با دستگیری دو نفر از سرکردگان باند حرفه‌ای سرقت که تبحر ویژه‌ای در شناسایی محل نگهداری طلاجات در منازل داشتند، باند موسوم به «عشق طلا» متلاشی و دو نفر دیگر از سارقان هم به مکان نامعلومی گریختند.

باند سرقت «عشق طلا» متلاشی شد

عقیل رحمانی/

 با دستگیری دو نفر از سرکردگان باند حرفه‌ای سرقت که تبحر ویژه‌ای در شناسایی محل نگهداری طلاجات در منازل داشتند، باند موسوم به «عشق طلا» متلاشی و دو نفر دیگر از سارقان هم به مکان نامعلومی گریختند.

 حدود دو ماه پیش منازل تعدادی از شهروندان در مناطق احمدآباد، خیابان پاستور و... مورد سرقت قرار گرفت. پس از آن یکی پس از دیگری شکات به دادسرا مراجعه و شکایت خود را برای انجام پیگیری‌های قضایی مطرح کردند.

**ماجرای سرقت‌های سریالی

از همین رو و با توجه به اینکه تمامی سرقت‌های صورت گرفته با یک شیوه به وقوع پیوسته بود،

پرونده‌ها تک به تک به شعبه 203بازپرسی (ویژه سرقت)ارجاع شد.

در ادامه انجام فرایند قضایی این پرونده که مشخص بود سارقان هدفشان فقط به یغما بردن طلاها از مکان‌های هدف است، یکی از شکات که پزشک بود و در حوالی خیابان پاستور سکونت داشت، در تشریح ماجرای سرقت و میزان آن به مقام‌قضایی گفت: سرقت از خانه‌ام در شب صورت گرفته آن هم زمانی که من برای چند دقیقه از منزل خارج شدم.

وقتی به خانه برگشتم همه‌چیز سرجایش بود، جز 600 گرم طلا،10هزار دلار، 30 میلیون تومان وجه نقد و... . ارزش اقلامی که از من سرقت شده حدود 3 میلیارد تومان بود.

من برای سفر به یکی از کشورهای خارجی که اقامت آنجا را دارم، صبح روز بعد بلیت داشتم، اما سارقان پاسپورت‌های من را هم با خودشان برده بودند.

دومین مالباخته هم که ساکن احمدآباد بود به قاضی پرونده گفت: وقتی به خانه آمدم، هرچه کلید را داخل توپی چرخاندم در باز نشد و فهمیدم در از پشت قفل شده است. پی بردم دزدها داخل خانه هستند، به سمت در پشتی دویدم تا شاید از آنجا بتوانم وارد خانه شوم، اما سارقان که فهمیده بودند صاحب خانه آمده، چند متر مانده بود به در برسم از همان در پشتی خودشان را بیرون انداخته و پا به فرار گذاشتند. دو نفر بودند و من هم پشت سر آن‌ها شروع به دویدن و داد زدن کردم. آن‌ها از ترس دو ساک که از داخل خانه برداشته بودند را انداختند و موفق شدند فرار کنند.

متأسفانه سرویس طلا، چند سکه طلا و مقداری پول نقد را به ارزش حدود 250میلیون تومان با خود بردند.

**صدور دستور آغاز عملیات پلیسی

پس از کسب اظهارات برخی شکات در شعبه ویژه سرقت، مقام قضایی از مأموران پلیس آگاهی استان خواست تا ردزنی‌ها و اقدام‌های پلیسی خود را برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز کنند.

تحقیقات فنی مأموران پلیس آگاهی برای به سرانجام رساندن این پرونده هم در دستور کار قرار گرفت و کمی بعد مشخص شد باند سرقت «عشق طلا» چهار نفر هستند. پلیس به این سرنخ رسید که آن‌ها ساکن مشهد نبوده و هر بار چند خانه را سرقت و به محل زندگی‌شان که در حوالی استان اصفهان و لرستان بود، می‌گریزند.

