدود شوند، این موضوع در مصوبات شوراهای حفاظت از منابع از آب شهرستان‌های زیرپوشش امور اولویت‌بندی شده که براساس چاه‌های غیرمجاز عمیق، چاه‌های غیرمجاز با دبی بالا، چاه‌های غیرمجاز باغ ویلاها و چاه‌های غیرمجاز در حریم و محدوه منابع آبی شرب و چاه‌های غیرمجاز که شکایت‌های مردمی دارند، پیگیری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در دو ماهه نخست سال جاری ۵۴ حلقه چاه آب غیرمجاز با حجم ۲.۵ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی پرومسلوب المنفعه شده، از توقیف ۴۱ دستگاه حفاری غیرمجاز در سال گذشته در محدوده زیرپوشش امور منابع آب مشهد خبر داد و تصریح کرد: امسال نیز در دو ماهه اول توانستیم ۷ دستگاه حفاری غیرمجاز و ادوات حفاری غیر مجاز را توقیف کنیم.

مدیر امور منابع آب مشهد با اشاره به اینکه اگر در چاه‌های مجاز، بهره‌برداران مصارف کشاورزی، دام و طیور، صنعت، خدمات، شرب و سایر مصارف با نصب کنتورهای هوشمند، براساس حجم آب مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری از منابع آبی برداشت کنند، دیگر اضافه برداشتی از این چاه‌های مجاز نیز در آینده نداریم و درراستای به تعادل رساندن منابع آبی و آبخوان کمک بزرگی می‌شود.
انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.