رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان گفت: در اولین مرحله، واکسیناسیون در تمام استان و به صورت کاملا رایگان اجرا شد. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه از طیور استان خراسان رضوی واکسینه و نتیجه آن رضایتخش بود.

 نیوکاسل بیماری مشترک بین طیور و انسان نیست/بسیج دولت و سپاه علیه نیوکاسل

دکتر علیرضا شهرام شرقی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: مرحله اول طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با واکسن خوراکی مقاوم به حرارت به پایان رسید. این طرح با مشارکت بخش دولتی و سپاه و بسیج مردمی، از ابتدای آبان ماه شروع و تلاش گردید که تمامی طیور موجود در روستاها با واکسن خوراکی مقاوم به حرارت علیه نیوکاسل واکسینه شوند.

وی افزود: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل باعث خواهد شد که میزان آلودگی طیور به ویروس نیوکاسل کاهش یافته و به طبع آن، خطر انتقال این ویروس به مرغداری های صنعتی کم گردد. مرحله دوم این طرح در بهمن ماه اجرا خواهد شد.

وی بیان داشت: در اولین مرحله، واکسیناسیون در تمام استان و به صورت کاملا رایگان اجرا شد. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه از طیور واکسینه و نتیجه آن رضایتخش بود. تلاش خواهیم کرد که با اجرای مرحله دوم آن تا حد بسیار زیادی از رشد و انتشار ویروس نیوکاسل در بین طیور استان جلوگیری نماییم.

دکتر شرقی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل ابتلای طیور به نیوکاسل، عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مرغداران و روستاییان است. با توجه به زیرساخت های موجود در مرغداری های صنعتی و سنتی، متاسفانه ویروس نیوکاسل در تمام طول سال وجود داشته و از بین نمی رود. اما با توجه به ساختار ویروس، بروز و شیوع نیوکاسل در ایام سرد سال شدت یافته و شرایط برای حفظ و بقای ویروس مناسب تر است.  

وی خاطرنشان کرد: واکسن نیوکاسلی که به طیور خورانده می شود حاوی ویروس زنده بوده و در بدن طیور تکثیر می شود اما با توجه به اینکه ویروسی غیربیماری زاست، از رشد و نمو ویروس بیماری زا در بدن طیور جلوگیری کرده و در یک فضای رقابتی اجازه فعالیت به ویروس مخرب را نمی دهد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان گفت: خوشبختانه نیوکاسل از بیماری های مشترک بین طیور و انسان نیست و این ویروس نمی تواند در انسان یا دیگر گونه های حیوانی بیماری ایجاد کند.

وی در خصوص نحوه صحیح خرید و فروش طیور جهت جلوگیری از نیوکاسل ابراز داشت: جهت کنترل نیوکاسل، روستاییانی که قصد خرید مرغ و خروس یا جوجه را دارند باید ازمراکزی خرید نمایند که زیر نظر شبکه های دامپزشکی فعالیت می کنند و گواهی سلامت برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل واحدهای محدودی زیر نظر جهاد کشاورزی شهرستان های استان، فروش جوجه مرغ بومی که مورد نیاز خانوار روستایی است و مراحل بهداشتی و واکسیناسیون برای این جوجه ها انجام شده است را به عهده گرفته اند.

وی یادآور شد: برای مرغداران صنعتی یکسری دوره های آموزشی ارائه می شود. تاکید می کنم که مرغداران حتما در این دوره ها، شرکت نموده تا نکات ضروری را آموزش ببینند. همچنین ضروری است مرغداران سنتی، در ایام سرد سال طیور خود را در محدوده قفس یا فنس یا چیزی مشابه اینها نگه داری کرده تا از ارتباط طیور با پرندگانی که آزادپرواز بوده و در شهرها و روستاها وجود دارند جلوگیری شود.    

وی اضافه کرد: حتی پرندگانی مانند کبوتر و گنجشک و کلاغ هرچند که خود مقاوم به نیوکاسل هستند اما منابعی برای انتقال این ویروس بوده و می توانند با حضور در بین طیور و استفاده از آب و خوراک آنها، طیور را آلوده کرده و از پای درآورند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.