مدیر جهاد کشاورزی قوچان از برداشت ۸۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های قوچان و صادرات ۱۴ هزار تن کشمش به قاره اروپا خبر داد.

تولید و صادرات ۱۴ هزار تن کشمش ارگانیک قوچان به قاره اروپا

به گزارش قدس انلاین، سید هاشم نقیبی حسینی مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی  ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انگور در حوزه آبی و حدود ۷ هزار هکتار نیز باغات دیم دارد.

او تصریح کرد: میزان تولید انگور سالانه با توجه به شرایط جوی حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است که معمولاً بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تن آن به کشمش تبدیل می‌شوند.
مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد متوسط باغات انگور بین ۱۸ تا ۲۰ تن در هکتار است، گفت:  قوچان نیز با سطح زیر کشت حدود ۵ هزار هکتار و تولید ۸۰ هزار تن انگور در استان رتبه دوم را بعد از کاشمر دارد.
نقیبی حسینی با اشاره به اینکه این استان از نظر میزان سطح زیر کشت و تولید انگور رتبه سوم در کشور را دارد، افزود: یکی از مشکلاتی که در باغات انگور قوچان، کاشمر و خلیل‌آباد داریم تولید تک‌رقمی انگور در این مناطق است.
او با بیان این نکته که در استان  ۴۵ کارگاه بزرگ و کوچک به موضوع فراوری کشمش می‌پردازند، تصریح کرد :  بیش از آن که به افزایش تعداد کارخانه‌ها و واحدهای فراوری نیاز داشته باشیم به ایجاد کارگاه‌های فراوری با فناوری مدرن روز نیازمند هستیم.
احمد کنعانی مدیر جهاد کشاورزی قوچان نیز گفت: حدود پنج هزار هکتار باغات انگور در این شهرستان  وجود دارد که ۲۵ رقم انواع انگور در این باغات پرورش می‌یابند و ۹۰ درصد این محصولات از نوع رقم بی‌دانه سلطانی است که بهترین نوع برای تولید کشمش است.
او با اشاره به اینکه امسال بالغ‌بر ۸۰ هزار تن انگور در تاکستان‌های این شهرستان تولید می‌شود، ادامه داد: از این میان ۱۴ هزار تن به کشمش تبدیل و حدود ۲۵ درصد آن یعنی ۲۴ هزار تن به‌صورت تازه خوری روانه بازار می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی قوچان با بیان اینکه طرح فراز تاکنون در ۲۰۰ هکتار از باغات انگور قوچان اجرایی شده است، گفت: در سال جدید و با استفاده از سامانه کارا طرح فراز در ۴۸ هکتار تاکستان جدید انجام شد.
کنعانی با بیان اینکه در قوچان ۵۵۰۰ نفر باغدار به کشت و پرورش انگور می‌پردازند و ۲۳ هزار نفر بهره‌بردار در این حوزه وجود دارند، افزود: متوسط تولید انگور در شهرستان قوچان ۲۰ تن در هکتار است درحالی‌که در باغات نمونه این میزان با اجرای طرح فراز به ۱۵۰ تن در هکتار می‌رسد و ما تلاش داریم این ۲۰ تن را به حداقل ۵۰ تن برسانیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.