وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید تولید سیستم عامل اندروید ایرانی برای گوشی‌های تلفن همراه اقدامی برای مقابله با مداخله شرکت گوگل به بهانه تحریم‌های آمریکا در فعالیت اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی و حذف آنها از سیستم عامل تلفن‌های همراه بوده است؛ اقدامی که با استفاده از ظرفیت خود اندورید صورت گرفته و کشور را در برابر تحریم در این بخش مصون می‌کند.

  اندروید ایرانی برای محافظت از کسب و کار جوانان کشور تولید شد/ نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا دیگران در اقتصاد بخش خصوصی ما کارشکنی کنند

محمد جواد آذری جهرمی در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین درباره دلیل رفتن به سمت تولید یک سیستم عامل ایرانی برای تلفن همراه اظهار داشت: یک سیستم عامل ذی‌نفع‌هایی دارد. یکی از آنها کاربر است. کاربر با تجربه‌ای که دارد باید بتواند با سیستم عامل ارتباط برقرار کند.

وی افزود: ذینفع دوم توسعه دهندگان نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها هستند. باید به این نکته توجه کرد که اگر همین امروز یک سیستم عامل اختصاصی هم بنویسید زبان برنامه نویسی آن یا این همه نرم افزار و اپلیکیشن‌ها یکی است و باید آموخته بشود. بنابر این یک ذینفع مهم توسعه دهندگان نرم افزار هستند که می‌توانند از این فضا بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: سومین گروه در رابطه با "وندورها" یا همان تولیدکنندگان گوشی است. آنها درایورهایی برای سخت‌افزارهایشان دارند که باید با یک نرم‌افزار همخوانی پیدا کند.

آذری جهرمی تأکید کرد: اما مشکل ما چیست که سبب شد به سمت تولید یک سیستم عامل برای تلفن همراه برویم؟ مشکل ما این است که اندروید ساخت شرکت گوگل است و این شرکت هم آمریکایی‌است. برخی بخشهای این سیستم عامل منبع باز یا اصطلاحاً «اوپن سورس» است که اجازه می‌دهد توسعه دهندگان از این طریق اقدام به ساخت اپلیکیشن‌ها کنند. پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شرکت گوگل از طریق دسترسی‌هایی که دارد، اپلیکیشن‌های ایرانی و کاربران ایرانی را حذف می‌کردند. خوب این کسب و کار جوانهای ایرانی را بهم ریخت.

وزیر اتباطات با تأکید بر اینکه ما که نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا یک طرف خارجی بیاید در اقتصاد بخش خصوصی و کسب و کار جوانان ما دخالت کند و استارت آپ‌های ما را زمین بزند، گفت: این ما را بر آن داشت تا به سمت یک راه حل برویم آنهم با حداقل عوارض موجود و حداکثر بهره برداری ممکن.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که سیستم عامل تولید شده در داخل یک پوسته بر روی آندروید به شمار می‌رود یا یک سیستم عامل کاملاً بومی و داخلی، اظهار داشت: اولاً اگر ما بخواهیم یک سیستم عامل بنویسیم چندین سال طول می‌کشد که به همین دلیل کشورهای دیگر هم این کار را نکردند. الان کشورهایی مثل یا روسیه هم(با وجود برخی مشکلات و درگیری‌هادر نتیجه تحریم‌ها و محدودیت‌ها) به سمت تولید چنین سیستم عامل‌هایی نرفته‌اند و همه کشورها در حال حاضر از اندروید استفاده می کنند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی مثل تایزن که در سامسونگ شروع شد یا سلفیش که در روسیه برای تولید سیستم عامل مستقلاً آغاز شد، عملاً به دلیل همین اکوسیستم هیچ گاه موفق نبودند. اینها تجربه‌های جهانی است که ما دیدیم.

بنابراین ما باید ببینیم ظرفیت‌ها و مشکلمان چیست. مشکل ما دخالت و دسترسی به نرم افزارهای بومی بود لذا از همان ظرفیت منبع باز بودن خود اندروید استفاده شده و دسترسی گوگل به اینکه در گوشی‌ها  نرم افزارهای ایرانی را حذف کند، قطع شده است.

وزیر ارتباطات افزود: خدماتی هم که در لایه‌های «او اس» وجود دارند و ممکن است کشور ما و کاربران ایرانی در آنها مورد تحریم قرار بگیرند، مثل خدمت نقشه گوگل و امثالهم نیز شامل ۵ ماژول مهم هستند که همه شبیه سازی و نمونه داخلی آنها در سیستم عامل ایرانی گذاشته شده است.

آذری جهرمی تأکید کرد: عملاً این همان سیستم عامل اندروید است که گوگل به آن دسترسی ندارد اما ایرانی‌ها به هه چیز دسترسی دارند و کاربران هم می‌توانند نرم افزارهای داخی را  روی آن نصب کنند و هم از نرم‌افزارهای بین‌المللی  و خارجی استفاده کنند و اگر تحریمی به سمت ما بیاید کسانی که این گوشی و نرم افزار را دارند از تحریم ها تأثیرپذیر نیستند.

آذری جهرمی در مورد مسائل و شبهاتی که در مورد امنیت این سیستم عامل در میان کاربران تلفن همراه مطرح شده نیز با اشاره به اینکه چنین مسائل و بی‌اعتمادی در مورد پیام‌رسانهای داخلی نیز بوجود امده بود، اظهار داشت: بحث امنیت موضوع مهمی است اما این سیستم عامل چیزی نیست که بشود پنهانش کرد. می‌توان آن را در آزمایشگاه‌های مختلف ارزیابی کرد و ما هم اعلام کردیم استقبال می‌کنیم.

وی افزود: مرکز امنیت سازمان امنیت اطلاعات ما آن را ارزیابی کرد و ما سلامت این سیستم را تأیید می‌کنیم. مراکز امنیت داخلی و جهانی هم هستند که می‌تواند بصورت مستقل آنرا بررسی و اظهار نظر کنند. این اتفاق پیچیده‌ای نیست و شفافیت بهترین مسیری است که می‌شود پیش رفت.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: طبیعتاً ذهنیت‌هایی که در جامعه وجود دارد در مورد پیام رسانهای داخلی هم با آن مواجه بودیم. این ذهنیت ها هست، باید در مسیر اصلاح این ذهنیت‌ها گام برداریم. حتماً یک اتفاق‌هایی افتاده که مردم اطمینان ندارند باید اقداماتی که اعتماد مردم را برهم می‌زند، انجام ندهیم ولی واقعیت هم این است که ما هم نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم که هر روز یک کشور ثالثی در امور ما دخالت نمی‌کند.

وزیر ارتباطات درباره اینکه نرم‌افزار ایرانی قابلیت نصب روی گوشی‌هایی را که هم اکنون مردم در حال استفاده از آنها هستند، دارد؟ نیز اظهار داشت: قابلیت نصب روی گوشی‌های دیگر و در حال استفاده توسط مردم را دارد ولی مراحلی دارد که باید طی شود. باید اول روی گوشی ایرانی نصب و تست شود، باگ‌های آن برطرف شود بعد قابلیت تعمیم به دیگر گوشی‌ها فراهم ‌می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن پور ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    0 0
    در مورد ماینرهای با ارز 4200 تومانی قاچاق وزارت هم بنویسید .