۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 755636

اهمیت فلزات و استفاده از ترکیب‌های آلی فلزات واسطه در داروسازی روز به روز در حال گسترش است و داروهایی که پایه آنها بر اساس فلزات است، نقش موثری در درمان بیماران ایفا می‌کنند.

فلزهای پرکاربرد در پزشکی

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه صمت به نقل از گسترش نیوز نوشت:

در سال‌های اخیر فلزات زیادی به دلیل کاربردهای درمانی که دارند در بسیاری از بیماری‌ها رونمایی شده‌اند، با این حال، تعداد محدودی از آنها به عرصه پزشکی ورود کرده‌اند.

فلزهای پرکاربرد در پزشکی

آلومینیوم از پرکاربردترین فلزات در این حوزه است. این فلز، به دلیل مقاومت و استحکام بالا در برابر خوردگی، زنگ نزن بودن، چگالی پایین، غیر سمی بودن، امکان ماشین کاری بالا و سهولت در بازیافت، ازجمله فلزاتی بوده که در صنایع و تجهیزات پزشکی و فضای بیمارستانی قابل استفاده است و جزو فلزات برتر در عرصه بهداشت و سلامت محسوب می‌شود. آلومینیوم هیدروکسید ازجمله مواد دارویی بوده که به عنوان آنتی اسید، بالا برنده غلطت فسفات خون در نارسایی کلیه، سوهاضمه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های ادراری فسفاته به کار می‌رود.

مس سولفات نیز از دیگر مواد دارویی بوده که به عنوان جانشین مس بدن و محلول یک درصد آن برای شستشوی معده در مسمومیت با فسفر مصرف می‌شود. مس سولفات باید به سرعت از بدن خارج شود تا منجر به مسمومیت با مس نشود.

طلا به عنوان یک فلز ارزشمند در در مان ورم رماتوئید، آسم، مالاریا، سرطان، عفونت‌های باکتریایی نقش دارد و آهن نیز در داروهایی که برای درمان‌های فوتودینامیک، کاهش فشار خون، افزایش غلظت فسفات موزد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد دارند. همچنین نقره نیز در درمان امراض پوستی، عفونت‌های انگلی و میکروبی، عوامل تشخیصی و تصویربرداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.