۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 761649

روستای زیبا و ییلاقی خسرویه در دره‌ای زیبا و سرسبز که در دو طرف آن رشته‌کوه شاه‌جهان قرارگرفته، واقع شده است.

این روستا با آب‌وهوایی روحبخش، چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز و داشتن امکانات زیرساختی، فضایی مناسب برای دوستداران طبیعت و عاشقان علم و تاریخ به وجود آورده تا در کنار بهره‌مندی از مواهب طبیعی و زیبایی چشمه‌سارها، باغ‌ها و درختان سر به فلک کشیده آن؛ دقایقی نیز در محوطه‌های باستانی این روستا قدم بزنند.

روستای خسرویه در ۲۶ کیلومتری جنوب شهر فاروج از توابع خراسان‌شمالی و در دهستان شاه‌جهان واقع شده است. در لهجه محلی به خسرویه  «خَروِه » نیز گفته می‌شود.

راه ارتباطی خسرویه آسفالت و از روستاهای سیاهدشت، سه گنبد، خیرآباد و مایوان عبور می‌کند. در این مسیر زیبا روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده و خانه‌های پلکانی آن‌ها بسیار دیدنی است. کوه شاه‌جهان با ارتفاع  ۳هزارو۳۲متر در جنوب روستا قرار دارد. رودخانه‌ای معروف به کال خونی از وسط روستا عبور می‌کند و آن را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. آب‌وهوای خسرویه به دلیل کوهستانی بودن، در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع است. یخدان طبیعی از مراکز دیدنی و منحصربه‌فرد خسرویه در منطقه کرکان است. این یخدان(یخچال) طبیعی دارای غاری تاریک و عمیق است که در هوای گرم تابستان چکه‌های آب در بدنه و کف غار به ‌صورت قندیل یخ می‌بندد.

آرامگاه «بابا» و «بی‌بی» که مربوط به دوره تیموری و در فهرست آثار ملی ثبت شده است و قلعه‌سنگی و سنگ‌قبرهای گورستان قدیمی با خط ثلث و قدمت بیش از ۷۰۰ سال، حکایت از قدمت روستا  تا  دوران پیش از صفویه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.