۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 734764

حرم مطهر برادر حضرت امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) به‌نام فضل بن موسی بن جعفر درجهرم امروزه زیارتگاه عاشقانی است که از مکان‌های ‌دور و نزدیک برای ادای احترام به آن مشرف می‌شوند.

"فضل بن موسی" نگینی در شهرستان جهرم

به گزارش قدس آنلاین، شهر زیبایی که به قول " تاورنیه " سیّاح معروف و شایسته است "جنگل نخل" نامیده شود. شهرستان جهرم، سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد چنانچه آثاری از زمان‌های مختلف از جمله ساسانیان، صفویان و زندیان در آن بر جای مانده است.

امامزاده " فضل بن ‌موسی بن جعفر علیه‌السلام " بنا به قول مشهور در این شهرستان مدفون است

بر اساس آمار موجود در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم، این شهر زیبا و با معنویت به مانند صدفی سبز، بیش از ۶۰  تن از فرزندان و نوادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) را در سینه خود جای داده است که امامزاده فضل بن موسی (ع) و امامزاده حسین (ع) مشهورترین آنها است.

فضل بن موسی چگونه به جهرم آمد؟ کاروانی از اهل بیت همراه با حضرت فاطمه معصومه (س) جهت زیارت و دیدار با امام علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه عازم ایران شدند که خبرشهادت امام رضا(ع) درنزدیکی شهر قم به ایشان رسید که به دستور حضرت معصومه (س) کاروان راهی شهر قم شدو طولی نکشید که ایشان بر اثر بیماری درگذشتند و یا بنا به برخی اقوال بر اثر مسمومیت ‌به شهادت رسیدند و از طرفی دستگاه حاکم دستوری را به والیان شهر های مختلف‌ صادر کرد تا اهل بیت(ع) را در هر کجا مشاهده نمودند فورا به شهادت برسانند.

به این ترتیب امامزادگانی که همراه با حضرت معصومه(س) به ایران آمده بودند، به ناچار متفرق شدند و هر کدام به منطقه‌ای عزیمت کرده و به صورت ناشناس به زندگی ادامه دادند امّا تعداد زیادی از آنها شناسایی شدند و به شهادت رسیدند و عده‌ای از این بزرگواران نیز راهی استان فارس شدند که احمد بن موسی (شاه چراغ) مشهورترین آنها است.

به نقل از بیژن قریب زاده، مدیر اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان جهرم، پدران ما از پدرانشان و آنان نیز از نسل قبل از خود نقل می‌کنند که فضل بن موسی (ع) به جهرم آمد و در بیرون از شهر در منطقه خارقان سکنی گزید.

منطقه خارقان (شهرک فاطمیّه) که در گذشته از شهر فاصله زیادی داشته است به علت وجود قنات معروف خارقان زمین‌های کشاورزی بسیاری داشت که امامزاده فضل (ع) به صورت ناشناس به کشاورزی می ‌پردازد.

به مرور زمان مردم به این امامزاده بزرگوار علاقه‌مند شدند و آوازه علم و تقوای وی در سرتاسر شهر پیچید تا اینکه حاکم شهر نیز از آن باخبر شد و هنگامی که از هویت واقعی وی آگاه شد، گروهی را مأمور به شهادت رساندن ایشان کرد.

سرانجام یکی از مأمورین هنگامی که فضل بن موسی بن جعفر (ع) از شدّت خستگی از کار روزانه در کنار جوی آب به خواب رفته بود، با ضربات «بیل» ایشان را به شهادت رسانید.   فردای آن روز کشاورزان متوجّه پیکر مقدّس او که مظلومانه به خون غلطیده بود، شدند و در همان مکان (خارقان) به خاک سپردند.

امروز مرقد پاک ایشان زیارتگاه اهل دل و عاشقان دل سوخته‌ای است که از مکان‌های دور و نزدیک برای ادای احترام به آن محل مقدّس مشرّف می‌شوند و در شب‌های جمعه با دریایی از شوق و با اشک چشم، ضریح مقدّسش را شستشو می‌دهند.

این زیارتگاه دارای گنبد آجری ساده و بلند و ساختمان آن نیز شامل بقعه‌ای کوچک و ساده‌ بوده که درون آن فاقد تزیینات و کاشی کاری است.

سنگ قبر این امامزاده در سال ۸۰۸ هجری قمری به دستور سلطان محمد سلجوقی در اصفهان ساخته شده و به جهرم انتقال داده شده‌است و ساختمان زیارتگاه نیزمربوط به قرن ۹ هجری است.

فعالیت های فرهنگی در امامزاده فضل بن موسی (ع)   از جمله معیارهای امامزاده فضل بن موسی(ع) برنامه های متنوع فرهنگی هنری است که با همت و همکاری هیات امنای این امامزاده برگزار می شود.

باتوجه با دستور ستاد ملی کرونا و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت های امامزاده فضل بن موسی(ع) با تمام پروتکل های بهداشتی و یا به صورت مجازی باهمکاری گروه‌های فرهنگی شهرستان اجرا می‌شود که میتوان به تولید ماسک توسط خادمین افتخاری، بسته بندی بسته های معیشتی، یادواره و نمایشگاه شهدا در ایام هفته دفاع مقدس، عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین ویاران باوفای ایشان درماه محرم وصفر، ویژه برنامه پیاده روی شهادت امام رضا(ع) که امسال به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت خودرویی و... برگزار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.