حجت الاسلام پاکزاد گفت: از آن روی که ماه مبارک رمضان ماه خود سازی است، باید در این ماه تقوای الهی پیشه کرده، به انجام واجبات پایبند بوده و از محرمات به شدت اجتناب کنیم.

رمضان، ماه خودسازی و تحکیم تقوای الهی/ بایدها و نبایدهایی که رعایت آن در ماه میهمانی خدا ضروری است

حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان بایدها و نبایدهایی که در ماه رمضان مؤمنین باید رعایت کنند پرداخت و گفت: بشر به جهت آنکه در مسیر تکاملی در حال حرکت است و منتهای مسیرش به سوی خداست و قرآن  کریم در این خصوص می فرماید: «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فیه فملاقیه» ای انسان تو با مشقت به سمت پروردگارت در حرکت هستی و با او دیدار خواهی کرد. در برخی از آیات دیگر نیز به این نکته اشاره شده و مثلا می فرماید: «والی الله ترجع الامور» همه امور به سوی خدا باز می گردد.

حجت الاسلام پاکزاد افزود: با توجه به این نکته، لازم است که بشر یکسری بایدها و نبایدها را رعایت کند؛ یعنی آنچه را که خدا واجب کرده انجام دهد و از آنچه حرام کرده، اجتناب کند و به حضور خدا در زندگی خود توجه داشته باشد؛ یعنی عاملی که می تواند نسبت به انجام بایدها برای انسان مشوق و دور کننده از حرام ها باشد، همین توجه به حضور خداست.

استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: خداوند حضور خود در زندگی بشر را در آیات متعدد گوشزد کرده است؛ مثلا می فرماید: «الم یعلم بأن الله یری» آیا نمی دانید که خدا شما را می بیند؟ یا در آیه دیگر می فرماید: «ان الله لایخفی علیه شیء وفی الارض ولا فی السماء» هیچ چیزی در آسمان ها و زمین از دید خدای متعال پنهان نیست. یا در آیه ای دیگر فرموده است: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ » بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند که در اینجا مراد از مؤمنین ائمه علیهم السلام هستند.

وی گفت: به همین جهت انسان باید در تمام فصول به بایدها و نبایدهای الهی توجه داشته باشد، خصوصا در ماه مبارک رمضان، زمینه برای این توجه بیشتر فراهم است. از آن روی که ماه مبارک رمضان ماه خود سازی است، باید در این ماه تقوای الهی را پیشه کنیم؛ چنانکه امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: "اتقوالله فی الخلوات فان الشاهد هو الحاکم" از خداوند پروا داشته باشید، چراکه خداوند ناظر و گواه بر اعمال ماست و بر کاهای ما داوری خواهد کرد. پس اولین باید این است که تقوا داشته باشیم، واجبات را انجام دهیم و از محرمات اجتناب کنیم.

حجت الاسلام پاکزاد ادامه داد: باید دیگری که انسان در این ماه باید رعایت کند، انس و توجه به قرآن کریم است؛ یعنی در این ماه مبارک بخشی از وقتش را صرف خواندن قرآن کند؛ زیرا خواندن یک آیه قرآن در این ماه ثواب ختم قرآن کریم را دارد. سومین باید مورد توجه، انفاق و کمک به نیازمندان است؛ به خصوص در شرایط سخت کرونایی امروز که مشکلات زیادی برای هموطنان بوجود آمده و کمک های مؤمنانه امری ضروری است. خداوند در سوره بقره یکی از صفات متقین را انفاق در راه خدا معرفی می کند و می فرماید: «ومما رزقناهم ینفقون». انفاق سبب می شود تا انسان دلبستگی به اموال و دنیا را از خود بزداید و بتواند با این طناب محکم به سوی خداوند اوج بگیرد و به کمال برسد.

استاد حوزه و دانشگاه در باب نبایدهای که در این ماه باید رعایت شود نیز توضیح داد: همه محرماتی که خداوند تعیین کرده، در این ماه و دیگر ماه ها باید از آنها اجتناب کرد. ما باید به شدت از غیبت کردن در این ماه اجتناب کنیم، غیبت گناه کبیره است و گناه کبیره مطابق روایت صحیح از امام معصوم(ع) گناهی است که خداوند برای آن وعده عذاب داده است. خداوند در سوره حجرات مؤمنین را از غیبت کردن نهی کرده است و می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ» ای اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونی هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مؤمن به حقیقت همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.

وی اضافه کرد: همچنین باید از دروغ گفتن اجتناب کنیم که آیات و روایات متعددی در این زمینه وارد شده است. علاوه براین باید از تهمت زدن نیز پرهیز کنیم، به ویژه آنکه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و احتمال نسبت دادن های ناروا از سوی نامزدها یا طرفداران آنها به طرف مقابل وجود دارد. اینها سه نمونه از نبایدهایی بود که توجه به آن در ماه مبارک رمضان ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.