۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 759758

روستای رویین، یکی از جذاب‌ترین مناطق نمونه ملی گردشگری در کشور است که بخشی از فرهنگ و تمدن ایران را با ظرافت‌های خود بازگو می‌کند. این روستا در ۷ کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد، ۲۶ کیلومتری شمال شهر اسفراین و در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره رویین واقع شده است که از آن به‌عنوان پایتخت نساجی سنتی ایران نام می‌برند.

روستای رویین با دارا بودن قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و تپه‌های زیبای باستانی، ازجمله برترین روستاهای پلکانی ایران و توریستی‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود که به سبب داشتن باغ‌های سیب به روستای شکوفه‌های سیب نیز شهرت دارد. ساختار پلکانی منازل روستاییان، در کنار ارتفاعات سر به فلک کشیده آلاداغ با پوشش گسترده گیاهان دارویی متنوع این خطه، جشنواره‌ای از رنگ را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

در رویین، چهار اصله درخت چنار با قدمتی بالای ۵۰۰ سال وجود دارد که بخشی از اعتبار و قدمت این منطقه نمونه گردشگری را آشکار می‌کند. از مشخصات بارز آن کوچه‌های پیچ‌درپیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستاست.

به دلیل موقعیت ییلاقی رویین و آب‌وهوای معتدل کوهستانی، در تابستان‌ تفریحگاه مناسبی برای گردشگران و مسافران است.

زنان رویینی که بعضاً بیش از ۸۰ سال سن دارند، با چرخ‌های نساجی فوق‌العاده قدیمی، به نخ‌ریسی، بافندگی و چادرشب بافی مشغول هستند و به‌واسطه همین هنر خاص است که روستای رویین زبانزد شده است. این روستا در سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین روستای نساجی سنتی کشور شناخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.