برهمین اساس با هماهنگی قضایی مشخصات سارقان روی سیستم سراسری پلیس قرار گرفت تا در صورت مشاهد اعضای باند در هر جای کشور آن‌ها دستگیر شوند.

**دستگیری دو عضو باند با طلاهای سرقتی

این روند ادامه داشت تا اینکه پلیس آگاهی شهر اصفهان «دانیال» یکی از اعضای باند سرقت را همراه با مقداری طلا دستگیر می‌کند.

پس از آن محل اختفای او مورد تفتیش قرار گرفت که در پی آن کیف و لاشه برخی دیگر از اموال سرقتی از آنجا کشف شد. ماجرا به پلیس آگاهی استان خراسان منعکس و تصاویر اموال مکشوفه هم در اختیار مأموران پلیس قرار گرفت.

این گونه شد که یکی از شکات کیف و برخی اقلام سرقتی‌اش را در بین تصاویر ارسالی شناسایی کرد. هماهنگی‌های انتظامی بین دو استان به صورت دقیق‌تر صورت گرفت و موجب شد مجرم حرفه‌ای محل اختفای یکی‌دیگر از همدستانش را هم لو بدهد. از سوی دیگر متهم دراعتراف‌های اولیه مدعی شد به جز انجام چندین سرقت در مشهد، در شهر اصفهان هم تعداد زیادی سرقت از منازل را همراه با دیگر اعضای باند رقم زده‌اند.

در ادامه پلیس موفق شد دیگر همدست او را هم در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کند. با دستگیری دو سرکرده باند سرقت«عشق طلا» دیگر اعضای باند پی به ماجرا برده و به مکان نامعلومی گریختند که آن‌ها هم با دستور قضایی تحت تعقیب قرار گرفتند.

**انتقال متهمان و اعترافات عجیب

با دستگیری متهمان، مأموران پلیس آگاهی استان با کسب نیابت قضایی برای انتقال متهمان راهی شهر اصفهان شده و به این واسطه هر دو نفر را تحت‌الحفظ به مشهد و از آنجا به شعبه بازپرسی منتقل کردند.

«دانیال» در بازجویی‌های صورت گرفته اعتراف کرد 6 فقره سرقت همراه دیگر اعضای باند بوده و اکثر سرقت‌ها را در یک روز انجام داده‌اند.

وی اعتراف کرد: پس از سرقت طلا و جواهرات، قسمتی از آن‌ها را در بازار رضا(ع) به فردی که در حوزه خرید و فروش طلا فعالیت داشته فروخته‌اند و این‌گونه طلاها را به ریال تبدیل کرده‌اند.

وقتی پای یک مالخر به ماجرا باز شد، دستگیری او هم در دستور کار پلیس قرار گرفت و اوهم چند ساعت بعد بازداشت و به مانند دو نفر دیگر به شعبه 203 بازپرسی منتقل شد.

مالخر وقتی همه‌چیز را لو رفته دید، اظهار کرد: آن‌ها چند مرتبه طلا برای من آوردند که من دو یا سه مرتبه چک 30میلیونی و یک بارهم  پول را کارت به کارت کردم.

اقدام‌های موشکافانه مقام قضایی از آن حکایت داشت که اعضای باند در مشهد حدود 14فقره سرقت را مرتکب و ارزش برخی اموال در حدود3 میلیارد،120 میلیون، 70 میلیون تومان و... بوده است.

همچنین مشخص شد  سارقان برخی طلاها را پس از خارج کردن از مشهد آب کرده و به شیوه‌ای خاص به فروش رسانده‌اند.

**توصیه

نکته قابل‌توجه این ماجرا این است که اگر سارقان طلا و جواهرات برای اموال سرقتی مالخری نداشته باشند، فروش این‌گونه اموال در شهرها کار آسانی نیست که باید مسئولان امر برای این ماجرا هم فکری کنند.

از سوی دیگر باز هم تاکید می‌شود  جای نگهداری مقادیر زیاد طلا، جواهر، سکه و وجه نقد در خانه مسکونی نیست، چرا که تأمین امنیت آن دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.