رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی «منطقه فناوری و نوآوری مشهد» منجر به استفاده بخش‌های خصوصی دانش‌بنیان از ظرفیت‌های شهری خواهد شد، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان خورشیدهای امروز جامعه ما هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان خورشیدهای امروز جامعه‌اند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا قنبری اظهار کرد: پردیس مشترک بین پارک علم و فناوری استان و دانشگاه فردوسی مشهد دغدغه دو نهاد مستقل را می‌طلبد، تا حدودی مشکلات را مرتفع کنند و به عبارت دیگر محل تقاطع فعالیت‌هایی است که شرکت‌های داخل دانشگاه رشد پیدا ‌کنند. اعضای هیأت علمی و تحصیلات تکمیلی که علاقه دارند تا با R&D شرکت‌ها ارتباط بگیرند، تا حدودی مسافت آن‌ها با پارک زیاد است اما مسافت ساختاری در این زمینه بهتر شده است.

وی افزود: با توجه به همت بلندی که در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز وزارت علوم وجود داشت، ما به یک منطقه جغرافیایی مشترک در داخل دانشگاه فردوسی دست پیدا کردیم که به نوعی حاکمیت آن منطقه بیشتر سمت دانشگاه است. بدین منظور که دانشگاه سیاست‌گذاری می‌کند که چه نوع تکنولوژی‌هایی مستقر باشند اما قسمت مدیریت، حمایت از شرکت‌ها، زنجیره‌سازی و شبکه‌سازی بیشتر بر عهده‌ پارک علم و فناوری قرار دارد. رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع شرکت‌ها پذیرش پارک را دارا هستند اما استقرارشان در دانشگاه فردوسی است، بدین معنا که اگر شرکتی در دانشگاه فردوسی رشد پیدا کرده و قصد دارد در این پردیس حضور داشته باشد، پذیرش پارک را نیاز دارد و به نوعی پارک‌داری دانشگاه فردوسی، برون سپاری شده و به آن حاکمیتی که مد نظر است، نظارت کامل دارد.

وی با بیان اینکه «مسافت جغرافیایی طولانی بین پارک و دانشگاه، ارتباطات را سخت‌تر می‌کند»،  عنوان کرد: پارک علم و فناوری استان، قصد دارد گل سرسبد تکنولوژی‌هایی که دانشگاه تعیین می‌کند را به مکانی منتقل کند تا مورد حمایت این مجموعه نیز باشند، اکنون مسئول راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای مشخص شده است و چندین جلسه در این زمینه برگزار شد. تصور می‌کنم که زمین هم واگذار شده و مشخص است که در کدام محل مستقر باشد.

قنبری خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت علوم، دکتر ستاری، دانشگاه فردوسی مشهد و نیز پارک علم و فناوری طرح معماری این ساختمان را مشاهده کرده‌اند و بسیار مشتاق هستیم که در ماه‌های خوبی که برای ساخت و ساز وجود دارد، این زمین را فراهم کنیم تا این دو نهاد مستقل مکانی را برای فعالیت‌های خود داشته باشند و بتوانند تحول بزرگی در این زمینه رقم بزنند.

وی اضافه کرد: طرح مشترک پارک علم و فناوری و نیز دانشگاه فردوسی مشهد که «منطقه فناوری و نوآوری مشهد» نام دارد، مشابه مدل دانشگاه شریف است و این طرح را به شهرداری معرفی کردیم و آن‌ها تا حدودی در این زمینه ما را یاری کردند و صحبت‌هایی صورت گرفت. این اقدام باعث می‌شود که اطراف دانشگاه منطقه‌ای داشته باشیم تا بخش‌های خصوصی دانش‌بنیان، بتوانند از ظرفیت‌های شهری استفاده کنند. به عبارت دیگر خورشیدی مهیا کنیم که دور آن ماه و قمرها بچرخند اما من ترجیح می‌دهم که بگویم جایی را فراهم کنیم که خورشیدها دور آن بچرخند چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان خورشیدهای امروز جامعه ما هستند.    

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: این مجموعه اولین مدلی است که در کشور اجرا می‌شود و برآیند من این است که مردادماه سال جاری بسیاری از مسائل را در این زمینه پیش ببریم اما باید به سرعت عمل کنیم چراکه زمان مفید برای ساخت و ساز را نباید از دست داد و هر کسی که قصد دارد سرمایه‌گذاری کند، باید به سرعت تصمیم گیرد تا بتوانیم به وضعیت اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان  کمک‌ کنیم.

قنبری در خصوص نحوه پذیرش و داوری شرکت‌ها در حال حاضر عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس پذیرشی که برای شرکت‌ها در نظر داریم تقریباً صد در صد به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و ما فرآیندهای پارک را تا حدود زیادی برنامه‌ریزی کردیم تا حد امکان احتیاج به مراجعه حضوری افراد نداشته باشیم. اما به هر حال برای صحت‌سنجی و فعالیت‌های پیچیده‌تری که شرکت‌ها انجام می‌دهند باید به صورت حضوری این داوری‌ها انجام شود.  به طور کلی در زمینه صحت‌سنجی‌های حضوری ضعیف‌تر شده‌ایم. به هر حال آموزش و صحت‌سنجی دو مقوله جدا از هم هستند،  باید یادآور شد که در قسمت پذیرش کاملاً آنلاین فعالیت می‌کنیم اما در مراحل بعدی صحت‌سنجی‌ها، داوری‌ها و موارد دیگر باید با همان روند گذشته پیش‌رویم.

قنبری اظهار کرد: داوری‌ها برای پذیرش شرکت‌ها در پارک معمولاً جلسه‌ای نیست و ما یک داور را معرفی می‌کنیم تا با طرح ارتباط ‌گیرد و بررسی ‌کند که گاهی اوقات یک یا دو داور در این زمینه حضور دارند. در این پذیرش، داورانی بخش صنعت و تجارت را ارزیابی می‌کنند و عده‌ای دیگر از داوران بحث علمی و فناوری را در نظر دارند و شرکت‌های مستقر ما باید هر دو جنبه را داشته باشند.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.