تسریع شیوع ویروس کرونا نوسانات شدیدی در بازارهای سراسر جهان به وجود آورده است، سرمایه‌گذاران نگرانند ترس از ابتلا به این ویروس و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت بر رفت‌وآمدها، هزینه ها را کاهش داده و اقتصاد را ویران کند.

 رویترز: ترس از کرونا اقتصاد آمریکا را رو به ویرانی می‌برد

قدس آنلاین؛ «بازار کساد» و «رکود» لغت‌هایی هستند که این روزها بسیار شنیده می‌شوند چون سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند میزان خسارت شیوع ویروس کرونا به رشد اقتصاد جهان و تأثیر آن بر قیمت سرمایه‌ها را تخمین بزنند.

تسریع شیوع این ویروس نوسانات شدیدی در بازارهای سراسر جهان به وجود آورده است. بسیاری از سرمایه گذاران می‌گویند نمی‌توان به‌طور واضح آینده این ویروس و تأثیر اقدامات دولت را پیش‌بینی کرد، بنابراین تخمین میزان خسارت اقتصادی آن که همین حالا هم به بازارهای سرمایه راه یافته، سخت است.

رابو بانک یک شرکت خدمات مالی هلندی و چندملیتی است که عقیده دارد استراتژی اولیه در اکثر کشورهای غربی که عکس‌العملی نشان ندادند و به مردم گفتند همه چیز خوب است، مؤثر نبوده است.

با گسترش ویروس کرونا در آمریکا نگرانی سرمایه گذاران در مورد چندین عامل بیش از پیش افزایش یافته است، عواملی مانند پاسخ نامتوازن دولت، سردرگمی در مورد تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور و نگرانی از اینکه ترس از ابتلا به این ویروس و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت بر رفت‌وآمدها، به خرید مشتریان آسیب بزند و اقتصاد را ویران کند.

بازار سهام آمریکا ۱۲ درصد نسبت به اوج آن در نوزدهم فوریه کاهش یافته است. پس از اینکه قیمت نفت در روز یکشنبه در پاسخ به آغاز جنگ قیمت اوپک با روسیه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت، سهام اس.اندپی. هم سقوط کرد و ۴.۵ درصد پایین‌تر معامله شد، به این ترتیب ترس از بروز مشکلات اعتباری افزایش یافته است.

 از حدود ۴۵۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا که در آمریکا گزارش شده، ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این ویروس از چین آغاز شد و به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. تا حالا ۳۶۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

داچ بانک پیش‌بینی می‌کند بازار سهام آمریکا ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر کاهش یابد. برخی پیش‌بینی‌ها از این هم بدبینانه‌تر است و سقوط بیشتر و رکود را نشان می‌دهند.

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.