شهر «الخلده» در جنوب بیروت از دو روز گذشته شاهد فتنه عناصر تکفیری و ضد شیعه است که سرکردگی آنان را فردی با سابقه عضویت در گروه تروریستی داعش به دست دارد.

فتنه تکفیری در لبنان؛ از بی‌حرمتی به پرچم عزادارن تا تلاش برای درگیری شیعه و سنی

به گزارش قدس آنلاین، شهر ساحلی «الخَلده» در ۱۲ کیلومتری جنوب بیروت از پنجشنبه هفته گذشته شاهد تحرکات مشکوک عناصر تروریستی و درگیری‌هایی است که همچنان ادامه دارد.

به نوشته منابع خبری لبنانی، تا کنون در این درگیری‌ها دو تن از عناصر تروریستی کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. هرچند از شدت تیراندازی‌ها کاسته شده اما روزنامه الاخبار نوشته است که وضعیت همچنان متشنج است و هر آن احتمال از سرگیری درگیری‌ها می‌رود.

ماجرا از آن جا شروع شد که روز پنجشنبه تعدادی از عناصر مشکوک با یورش به فروشگاه زنجیره‌ای «شبلی» در شهر «الخَلده» اقدام به پاره کردن بنر عزاداران امام حسین علیه‌السلام کردند که بر روی آن عبارت «هیهات من الذله» نوشته شده بود.  پس از این اقدام، میان مهاجمین و کارکنان فروشگاه درگیری رخ داد و عناصر مسلح فروشگاه را به رگبار بسته و به آتش کشیدند. آن‌ها همچنین منزل «علی شبلی» مالک فروشگاه را نیز با آر.پی.جی هدف قرار دادند.


فروشگاه «شبلی»

تصاویر و ویدئوهای پاره کردن پرچم عزای امام حسین (ع) نیز موجود است، اما حمله کنندگان پس از اقدام خود مدعی شدند که بنر «سلیم عیاش» عضو حزب‌الله که اخیرا از سوی دادگاه بین‌المللی متهم به دست داشتن در ترور «رفیق حریری» شده را پاره کرده‌اند و اعتراض آن‌ها به نصب این بنر بوده است. اما بیانیه ارتش لبنان ادعای مهاجمین را رد کرده و بر اهانت آنان به پرچم عزای امام حسین (ع) صحه گذاشته است.

آغاز درگیری‌ها با پاره کردن بنر عزادارن حسینی

در درگیری‌های روز پنجشنبه دو تن به نام‌های «حسن زاهر غصن» و یک تبعه سوری به نام «و م.هدوم » کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. سرکرده مهاجمین نیز فردی است به نام «عمر غصن» که سابقه عضویت در گروه تروریستی داعش را دارد و چندین بار نیز دستگیر و روانه زندان شده است. او اکنون تحت بازداشت نیروهای امنیتی در بیمارستان به سر می‌برد.

با اعلام خبر کشته شدن «حسن زاهر غصن» فضا به شدت متنشج شد و تعداد کثیری از عناصر وابسته به عشیره «غصن» و عناصر همسو با جریان «المستقبل» به خیابان‌ها ریختند. این درگیری‌ها تا شامگاه پنجشنبه نیز کشیده شد و تا حدی پیش رفت که حدود ۱۰۰ تن از مهاجمین جاده خَلده به بیروت را مسدود کرده و بیش از ۱۰ خودور را به آتش کشیدند.

روز گذشته نیز در جریان تشییع جنازه «حسن زاهر الغصن» بار دیگر مهاجمین به سوی فروشگاه «شبلی» تیراندازی کردند که با دخالت ارتش و نیروهای امنیتی اوضاع آرام شد.

نکته قابل توجه اینکه منابع امنیتی هرگونه درگیری را رد کرده و گفته‌اند که شلیک‌های اطراف فروشگاه یک طرفه بوده است. منابع نزدیک به حزب‌الله نیز گفته‌اند که بخشی از این درگیری‌ها نیستند و در آنها دخیل نبوده‌اند.

تیراندازی عناصر مسلح به سوی فروشگاه «شبلی»
به نوشته الاخبار، علی‌رغم تمامی تلاش‌های سیاسی و امنیتی برای آرام کردن اوضاع، اما سفارتخانه‌های سعودی و امارات بر فتنه‌انگیزی و متهم کردن حزب‌الله برای به راه انداختن جنگ فرقه‌ای، اصرار دارند و رسانه‌های همسو با آنان نیز روایت یکسویه و کذبی را برای مخاطبان منتشر می‌کنند.

وبگاه لبنان دیبایت، در تحلیلی نوشته است که پروژه «احمد الاسیر» معروف به «شیخ فتنه» در تابستان ۲۰۱۳ که در طرابلس لبنان کلید زده شد و به شکست انجامید، این بار در شهر «الخلده» در حال عملی شدن است. «عمر غصن» که سرکردگی مهاجمان را  برعهده دارد، برای خود در مناطق جنوبی بیروت منطقه شبه خودمختاری تشکیل داده و بارها به هواداران خود گفته است که می‌خواهد منطقه «خلده» را از شیعیان پاکسازی کند. روز گذشته نیز هواداران وی در تجمعی خواستار خروج شیعیان از الخَلده شدند!


عمر غصن در بیمارستان

نکته دیگر اینکه وی در بیانیه‌هایش خود را نماینده عشایر منطقه معرفی می‌کند که صرفا با هدف ایجاد جو روانی و اختلاف‌افکنی و فتنه انگیزی صورت می‌گیرد. درگیری‌های دو روز اخیر در حالی است که سرتیپ «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان روز گذشته تأکید کرد که نهادهای امنیتی لبنانی اجازه سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از شرایط سیاسی موجود و بازگشت فعالیت‌هایشان را نخواهند داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.