مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در استان خراسان رضوی ۷۰ درصد از مجموع ۲۷۶ رشته قنات موجود در این شهرستان را نیازمند احیا و مرمت دانست و گفت: لایروبی این قناتها افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

۷۰ درصد قناتهای خوشاب خراسان رضوی نیازمند احیا است

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم رودسرابی افزود: امسال تاکنون اقدامات لازم برای مرمت چهار رشته قنات در این شهرستان انجام شده که منجر به بهسازی این سازه‌های قدیمی آبی برای بهره‌گیری از آنها و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی گردیده است.  

وی ادامه داد: در این راستا پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل کمکهای بلاعوض دولتی، همیاری و مشارکت کشاورزان برای مرمت و بهسازی قناتهای این شهرستان هزینه شده است.  

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب به تداوم خشکسالی و تشدید این پدیده در سال جاری اشاره کرد و گفت: بازسازی و مرمت قناتها به عنوان منابع پایدار آب منجر به رونق بخش کشاورزی و توسعه مناطق روستایی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس برنامه‌ریزی عملیاتی برای احیا، مرمت و بهسازی قناتهای این شهرستان به عنوان یک اولویت اقتصادی و اجتماعی در دستور کار قرار دارد.  

رودسرابی ادامه داد: ۲۷۶ رشته قنات موجود و فعال در خوشاب در مجموع ۵۴۶ لیتر آب در ثانیه در اختیار کشاورزان و روستانشینان این شهرستان قرار می‌دهند.   

شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۷۶ رشته قنات و ۲ رودخانه دائمی یکی از قطب‌های تولید محصولاتی چون پسته، کشمش، زعفران، زیره و تخمه آجیلی در استان خراسان رضوی است.

سلطان‌آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.