۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 758638

براساس شواهد بدست‌ آمده، مشهد از هزاران سال پیش، از سکونتگاه‌های بشر به شمار می‌رفته است. کشف سنگ‌نگاره‌های ۴۵ هزارساله در ارتفاعات جنوبی مشهد و ابزارهای سنگی ۸۰۰ هزارساله دلیلی بر این مدعاست. برخی سنگ‌های تاریخی و مقدس در نزدیکی و اطراف شهر مشهد عبارتند از:

سنگ پنجه علی: در ۱۶ کیلومتری شمال غرب مشهد، نرسیده به شاندیز، سمت چپ جاده روستای خادر اثر پنج‌انگشت دست روی سنگ وجود دارد که به اعتقاد برخی اثر پنجه دست حضرت علی(ع) است.

سنگ پنجه امام رضا(ع): چهارراه شهدا کوچه مخابرات، کوچه پنجه؛ سنگ سیاهی حدود نیم مترمربع بر کنج دیوار خانه مسکونی در حاشیه کوچه قرار دارد که مردم مقابل آن شمع روشن می‌کنند. البته نقش دست روی آن دیده نمی‌شود.

سنگ خواهروبرادر: طرقبه، جاده کنار مسجد پاچنار به‌طرف پینه‌ور، بعد از رودخانه دهبار، دو سنگ سیاه در کنار هم وجود دارد که به گفته اهالی محل دفن خواهر و برادری بوده که در زمان ترکمن تازی کشته شده‌اند. سنگ کمربریده: شاندیز، ابرده ۲۲، سمت چپ وصل به جاده زشک، تخته‌سنگ بزرگی که به‌طور طبیعی از وسط نصف شده و از شیار کف آن آب جریان دارد. مردم محل به قداست این سنگ اعتقاد دارند.

سنگ کمربسته: طرقبه، جاده کنار مسجد پاچنار به‌طرف پیله‌ور؛ به گفته اهالی، حضرت رضا(ع) در آن مکان استراحت کرده و افسار اسبشان را به دور این سنگ بسته‌اند. سنگ مذکور حاشیه چپ راه ماشین‌رو داخل بنایی محقر قرار دارد. روی این سنگ اثر سم اسب و یک زنجیر است که دورتادور آن بسته ‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.